تبیان، دستیار زندگی
نیمه مرداد آخرین مهلت برای بررسی هدایت تحصیلی دانش آموزان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم پایان یافت

نیمه مرداد آخرین مهلت برای بررسی هدایت تحصیلی دانش آموزان

هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم پایان یافت

مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «موعد پایانی هدایت تحصیلی دانش آموزان ورودی پایه دهم چه زمانی است؟»، اظهار داشت: یکشنبه دهم مرداد آخرین روز هدایت تحصیلی دانش آموزان بود و حداکثر تا 15 مرداد نیز مدیران و مشاوران درخواست های هدایت تحصیلی را بررسی کرده و این کار را به پایان می رسانند.


وی ادامه داد: اعتراضات نسبت به روند هدایت تحصیلی زیاد نبوده است و کار هدایت تحصیلی بیش از 80 درصد دانش آموزان در استان های کشور به سرانجام رسیده است و تنها هدایت تحصیلی 20 درصد دانش آموزان باقی مانده است.
شکوهی افزود: بخشی از این تعداد دانش آموز باقیمانده کسانی هستند که باید در امتحانات شهریور شرکت کنند و بعد از کسب نمرات لازم، کار هدایت تحصیلی شان انجام شود.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در واکنش به «این پرسش که هدایت تحصیلی برای بعضی از دانش آموزان به صورت اجباری صورت گرفته است؟»،گفت: هیچ دانش آموزی اجباری برای هدایت تحصیلی نداشته است.
وی با بیان اینکه دانش آموزان در هدایت تحصیلی 12 اولویت دارند که می توانند هر کدام از این اولویت ها را با توجه به امکانات منطقه ای انتخاب کنند، یادآور شد: امکان دارد برای نمونه اولویت دانش آموزی، رشته کشاورزی باشد، اما در منطقه مورد نظر، هنرستان کشاورزی نداشته باشیم.
شکوهی تأکید کرد: برای هدایت تحصیلی امکانات و توان آموزش و پرورش برای تأمین امکانات مورد نیاز مانند معلم و کتاب محدود و مشخص است؛ البته برای سال تحصیلی آینده می دانیم چند معلم برای رشته های مختلف داریم و بر همین اساس کلاس ها را براساس ظرفیت ها مشخص می کنیم.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برای نمونه در منطقه ای ظرفیت دانش آموزان در رشته انسانی 400 دانش آموز پسر و دختر است که اگر متقاضی بیشتر از این تعداد باشد، باید براساس رتبه بندی انتخاب شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا دانش آموزان باید با توجیه نبود یا کمبود امکانات آموزشی علاقه تحصیلی و آینده خود را نادیده بگیرند؟»، افزود: درکنکور سراسری دانش آموز می تواند صد انتخاب داشته باشد، اما امکان دارد فرد انتخاب 97 خود را قبول شود؛ در نتیجه این دلیل آن نیست که فرد بر روی علاقه خود پای گذاشته است، بلکه باید همراه علاقه استعداد نیز باشد.


شکوهی در پاسخ به این پرسش که «شنیده می شود نمونه های زیادی از دانش آموزان با معدل های بالا وجود دارد که بالاجبار به سوی رشته های هنرستانی هدایت شده اند؟»، تصریح کرد: به هیچ وجه جایی برای هدایت تحصیلی اجباری دانش آموزان وجود ندارد؛ البته امکان دارد به دانش آموزان اعلام کنند که اولویت اول شما رشته ریاضی بوده اشت، در حالی که این فرد علاقه مند به تحصیل در رشته تجربی است.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر دانش آموز بخواهد اولویت دیگری انتخاب کند، با توجه به نبود امکانات در منطقه ای، باید به منطقه دیگر برود؛ ضمن اینکه در حال حاضر میانگین نمرات دانش آموزان پایه نهم در کشور حدود 18 است.
وی متذکر شد: البته ممکن است دانش آموزان با نمرات تجدیدی نیز داشته باشیم، اما همه دانش آموزان دوست دارند در رشته های مختلف تحصیل کنند.
شکوهی با بیان اینکه اکثر اولیا دوست دارند فرزندانشان در رشته های پزشکی یا مهندسی تحصیل کنند، تأکید کرد: در این خصوص نیاز است تا رسانه های عمومی و  بخش های فرهنگی کمک کنند تا به این موضوع جهت دهی مثبت داده شود.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مصاحبه رئیس سازمان سنجش درخصوص کنکور سراسری سال جاری گفت: وی اعلام کرده است امسال بیش از 800 هزار دانش آموز در کنکور سراسری شرکت کرده اند که از این تعداد 520 هزار دانش آموز تنها در رشته علوم تجربی شرکت کرده اند و از این تعداد تنها 1?2 درصد در رشته پزشکی پذیرفته می  شوند.
وی یادآور شد: امسال نسبت به سال گذشته ظرفیت رشته پزشکی 1200 تا 1300 نفر کاهش پیدا کرده است؛ یعنی 99 درصد دانش آموزانی که در رشته علوم تجربی در کنکور سراسری شرکت می کنند و علاقه به تحصیل در رشته پزشکی دارند، امکان تحصیل در آن رشته را نخواهند داشت.


شکوهی درخصوص اینکه «آیا آموزش و پرورش در فرهنگ سازی و هدایت دانش آموزان به رشته های غیر از پزشکی و مهندسی درست عمل کرده است؟»، تصریح کرد: این موضوع دارای دو بخش است؛ یکی اینکه باید کار فرهنگی در این خصوص صورت گیرد و دیگر اینکه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش که به وزارتخانه ابلاغ شده، این است که باید هدایت تحصیلی را از مقطع ابتدایی شروع کنیم.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: از سال تحصیلی جدید در سه پایه متوسطه اول، کار هدایت تحصیلی را شروع می کنیم و دانش آموزانی که وارد پایه هفتم می شوند و نیز دانش آموزان پایه هشتم و نهم، کتاب های کمک  آموزشی دریافت می کنند؛ ضمن اینکه در برخی دروس مانند «کار و فناوری» و  «تفکر و سبک زندگی»، بحث هدایت تحصیلی گنجانده شده است و دانش آموزان به حد کافی در خصوص هدایت تحصیلی توجیه می شوند.


وی بیان داشت: نظام جدید آموزشی که براساس سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش انجام شد و در سال تحصیلی 92-91 از نیمه راه شکل گرفت، بدون اینکه زیرساخت های لازم مانند معلم و فضا را داشته باشد، انجام شد.
شکوهی به خبرنگار فارس گفت: طی سال گذشته و امسال بالغ بر 31 هزار مدیر متوسطه اول و مشاوران مدارس برای انجام هدایت تحصیلی آموزش دیدند؛ ضمن اینکه همه مشاوران مدارس موظف هستند حداقل 45 دقیقه به خانواده ها و دانش آموزان در خصوص هدایت تحصیلی مشاوره فردی دهند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نزدیک 32 همایش استانی درخصوص هدایت تحصیلی برگزار کرده ایم، گفت: مشکلی در هدایت تحصیلی نیست، بلکه مشکل شاخص توزیع متوازن است که این الزام قانون بوده و در برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش ملزم به انجام آن است.
وی خاطرنشان کرد: امسال نیز باید این شاخص ها را انجام دهیم؛ ضمن اینکه علاقه زیاد دانش آموزان به رشته تجربی نیز وجود دارد.

مرکز یادگیری سایت تبیان