تبیان، دستیار زندگی
ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد با وجود این همه تاکید بر مساله حجاب در اسلام و وجود حیا به طور فطری در انسان چرا باز در جامعه اسلامی شاهد برخی بدحجابی ها هستیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب صیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا شاهد بد حجابی باشیم؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد با وجود این همه تاکید بر مساله حجاب در اسلام و وجود حیا به طور فطری در انسان چرا باز در جامعه اسلامی شاهد برخی بدحجابی ها هستیم؟

زینب صیدی - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
حجاب

عوامل زیادی را می توان در این زمینه نام برد که به عوامل فردی، جامعه و برنامه ریزی مسئولین نظام در این مورد بر می گردد.

کم اعتقادی

در مرحله اول شاید بتوان اطلاعات کم و ناقص اعتقادی افراد را علت بد حجابی آنها عنوان کرد. اگر مروری بر آموزش ها و کتب درسی مدرسه از ابتدایی تا دبیرستان بیاندازیم، اگر بخواهیم از دایره انصاف خارج نشویم، می بینیم در کنار این همه آموزش های جور وا جور علمی در کتب درسی مدرسه، به صورت محدود و گذرا به مساله حجاب پرداخته شده است. حتی در کتاب دین و زندگی به طور کامل و مفصل به این مساله توجه لازم را نشده است. عمق فاجعه زمانی نمایان می شود دختر یا پسر ما در کنار پدر و مادری بزرگ شده باشد که آنها نیز اطلاعات درست و کاملی در این زمینه ندارند.
زمانی که در روز اول مدرسه کودک دلبند ما با لباس فرم وارد مدرسه می شود، کمتر پیش می آید پدر و مادری یا مدیر مدرسه ای علت پوشش مانتو و شلوار و مقنعه را برای دانش آموزان توضیح دهند و بسیاری این تصور را دارند که این نوع حجاب و پوشش فقط مخصوص مدرسه و نظم آن است و هیچ فلسفه و اعتقادی در پشت آن نهفته نیست. تصور دانش آموزانی که به محض خروج از مدرسه مقنعه خود را از سر در می آورند خود تصدیق کننده این سخن است.
زمانی که در آموزش های ما به طور کامل و دقیق و با استدلال های منطقی به مساله حجاب پرداخته نشده است چگونه می توان از نوجوان و جوان خواست تا حجاب خود را کامل حفظ کند؟

سهل انگاری

به تصور برخی از این قشر حجاب امری خودساخته توسط برخی آخوندها است که هیچ پشتوانه عقلی و منطقی ندارد

برخی نیز هستند که با سهل انگاری به این قضیه نگاه می کنند و تصور می کنند حالا گیرم دو تار موی آنها هم معلوم باشد، به کجای این عالم بر می خورد. دریغ از این که اول همین دو تار است، بعد می شود روسری نازک، روسری کوتاه، بعد مانتو کوتاه و تنگ و ... .

جوزدگی

کافی ست که فردی با اعتقادات کم و روحیه سهل انگاری و مماشات وارد جوی شود که به مساله حجاب نگاهی اعتقادی ندارند و آن را فقط جز قوانین کشور می دانند که به نظر آنها اگر هم رعایت نشد مساله ای نیست. مثل برخی شرکت ها و بنگاه های خصوصی و مغازه ها. در چنین شرایطی است که فرد به خیال خود برای اینکه رسوای جماعت نشود همرنگ آنها شده و بی خیال آن حجاب ظاهری خود می شود.

روشنفکرنمائی

در این بین هم هستند که افرادی با گرفتن ژست روشنفکرانه بر طبل بی حجابی می کوبند و افراد با حجاب را متحجر می خوانند. به تصور برخی از این قشر حجاب امری خودساخته توسط برخی آخوندها است که هیچ پشتوانه عقلی و منطقی ندارد. این افراد با الگو قرار دادن کشورهای غربی و بستن چشم بر روی این همه فساد و فحشا در این کشورها که تولد هزاران کودک بی پدر نمونه کوچکی از آن است، پتک پیشرفت و توسعه آنها را بر سر افراد معتقد به حجاب می کوبند که بدون داشتن حجاب و دین توانسته اند به چنین پیشرفت و توسعه ای برسند. به همین جهت سعی در سوق دادن جامعه به بد حجابی و صد البته بی حجابی دارند. دریغ از اینکه مساله حجاب در دین اسلام هم به صورت نقلی و هم عقلی به اثبات رسیده است که اثبات آن از حوصله این مطلب خارج است.
از طرف دیگر با وجود این همه فشار از سوی مسئولین کشورهای غربی و قوانین مربوط به عدم حجاب روزانه شاهد علاقه و میل جوانان اروپایی به حجاب هستیم که تحت شرایط سختی چون منع تحصیل در دانشگاه یا منع استخدام و تمسخر و گاهی هم ضرب و شتم همچنان مشتاق حجاب هستند.

خودنمایی

برخی از افراد هم شاید به خاطر کمبودها و خودخواهی علاقه مند به خودنمایی و تبرج در جامعه هستند. اینان با تصور اینکه اگر بدحجاب باشند و با آرایش های انچنانی وارد جامعه شوند بیشتر مورد اقبال عمومی قرار می گیرند و بیشتر مورد توجه هستند.
ادامه دارد....


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.