تبیان، دستیار زندگی
هولوگرام می تواند کاربرد های بسزایی در زندگی روزمره داشته باشد. از جمله اهمیت چشمگیر آن در تبلیغات شهری، دکوراسیون، تدریس در مدارس و ... بیابیم. در تبلیغات شهری، می توان با استفاده از این تکنولوژی تحولی در چهره شهر ایجاد کرد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هولوگرام سه بعدی، دستاورد برتر دوره اول روشنگران

هولوگرام سه بعدی، دستاورد برتر دوره اول روشنگران


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: هولوگرام سه بعدی
نام مدرسه: روشنگران
نام استاد: آقای علی امیری
دانش آموزان: نازنین گلکار، هستی شیری

چکیده:

هولوگرام می تواند کاربردهای بسزایی در زندگی روزمره داشته باشد.
از جمله اهمیت چشمگیر آن را می توانیم در تبلیغات شهری، دکوراسیون، تدریس در مدارس و ... بیابیم.

در تبلیغات شهری، می توان با استفاده از این تکنولوژی تحولی در چهره شهر ایجاد کرد. در واقع هولوگرام سه بعدی نسل جدیدی از نمایش تصاویر و فیلم ها است. صرفه جویی در وقت، هزینه، انرژی و مواد و وسایل در تبلیغات، از جمله فواید استفاده از آن می باشند. همچنین اهمیت آن در دکوراسیون معماران و طراحان دکوراسیون داخلی را به وجد می آورد از آنجایی که می توان به وسیله هولوگرام نورپردازی های سه بعدی، نمایش تصاویر یا آلبوم مجازی به طور سه بعدی و .... به انجام آورد. استفاده از هولوگرام سه بعدی در تدریس دروس مختلف به ویژه دروسی که نیاز به تجسم دارند مانند فیزیک و هندسه و ... می تواند اثر به سزایی در فهم و درک دانش آموزان داشته باشد.

بازتاب نور
بازگشت نور از اجسام را بازتاب نور می نامیم. هرگاه پرتو نوری را در امتداد مایل بر سطح های صیقلی نظیر سطح آب یا بر شیشه هایی که یک طرف آنها جیوه اندود شده است نظیر آینه ها تابیده شود، بازتاب صورت می گیرد.


قانون های بازتاب نور
پرتو تابش، پرتو بازتاب و خط عمود بر سطح آینه در نقطه تابش هر سه در یک صفحه اند. زاویه تابش با زاویه بازتابش با یکدیگر برابرند.


 بازتاب نور در هولوگرام
هنگامی که پرتوهای نور از سطح ال سی دی بازتاب شده و از پیکسل های آن عبور می کنند، به سطح وجه های هولوگرام می رسند.
بسته به زاویه وجه های هرم، طبق قوانین بازتاب، زاویه پرتو تابش با زاویه پرتو بازتاب برابر می شود. در نتیجه، بازتاب نور به چشم ما رسیده و چشم ما به صورت ناخودآگاه آن پرتو را امتداد می دهد و نهایتاً عکس مجازی و سه بعدی را درون هرم می بینیم. درحقیقت می توان گفت یک نوع خطای دید است.
البته در نوع دیگری از هولوگرام که ساخته ایم، در صورتی که ال سی دی به صورت عمودی رو به روی وجه هرم قرار گیرد، پرتو تابش با زاویه خاصی بازتاب می شود که وقتی چشم ما آن را امتداد می دهد، می توانیم تصویر مجازی و سه بعدی را خارج از هرم مشاهده کنیم.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید. 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی