تبیان، دستیار زندگی
فراگیر شدن فضای مجازی در بین خانواده ها حتی به تصمیمات بزرگی مانند انتخاب همسر و ازدواج نیز کشیده شده است. زمانی که نقش اینترنت پررنگ شد و سایت های گوناگون پا به عرصه گذاشتند ، ناگهان پدیده جدید ظهور کرد سایت های همسر یابی که غالباً بدون مجوز های رسمی فعا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییرات واسطه های ازدواج از دیروز تا به امروز

فراگیر شدن فضای مجازی در بین خانواده ها حتی به تصمیمات بزرگی مانند انتخاب همسر و ازدواج نیز کشیده شده است. زمانی که نقش اینترنت پررنگ شد و سایت های گوناگون پا به عرصه گذاشتند ، ناگهان پدیده جدید ظهور کرد سایت های همسر یابی که غالباً بدون مجوز های رسمی فعالیت خود را آغاز کردند

مرضیه ولی حصاری - بخش کلوپ ازدواج تبیان
همسان گزینی

یکی از دغدغه های اصلی والدین در هر نسلی این بوده است که فرزندانشان زندگی خوبی داشته باشند و با یک ازدواج موفق برای خود خانواده مستقل تشکیل دهند. به همین دلیل انتخاب عروس و داماد یکی از بزرگترین مسئولیت هایی است که بر گردن والدین گذاشته شده  است. در زمان های گذشته ازدواج جنبه ای کاملاً سنتی داشت و نقش عروس و داماد بسیار ناچیز بود در این ازدواج های سنتی در بیشتر موارد پای یک واسطه در میان بود. این واسطه ها افرادی بودن که مویی سفید کرده و گرم و سرد روزگار چشیده بودند و اگر کسی به دنبال عروس و داماد مناسب بود قطعاً به این افراد مراجعه می کردند. در این مرحله واسطه سعی می کرد از میان موارد که می شناختند بهترین و نزدیک ترین فرد را معرفی کنند و بعد از آن مراحل خواستگاری و عقد عروسی طی می شد. در بعضی از موارد نیز واسطه ای در میان نبود و خانواده ها در بدو تولد دختری، او را برای پسرشان ناف می بریدند و این به منزله این بود که دختر عروس آن خانواده محسوب می شد و کسی به خود اجازه نمی داد در آینده به خواستگاری این دختر برود.

پیش به سوی تغییر

فراگیر شدن فضای مجازی در بین خانواده ها حتی به تصمیمات بزرگی مانند انتخاب همسر و ازدواج نیز کشیده شده است.

بعد ها در این روند خواستگاری و ازدواج تغییراتی به وجود آمد. با اینکه هنوز واسطه ها حرف اول را می زدند ولی نظرات و خواست دختر و پسر نیز در این میان دارای اهمیت شده بود و حتی در بعضی از موارد ممکن بود دختر و پسری در جایی مانند مسیر مدرسه و یا دانشگاه همدیگر را ببینند و این  شروعی بود برای خواستگاری و ازدواج.
گذشت ایام باز هم روند خواستگاری را تغییر داد. جامعه به سوی مدرن شدن حرکت می کند و ازدواج سنتی و واسطه ها نقش کمتری را در ازدواج ایفاء می کنند . دیگر نقش دختر و پسر در ازدواج ناچیز نیست و در واقع خود جوانان هستند که تصمیم می گیرند با چه کسی ازدواج کنند در این میان رشد وسائل ارتباط جمعی نیز نقش موثری را در این تغییرات ایفا کرد.

فضای مجازی و خواستگاری

فراگیر شدن فضای مجازی در بین خانواده ها حتی به تصمیمات بزرگی مانند انتخاب همسر و ازدواج نیز کشیده شده است. زمانی که نقش اینترنت پررنگ شد و سایت های گوناگون پا به عرصه گذاشتند ، ناگهان پدیده جدید ظهور کرد سایت های همسر یابی که غالباً بدون مجوز های رسمی فعالیت خود را آغاز کردند. و بسیاری از جوانان به امید کسب خوشبختی و یافتن همراه زندگی در این سایت ها ثبت نام می کردندکه در بیشتر موارد به انتخاب همسر نیز منتهی نمی گردید. این شیوه انتخاب همسر از نظر خانواده های ایرانی مطلوب به نظر نمی رسد و در خیلی از موارد به دور از چشم خانواده ها صورت می گیرد.

خواستگاری در تلگرام

این روند مدرن شدن همچنان ادامه داشت تا اینکه پای تلگرام به مسئله خواستگاری و ازدواج باز شد. اگر کمی در کانال های تلگرامی جستجو کنید با کانال های همسر یابی با تعداد اعضای بالا برخورد می کنید که در آن اعضا به امید پیدا کردن همسر مناسب عکس و اطلاعات شخصی خود را به راحتی با دیگران به اشتراک می گذارند. نکته جالب که در این میان وجود دارد این است که اگر به این کانال ها سری بزنید در کمال شگفتی متوجه می شوید به چه میزان جوان زیبا رو و تحصیلکرده با موقعیت اجتماعی مناسب وجود دارند که هنوز نتوانسته اند همسر مناسب خود را پیدا کنند و در این جاست که این سوال پیش می آید که تا چه میزان این اطلاعات صحیح و واقعی است؟
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند انتخاب همسر از طریق دنیای مجازی و علی الخصوص در سایتها و گروه های تلگرامی نا معتبر، ممکن است از لحاظ روانی و اجتماعی افراد را دچار دردسر  نماید. و در واقع برای ساختن و داشتن یک زندگی موفق، انتخاب درست و هم کفو و همسان گزینی حرف اول را می زند.

طرح همسان گزینی

به هر حال جامعه در حال پیشرفت است و نمی توان فضای مجازی را از آن منفک کرد. استفاده مناسب از فضای مجازی اگر با برنامه ریزی صحیح و اصولی اتفاق بیفتدمی تواند در ترویج ازدواج جوانان و گشودن گره مشکلات آنها مثمر ثمر باشد.
طرح همسان گزینی موسسه تبیان یکی از موفق ترین سایت های همسر یابی است . این سایت دختران و پسران را به یکدیگر معرفی نمیکند بلکه زمینه ای را مهیا کرده است که واسطه ایی که افرادی مطمئن و مورد اعتماد هستند در این مجموعه گرد هم بیایند و به فعالیت بپردازند. در این مجموعه تمام تدابیر لازم اتخاذ شده است تا از آسیب های که سایت های غیر مجاز برای جوان به وجود می آورند  به حداقل برسد. این سامانه تمام تلاش خود را کرده است تا معیار های اسلامی ایرانی و علمی و تخصصی رادر نظر گرفته شود تا جوانان معرفی شده ازدواجی موفق و زندگی شادرا پیش رو داشته باشند.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.