تبیان، دستیار زندگی
حالت های خاص روحی و جسمی كه آنها در این دوران تجربه می كنند، شرایط را تحت تأثیر خود قرار می دهد كارهای خانه، كه یك خانم هر روز با آنها در ارتباط است باید به شیوه های دیگری انجام شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارداری بدون نگرانی

بارداری

حالت‌های خاص روحی و جسمی كه آنها در این دوران تجربه می‌كنند، شرایط را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد كارهای خانه، كه یك خانم هر روز با آنها در ارتباط است باید به شیوه‌های دیگری انجام شوند. البته منظور این چند خط این نیست كه یك خانم باردار از عهده اداره خانه و كارهایش برنمی‌آید بلكه می‌خواهیم بگوییم خانم‌های باردار برای رتق و فتق راحت‌تر امور خانه‌ باید به چه نكته‌هایی توجه كنند تا هم خودشان آسیب نبینند و هم كارهای خانه روی هم انباشته نشده و سررشته كارها از دست كدبانوی خانه خارج نشود. اگر شما هم در این دوران شیرین به سر می‌برید برای یاد گرفتن این مهارت‌ها با ما همراه باشید.

ایستاده نه

اگر در دوران بارداری به سر می‌برید بدانید كه ایستادن زیاد به شما آسیب می‌زند و كمردردهای زیادی را برای‌تان به‌دنبال خواهد داشت. سعی كنید تا آنجا كه ممكن است كارهای‌تان را به‌صورت نشسته انجام دهید؛ كارهایی مانند اتوكشی، پاك كردن برنج، تا كردن و چیدن لباس‌ها در كمد و... . سعی كنید خودتان را قانع كنید كه از حالا به بعد باید جور دیگری همان كارهای ساده همیشگی را انجام دهید.

كارهای ممنوع

در دوران بارداری سعی كنید از مواد شوینده شیمیایی كمتر استفاده كنید. خم شدن‌ها و سابیدن سرامیك‌ها و كاشی‌ها در این روزها برای شما مضر است و همه اینها وقتی با بو و بخارهای شوینده‌های شیمیای همراه می‌شود اثرات غیرقابل جبرانی را بر جنین شما خواهد داشت. با همسرتان صحبت كنید و از ایشان بخواهید در این ایام، شست‌وشوی سرویس بهداشتی و حمام را به‌عهده بگیرد.

فرزند دوم شما

اگر برای بار دوم قرار است موهبت مادرشدن را تجربه كنید، باید تفاوت‌های این حاملگی را با بارداری دفعه اول درنظر بگیرید. این بار شما فرزند كوچك‌تر دیگری دارید كه خودش احتیاجات مخصوص به‌خود را دارد. مراقب باشید كه دلمشغولی‌های حاملگی شما را از توجه به او غافل نكند. حواس‌تان به تغذیه او نیز باشد. می‌توانید برای انجام برخی كارهای سبك خانه از كودك خود كمك بگیرید. با این كار علاوه بر اینكه او را برای ورود فرزند دوم خانه آماده می‌كنید به او درس عملی بزرگ‌تر بودن و مسئولیت پذیری می‌دهید.

اگر درس می‌خوانید

بسیاری از خانم‌های باردار این روزها مشغول تحصیل و درس خواندن هم هستند. اگر شما هم از این دسته هستید سعی كنید در این ایام منظم‌تر از قبل شوید و كارهای‌تان را به قسمت‌های كوچك‌تر خرد كنید و در تعداد دفعات بیشتر و با زمان كمتر انجام دهید تا هم به خانه‌داری‌تان برسید و هم به درس‌ها و پروژه‌های‌تان؛ به‌عنوان مثال صبح‌ها حدودا بعد از صرف صبحانه مقدمات تهیه شام را آماده كنید، گوشت، مرغ یا هر ماده فریزری دیگری كه مدنظر دارید را از فریزر خارج كنید تا یخ آن باز شود. 3-2ساعت مانده به ظهر خورش‌تان را ذره‌ذره آماده كنید و در نهایت برنج را بپزید تا مجبور نشوید سرشب 3-2 ساعت مداوم كنار اجاق گاز به حالت ایستاده مشغول تهیه كردن شام باشید. با این زمان‌بندی می‌توانید زمان‌هایی را هم برای استراحت و رسیدگی به درس‌هایتان داشته باشید.

3‌ماه حساس

3‌ماه ابتدایی بارداری ماه‌های حساسی هستند كه بی‌دقتی و سهل‌انگاری در آن می‌تواند خطرات غیرقابل جبرانی برای شما به‌دنبال داشته باشد. در این ایام سعی كنید اجسام سنگین‌تر از 3كیلو را بلند نكنید. این روزها حواس‌تان بیشتر از قبل به تغذیه‌تان باشد، موادی مانند زعفران را در این ماه‌ها كم كنید یا از برنامه غذایی‌تان حذف كنید. در این 3‌ماه مراقب باشید كه مدت زمان زیادی را به‌صورت ممتد صرف امورات خانه نكنید بلكه هر 15دقیقه كه به انجام كارها مشغول بودید باید حدود نیم ساعت استراحت كنید.



همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.