تبیان، دستیار زندگی
در کوچه و خیابان، مردم گویی که مسخ شده باشند، گوشی های موبایل شان را دست گرفته اند و بی توجه به آنچه در اطرافشان می گذرد، به این سو و آن سو می روند..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Pokemon Go، نبض واقعیت افزوده

در کوچه و خیابان، مردم گویی که مسخ شده باشند، گوشی های موبایل شان را دست گرفته اند و بی توجه به آنچه در اطرافشان می گذرد، به این سو و آن سو می روند...

سید محمد   امین سعادت -بخش دانش و زندگی تبیان
بازی پوکمون

بگذارید برویم به همان ابتدا. از زمانی که دیجیتال بوجود آمد و لحظه لحظه گسترده تر شد، در کنار فناوری های مختلف، صنعت بازی سازی نیز شروع به شکل گیری کرد، و با پیشرفت دنیای دیجتال، دنیای بازی نیز روز به روز و پا به پای دنیای دیجیتال پیش می آمد. در ابتدا به نظر می رفت بازی صرفا یک امر جانبی و برای سرگرمی باشد. اما رفته رفته کار به جایی رسید که قسمتی از صنعت دیجیتال به خدمت بازی درآمد و امروزه قوی ترین قطعات سخت افزاری برای اجرای هرچه بهتر بازی ها تولید می شوند. با وارد شدن اینترنت به زندگی دیجیتالی کاربران، بازی ها هم به سمت اینترنتی شدن یا بعبارتی آنلاین شدن سوق داده شدند. برای یک کاربر بازی کردن با یک انسان در یک نقطه از کره خاکی به مراتب لذت بخش تر و هیجان انگیز تر از بازی با هوش مصنوعی و نه چندان قوی است.
با ظهور گوشی های هوشمند، موج جدیدی از بازی ها متناسب با بستر گوشی عرضه شدند. بازی هایی که بدون نیاز به نشستن پشت میز کامپیوتر، در کف دستانمان بدون معطلی با همان میزان سرگرم کنندگی و جذابیت، و البته با جنسی متفاوت نسبت به بازی های کامپیوتری اجرا می شدند. در این میان بازی هایی بودند که با ایجاد هدف های کوچک و بزرگ، کاربران را مجبور می کردند که روزانه چندین بار به بازی سر بزنند و در جهت رسیدن به اهداف، مراحل بازی را ادامه دهند.
اما بیاییم از زاویه دیگر به این مسئله نگاه کنیم. شرکت های مختلف بازی می سازند تا به سود برسند. این نوع تجارت راه های مختلفی دارد. ساده ترین حالت این است که بازی ای ساخته شود و به قیمت مشخصی به فروش برسد. اما رفته رفته فکر ها به کار افتادند و شیوه ها و متد های جدید کسب درآمد وارد روند تجاری شرکت ها شد: بازی های گروهی که رایگان عرضه می شدند، اما می شد با صرف اندکی هزینه از رقبا سریع تر پیشرفت کرد و جلو افتاد.

همه چیز به پیشرفت مربوط می شود

هنگام نصب بازی، اگر کاربر اندروید باشید، باید با استفاده از اکانت گوگل وارد بازی شوید. البته اکانت پوکمون هم هست، اما موقتا امکان استفاده از آن وجود ندارد. اما برای استفاده از اکانت گوگل، گوگل به شما می گوید که بازی به حساب کاربری شما دسترسی کامل خواهد داشت! و این یعنی بازی می تواند تمام شماره تلفن های ذخیره شده در اکانت شما را ببیند،

تمام بازی ها سود خود را از همین امر دارند: حس شیرین پیشرفت ! آنها بازی می سازند و درون بازی دنیایی خلق می کنند، و به شما انگیزه می دهند که در این دنیای مجازی پیشرفت کنید. دقیقا همان کاری که یک انسان باید در دنیای واقعی انجام دهد. مثال های مشهور و مختلفی در این رابطه وجود دارد، اما سرشناس ترین آن باز می گردد به بازی Clash of Clans که اداره ی یک دهکده را به شما می سپارد و به شما این مسئولیت را می دهد که این دهکده را ارتقا دهید و از تماشای پیشرفت دهکده شخصی خود لذت ببرید!

کلش آو کلنز

گفتیم که پیشرفت باید در دنیای واقعی صورت بگیرد. اما به هرحال دنیای واقعی سختی ها و هزینه های مختلفی دارد. در مقابل، بازی های اینچنینی نه تنها بدون هزینه و سختی، بلکه با سرگرمی فراوان این حس و نیاز پیشرفت شما را برآورده می کنند.
پس از سود دهی بی نظیر بازی کلش آو کلنز بود که شرکت های مختلف دست به کار شدند. سیاست هوشمندانه ای که می گفت بجای اینکه از تعداد محدود افراد هزینه زیاد دریافت کنید، از تعداد بسیار زیاد هزینه اندک دریافت کنید. و بازی کلش نمونه بارز موفقیت این ایده بود.
انواع بازی های متفاوت با ژانر هایی مشابه عرضه شدند و به سود های کم و زیاد خود رسیدند، تا اینکه در روز چهارشنبه ۱۶ ام تیر ماه، انقلابی در دنیای بازی های دیجیتالی به وقوع پیوست. شرکت آمریکایی نیانتیک با همکاری با شرکت معروف نینتندو، و با کمک شخصیت های قدیمی و فراموش شده پوکمون، اتفاقی را رقم زدند که دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

پوکمون گو، نبض واقعیت افزوده

واقعیت افزوده چیست؟ این لغت در ابتدا ما را به یاد واقعیت مجازی می اندازد. برای من البته یاد آور مالیات بر ارزش افزوده نیز هست، که البته ربطی به بحث ما ندارد! بگذریم، واقعیت افزوده، بدین صورت است که درون نمایشگر یک وسیله دیجیتالی مانند گوشی موبایل، تصویر دنیای حقیقی به شما نشان داده شود، و در کنار اشیاء حقیقی، اشیاء مجازی نیز حضور داشته باشند.

واقعیت افزوده

بازی پوکمون گو نیز با همین سبک ساخته شده است. سبکی که شاید تاکنون حتی بجز برای افراد اندکی پیش از این شناخته شده نبود. و حالا شرکت نیانتیک شیوه ی محبوب جدیدی خلق کرده است. بازی کلش آو کلنز هر چقدر هم که طرفدار داشت، اما در کل قابل مقایسه با رجوع کاربران به شبکه های اجتماعی نبود. اما پوکمون گو امروز از توئیتر و فیسبوک مراجعان بیشتری دارد؛ و به نوعی عملکرد خیره کننده داشته که اینگونه آمار های جهانی را طی مدت کمتر از یک ماه تغییر دهد.

دوربین، اینترنت، خیابان، اکشن !

پوکمون گو امروز از توئیتر و فیسبوک مراجعان بیشتری دارد؛ و به نوعی عملکرد خیره کننده داشته که اینگونه آمار های جهانی را طی مدت کمتر از یک ماه تغییر دهد.

بازی روند ساده و مشخصی دارد. شما بازی را نصب می کنید، اینترنت و موقعیت خود را فعال می کنید، وارد بازی می شوید و همان دنیای اطراف خود را از صفحه نمایش گوشی خود دنبال می کنید، همین و بس! البته آنچه که در صفحه نمایش می بینید، همه ی آنچه در بیرون گوشی وجود دارد نیست. بلکه واقعیت های دیگری نیز به صفحه نمایش اضافه شده اند: شخصیت های قدیمی و فراموش شده پوکمون.
ساز و کار بازی بدین صورت است که با استفاده از موقعیت جغرافیایی شما و همچنین تصاویر دریافتی از دوربین، شخصیت های کارتونی پوکمون با اندکی فاصله در اطراف شما قرار می گیرند، و شما با دنبال کردن نشانه های مخصوص بازی از درون صفحه گوشی، آنها را پیدا کرده و جمع آوری کنید. علاوه بر کاراکتر ها، مکان هایی حقیقی به نام جیم (Gym) نیز در بازی هستند که کاربران باید در آنجا بر سر تصرف آن مکان با یکدیگر به رقابت بپردازند. صرف یک بازی با واقعیت افزوده به خودی خود هیجان انگیز است، حال آنکه این رویه با رقابت با دیگر کاربران همراه می شود و جذابیت بی بدیلی را بوجود می آورد.پوکمون گو

همه چیز خوب بود تا اینکه...

تا به اینجا همه چیز آروم بود و کاربران همه خوشحال و سرگرم! اما رفته رفته اوضاع تغییر کرد. تعداد کاربران این بازی لحظه به لحظه زیاد شد و خیابان ها و محله ها تبدیل به قلمرو های افراد گوشی بدست شد که به دنبال پوکمون ها می گشتند. برخی افراد گاهی به قدری از اطرافشان غافل می شدند که به زمین می خوردند و جراحت بر می داشتند. البته اتفاقی که در چند روز گذشته افتاد، این بود که شرکت آمریکایی بازی، سرور های خود را بر روی IP های ایرانی بست، و اکنون دیگر کاربران ایرانی نمی توانند به این بازی دسترسی داشته باشند.

آمار های بازی

پوکمون گو در طی یک ماهی که عرضه شده، به پر دانلود ترین بازی App Store شرکت اپل تبدیل شده است. از طرف دیگر ٥٠ میلیون دانلود برای سیستم عامل اندروید در آمار های رسمی ثبت شده است.

کسب درآمد شرکت سازنده از این بازی، در مقایسه با بازی Clash Royal که روزانه ٣٥٠،٠٠٠ دلار درآمد دارد، مبلغ ١،٦ میلیون دلار در روز درآمد برای این شرکت به همراه داشته است.

در تصویر زیر نیز میزان زمان حضور کاربران در بازی پوکمون گو را در مقایسه با شبکه های اجتماعی معروف و پر بازدید مشاهده می کنید.

پوکمون گو

بحران امنیتی بازی

علاوه بر تمامی مسائل گفته شده، مورد دیگری باقی می ماند که به نوعی از همه موارد دیگر مهم تر است: امنیت اطلاعات شخصی.
هنگام نصب بازی، اگر کاربر اندروید باشید، باید با استفاده از اکانت گوگل وارد بازی شوید. البته اکانت پوکمون هم هست، اما موقتا امکان استفاده از آن وجود ندارد. اما برای استفاده از اکانت گوگل، گوگل به شما می گوید که بازی به حساب کاربری شما دسترسی کامل خواهد داشت! و این یعنی بازی می تواند تمام شماره تلفن های ذخیره شده در اکانت شما را ببیند، ایمیل های شما را مرور کند، و حتی برای افراد مختلف از ایمیل شما پیام بفرستد؛ و خلاصه اینکه به تمامی اطلاعات و امکاناتی که در حساب کاربری گوگل شما موجود است، دسترسی داشته باشد. حال فرض کنید که این بازی به تمامی اطلاعات شخصی و امکانات حساب کاربری کاربران دسترسی دارد.....
پوکمون گو ظرف ۱۵ روز اول آمار ها را شکست، و ظرف ۱۵ روز دوم به یک بحران تبدیل شد! حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بازی در ۱۵ روز سوم به نابودی دنیا منجر خواهد شد یا خیر!