تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از زنان در آرزوی مادر شدن زندگی را سپری می کنند. انواع اقدامات را انجام می دهند تا به هدف خود برسند. اما هنگامی که باردار می شوند، برای رتق و فتق امور خانه گاهی کارهای نادرستی انجام می دهند که سلامت خودشان و جنین را در معرض خطر قرار می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در دوران بارداری خانه داری کنیم؟

بسیاری از زنان در آرزوی مادر شدن زندگی را سپری می  کنند. انواع اقدامات را انجام می  دهند تا به هدف خود برسند. اما هنگامی که باردار می  شوند، برای رتق و فتق امور خانه  گاهی کارهای نادرستی انجام می دهند که سلامت خودشان و جنین را در معرض خطر قرار می دهد.

فرآوری : ه.منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
خانه داری

دوران بارداری برای یک خانم شرایط ویژه ای به حساب می آید و خانم ها باید در این دوران بیشتر از همیشه مراقب خودشان باشند. خانم  باردار برای خانه داری در این دوران باید به نكته هایی توجه كند تا هم خودشان آسیب نبیند و هم كارهای خانه روی هم انباشته نشود و سررشته كارها از دست بانوی خانه خارج نشود.
به عبارت دیگر ماه  های اول بارداری فصلی هیجان  انگیز و گاه توام با نگرانی های گوناگون است. سه ماه اول بارداری زمانی است كه باید احتیاط زیادی به خرج دهید زیرا اغلب سقط جنین ها در این سه ماه رخ می دهد.اگر شما هم در این دوران شیرین به سر می برید برای یاد گرفتن این مهارت ها با ما همراه باشید.

لطفا بنشینید

در این ایام منظم تر از قبل شوید و كارهای تان را به قسمت های كوچك تر خرد كنید و در تعداد دفعات بیشتر و با زمان كمتر انجام دهید تا هم به خانه داری تان برسید و هم به درس ها و پروژه های تان

اگر در دوران بارداری به سر می برید بدانید كه ایستادن زیاد به شما آسیب می زند و كمردردهای زیادی را برای تان به دنبال خواهد داشت. سعی كنید تا آنجا كه ممكن است كارهای تان را به صورت نشسته انجام دهید.

مسئولیت پذیر کردن فرزند اول

اگر برای بار دوم قرار است موهبت مادرشدن را تجربه كنید، باید تفاوت های این حاملگی را با بارداری دفعه اول درنظر بگیرید. این بار شما فرزند كوچك تر دیگری دارید كه خودش احتیاجات مخصوص به خود را دارد. مراقب باشید كه دلمشغولی های حاملگی شما را از توجه به او غافل نكند. می توانید برای انجام برخی كارهای سبك خانه از كودك خود كمك بگیرید. با این كار او را برای ورود فرزند دوم خانه آماده می كنید.

كارهای ممنوعه در دوران بارداری

در دوران بارداری سعی كنید از مواد شوینده شیمیایی كمتر استفاده كنید. خم شدن ها و سابیدن سرامیك ها و كاشی ها در این روزها برای شما مضر است. با همسرتان صحبت كنید و از ایشان بخواهید در این ایام، شست وشوی سرویس بهداشتی و حمام را به عهده بگیرد.

کارها را کوچک تر کنید

می توانید برای انجام برخی كارهای سبك خانه از كودك خود كمك بگیرید. با این كار او را برای ورود فرزند دوم خانه آماده می كنید

بسیاری از خانم های باردار این روزها مشغول تحصیل و درس خواندن هم هستند. اگر شما هم از این دسته هستید سعی كنید در این ایام منظم تر از قبل شوید و كارهای تان را به قسمت های كوچك تر خرد كنید و در تعداد دفعات بیشتر و با زمان كمتر انجام دهید تا هم به خانه داری تان برسید و هم به درس ها و پروژه های تان.
برای خانه داری در دوران بارداری به نکات زیر توجه کنید:
- برای بلند كردن شیئی از روز زمین دولا نشوید بلكه بنشینید و آن را بردارید.
-  شما باید از ایستادن ممتد و نشستن پیوسته در یك وضعیت بپرهیزید.
- در بلند كردن وسایل و جابه جا كردن آنها حتی المقدور از شیوه های ایمن برای ستون فقرات استفاده كنید.
- استفاده از ابرهای فشرده ای كه قادرند بدون استفاده از مواد شیمیایی سطوح را تمیز كنند نیز گزینه مناسبی است.
- اطمینان حاصل كنید منطقه ای از خانه را كه تمیز می كنید، تهویه مناسب دارد. در صورت امكان پنجره را باز بگذارید یا هواكش را روشن كنید.
-با پوشیدن پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند پوست تان را در برابر مواد شیمیایی محافظت كنید. همیشه برچسب فرآورده ها را وارسی كنید، تا مطمئن شوید كه هشداری در مورد ممنوعیت استفاده از این فرآورده بوسیله زنان باردار وجود ندارد.
- از حركات جهشی و چرخشی دوری كنید و مراقب هوایی كه تنفس می كنید نیز باشید.
- در منزل نیز کفش بپوشد. البته کفش  هایی که راحت بوده و کمی پاشنه داشته باشند.



منبع:همشهری،باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.