تبیان، دستیار زندگی
فقط 10 روز دیگر تا شروع المپیک 2016 باقی مانده و با نزدیک شدن به شروع رسمی بزرگترین و مهمترین رویداد ورزشی جهان، کشورهای مختلف با نصب پرچم خود در دهکده بازی ها حضورشان را رسما اعلام می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشتی در دهکده المپیک ریو + فیلم

فقط 10 روز دیگر تا شروع المپیک 2016 باقی مانده و با نزدیک شدن به شروع رسمی بزرگترین و مهمترین رویداد ورزشی جهان، کشورهای مختلف با نصب پرچم خود در دهکده بازی‌ها حضورشان را رسما اعلام می‌کنند.

بخش ورزشی تبیان
ریو 2016

کاروان کشورهای فرانسه، کانادا، اسلوونی، پرتغال، ایتالیا، بریتانیا، اسلواکی، اتریش، دانمارک، فنلاند، چین و اوگاندا با نصب و اهتزاز پرچم کشورشان اولین میهمانان دهکده المپیک لقب گرفتند و روز گذشته نیز با ورود بخشی از کاروان المپیکی کشورهایی نظیر آلمان، ژاپن و مکزیک حالا می‌توان در دهکده بازی‌ها حال و هوای المپیک را استشمام کرد. با توجه به شلوغ شدن دهکده المپیک در این روزها قصد داریم نگاهی داشته باشیم به دهکده المپیک ریو.

محل اقامت کاروان‌ها

قسمت اقامتی دهکده المپیک در جنوب شهر ریو واقع شده است. در این قسمت از دهکده المپیک 31 آپارتمان 17 طبقه برای اسکان ورزشکاران، مربیان و مسئولان تدارک دیده‌ شده. تعداد مجموع واحدهای این ساختمان‌های 17 طبقه 3604 واحد است که در این واحدها امکانات رفاهی برای اسکان 17 هزار نفر تدارک دیده شده است.
در کنار امکانات رفاهی یک هتل 5 ستاره با لوازمی نظیر گوشی هوشمند و کامپیوتر در اختیار افراد حاضر در دهکده قرار خواهد گرفت تا ورزشکاران در این دهکده مشکلی نداشته باشند. خانم آرکاین، بسکتبالیست پیشین تیم ملی برزیل که خود 2 مدال المپیک را در ویترین افتخارات خود دارد، به عنوان شهردار این دهکده برگزیده شده است.

رکورد سالن غذاخوری

سالن غذاخوری دهکده المپیک ریو که به صورت شبانه‌روزی آماده سرویس دادن به افراد است از نظر وسعت، رکورد جدیدی را در تاریخ میزبانی رقابت‌های المپیک به ثبت رسانده است. این سالن غذاخوری به اندازه‌ای وسعت دارد که می‌توان 5 هواپیمای بوئینگ را در آن قرارداد. در طول رقابت‌های المپیک بیش از 3 هزار نوع غذا در این سالن غذاخوری عظیم سرو خواهد شد.

محل برگزاری بازی‌ها

ورزشکاران برای رسیدن به محل برگزاری بازی‌ها باید از جنوب ریو به غرب این شهر بروند. المپیک پارک در منطقه غربی ریودوژانیرو واقع شده که 9 ورزشگاه متفاوت را در خود جای داده است. ورزشگاه کاریوکا آرنا 1 تمامی رقابت‌های بسکتبال المپیک، بسکتبال با ویلچر پارالمپیک و راگبی با ویلچر پارالمپیک را میزبانی می‌کند. ظرفیت این ورزشگاه 16 هزار نفر است. 
ورزشگاه 10 هزار نفری کاریوکا آرنا 2 میزبان رقابت‌های جودو و کشتی در المپیک و بوچیا در پارالمپیک خواهد بود. سومین مجموعه از ورزشگاه‌های کاریوکا با نام کاریوکا آرنا 3 میزبان شمشیربازی و تکواندو در المپیک و جودو در پارالمپیک، با ظرفیتی 10 هزار نفری است. چهارمین ورزشگاه فیوچر آرناست که به صورت موقت و برای رقابت‌های المپیک ساخته شده است. فیوچر آرنای 12 هزار نفری برای رقابت‌های هندبال المپیک و گل‌بال پارالمپیک کاربرد خواهد داشت.
مرکز ورزش‌های آبی ماریا لنک، مرکز ورزش‌های آبی المپیک، ورزشگاه المپیک ریو، مرکز تنیس المپیک و پیست المپیک ریو مجموعه نه‌گانه المپیک پارک را تکمیل می‌کنند. در مجموع، پس از رقابت‌های المپیک و پارالمپیک ریو 2016، 7 ورزشگاه‌ این مجموعه به کمپ‌های تمرینی ریو تبدیل خواهند شد و فیوچر آرنا و کاریوکا 3 نیز تغییر کاربری خواهند داد، به مدرسه بدل خواهند شد.

ورزشگاه‌های خارج از المپیک پارک

با توجه به تعدد رشته‌های المپیک مسلما 9 ورزشگاه المپیک پارک پاسخگوی میزبانی از همه رشته‌ها نبود و به همین خاطر هم مراکزی خارج از المپیک پارک برای میزبانی از رقابت‌های مختلف المپیک در نظر گرفته شده است.
 مرکز همایش‌های ریو با نام ریو سنتر که بزرگترین نمایشگاه قاره آمریکای جنوبی است، با 4 سالن به کمک المپیک آمده است تا میزبان رقابت‌های تنیس روی میز، بدمینتون، بوکس و وزنه‌برداری باشد. از این مجموعه در جام‌جهانی 2014 به عنوان مرکز بین‌المللی رسانه استفاده شد. شبه جزیره پونتال نیز با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی رقابت‌های پیاده‌روی سرعت و دوچرخه‌سواری تایم تریل را میزبانی می‌کند. 
علاوه بر این منطقه کوپاکابانا که در نزدیکی دهکده المپیک واقع شده با 4 ورزشگاه آماده میزبانی بخشی از المپیک است. منطقه دئودورو نیز در بخش غربی شهر با در اختیار داشتن 11 ورزشگاه المپیک، نقش پررنگی در ریو 2016 دارد. نام مجموعه ورزشگاه‌های معروف ماراکانا و استادیوم المپیک ژائو‌هاولانژ را نیز در طول برگزاری رقابت‌ها به دفعات خواهیم شنید. علاوه بر این ورزشگاه‌ها از آن‌جایی که یک شهر نمی‌تواند به تنهایی رقابت‌های فوتبال را میزبانی کند، ورزشگاه‌های ملی مانه گارینشا، ایتایپاوا آرنا فونته نوآوا، مینیرو، آرنا کورینتیانس و ورزشگاه آرنا آمازونیا میزبان رقابت‌های فوتبال در المپیک خواهند بود.

  • پارک المپیک ریو 2016
  • پارک المپیک ریو 2016

  • منبع : خراسان