تبیان، دستیار زندگی
هدف از طراحی، حرکت به سمت پایدار شدن و توسعه ای پایدار است که این امر در کشورهای توسعه یافته به شدت مورد توجه بوده و مورد سرمایه گذاری و مطالعه در هر سن و طیفی قرار گرفته است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی مدرسه پایدار در تهران

طراحی مدرسه پایدار در تهران

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: طراحی مدرسه پایدار در تهران
نام ارائه دهنده/دهندگان: علیزاده، ریسمان باف
زمینه و نوع پروژه: هنر و معماری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: گل نرگس

چکیده

هدف از طراحی، حرکت به سمت پایدار شدن و توسعه ای پایدار است که این امر در کشورهای توسعه یافته به شدت مورد توجه بوده و مورد سرمایه گذاری و مطالعه در هر سن و طیفی قرار گرفته است.

مقدمه

با توجه به عنوان پروژه «طراحی مدرسه پایدار در تهران» باید گفت که پروژه سعی در طراحی یک مدرسه با توجه به اصول پایداری را دارد. چرا که پایداری امروزه یکی از مباحث روز دنیا بوده و دلیل آن نیز مشکلات و مسائل پیش آمده در عصر جدید می باشد.

در طراحی مدرسه سعی می شود که مدرسه ای همساز با طبیعت با کمترین آسیب به آن طراحی شود. مدرسه یک دبیرستان دخترانه 500 نفره در قسمت جنوبی تهران می باشد که دارای امکانات و ویژگی های منحصر به فردی است که ایده آل هر دانش آموزی است.

برای پایداری و رسیدن به پایداری سه اصل کلیدی وجود دارد که در طراحی با توجه به توضیحات زیر سعی در اعمال آن شده است.

1) اصل زیست محیطی:

با استفاده از کاهش مصرف انرژی در مدرسه از طریق :

الف) استفاده از منابع تجدید پذیر

ب) طراحی همساز با اقلیم

ج) استفاده از منابع بومی

د) استفاده از تاسیسات طبیعی و ارگانیک سعی می شود کمترین آسیب به طبیعت وارد شده و کمترین بهره را از طبیعت و منابع می برد تا در کاهش آلودگی های شهر تهران و حرکت به سمت پایداری گام های اولیه برداشته شود.

2) اصل اقتصادی:

برای اعمال این اصل با کاهش هزینه های اولیه و عدم هزینه های نابجا و طراحی سودآور سعی در اعمال می شود به طور مثال طراحی به گونه ای که هزینه ها تا میزان قابل توجهی کاهش یابد و کاهش مصرف انرژی چه در زمان ساخت و چه در زمان استفاده از بنا سبب کاهش هزینه ها و صرفه های اقتصادی می شود.

3) اصل فرهنگی-اجتماعی:

برای اعمال این اصل از ارزش ها و هنجارهای بومی (ایرانی-اسلامی) تبعیت نموده و سعی می شود با نمایش ارزش های اسلامی و نمادهای ایرانی در جزئیات و تزئینات و نوع طراحی این اصل در طراحی اعمال شود.

طراحی مدرسه پایدار در تهران

هدف

هدف از طراحی حرکت به سمت پایدار شدن و توسعه ای پایدار است که این امر در کشورهای توسعه یافته به شدت مورد توجه بوده و مورد سرمایه گذاری و مطالعه در هر سن و طیفی قرار گرفته است و ما نیز برای حرکت به سوی توسعه یافتگی نیازمند شروع به حرکت در این حیطه بوده و برای این اصل نیازمند آشنایی با اصول آن و به کارگیری آن هستیم.

روش انجام

گام اول در پروژه شناخت مبانی نظری و به دست آوردن چارچوب نظری پروژه است که تحقیق و جستجو در حیطه پایداری و پیشینه آن در عنوان مورد نظر خواهد بود و پس از آشنایی با اصول پایداری، گام دوم آشنایی با اصول طراحی و استانداردهای طراحی مدرسه می باشد. در گام سوم با توجه به چارچوب نظری به دست آمده و استخراج استانداردها شروع به طراحی نموده و برای ارائه کار از ساخت ماکت، ساخت پاورپوینت و اتودهای دستی استفاده می شود.

مهارت های کسب شده

1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با نرم افزار cad و  skechup
5. نحوه پرزنت و ارائه در مسابقه

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی