تبیان، دستیار زندگی
والدین چگونه می توانند کودکان را به نماز خواندن تشویق کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والدین چگونه می توانند کودکان را به نماز خواندن تشویق کنند؟

نماز

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن کمالی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به چگونگی آموزش نماز به کودکان گفت: برای اینکه یک فریضه دینی مانند نماز خواندن در فرد نهادینه شود باید کارهای فراوانی در ابعاد مختلف انجام شود. نخستین گام در مسیر آموزش نماز این است که خود پدر و مادر، نماز را با توجه و به موقع بخوانند.
وی افزود: زمانی که  پدر و مادر نماز می خوانند، فرزندان سعی می‌کنند ادای آن ها را در بیاورند و مانند آنها سجده کنند، قنوت بگیرند و غیره. این همانندسازی بچه ها به این دلیل است که پدرو مادر الگوی اصلی آنان در این سن هستند.
کمالی اظهار داشت: به مرور زمان و با تکرار این کارها فرزندان خود به خود چگونه نماز خواندن را یاد می‌گیرند و به حقیقت نورانی این عمل پی می‌برند. بنابراین پدر و مادر ها نقش اصلی در نماز خواندن فرزندان دارند.
وی یادآور شد: گام بعدی در مسیر آموزش نماز تشویق کردن است، یعنی فرزندان در خانه و مدرسه به نماز خواندن تشویق شوند نه مجبور. این کار کودکان را از اهمیت و ارزش این عمل آگاه می‌سازد.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: زمانی که فرزندان کمی بزرگتر شوند و به سن تکلیف برسند، عملکرد والدینشان را ارزیابی می کنند. آنها می بینند که این نماز خواندن پدر و مادرشان چه نتیجه ای در زندگی آنها داشته است.
کمالی گفت: زمانی که انسان نماز را سبک نشمارد و به آن اهمیت دهد، خداوند به آن فرد رحمت، برکت، آرامش و خیلی نعمت های دیگر عطا می کند. وقتی پدر و مادر نماز را به خوبی بپا می دارند خداوند ثمره این کار را به زندگی آنها عطا می کند و بچه ها با دیدن این نتایج، به سمت نماز و دیگر فرایضه های دینی گرایش پیدا می کنند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پدر و مادر ها نماز می خوانند اما فرزندانشان این کار را نمی کنند، اظهار کرد: وقتی پدر و مادر نماز می‌خوانند اما فرزندان این کار را انجام نمی دهند، نشان می دهد که فرایند آموزش ناقص انجام شده است. برای نمونه پدر و مادر همیشه دیر نماز می خوانند و یا نماز خواندن در اولویت کار هایشان نیست و ابتدا به کار های دنیایی می پردازند و بعد نماز می خوانند، در این شرایط بچه ها تصور می کنند که این عمل واجب اهمیت چندانی ندارد.
کمالی در پایان گفت: علاوه بر این بسیاری از خانواده‌ها وعده جایزه را در صورت نماز خواندن به بچه‌ها می دهند اما وقتی بچه ها نماز می‌خوانند جایزه دادن فراموش می شود و والدین خلف وعده می کنند. این خلف وعده باعث دین‌گریزی کودکان در بلند مدت می شود.


خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.