تبیان، دستیار زندگی
این صحنه ها حتما شما را تکان خواهد داد! در مهدهای کودک چه می گذرد، هر روز خبر جدیدی از شاهکارهای مربیان و مدیران مهدها رسانه ای می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهد ها از رقص تا استخرمختلط! + فیلم و عکس

این صحنه ها حتما شما را تکان خواهد داد! در مهدهای کودک چه می گذرد، هر  روز خبر جدیدی از شاهکارهای مربیان  و مدیران مهدها رسانه ای می شود.

امیر رضوانی-بخش اجتماعی تبیان
مهد کودک های تهران

"یک مسئله، مسئله ی کنسرت ها در دانشگاه بود که دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کرده ام و جزو یادداشت های من، همین مطلب هست. اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط ترین کارها است."(1)
اختلاطی که در دانشگاه ها دیده می شود ریشه ها و علت های گوناگونی دارد که می توان در دایره این علت ها رد پای مهد کودک را هم دید!
امروز دیگر مهد کودک رفتن کودکان نه یک امر فانتزی که یک نیاز اساسی برخی از خانواده ها شده است تا این مهدها بیش از  مکانی برای آموزش و تربیت جایی باشد تا والدین با تکیه بر آنها بتوانند به سر کار روند و خیالشان از تنها نبودن فرزندانشان راحت باشد؛ غافل از اینکه محبت خاله های مهد و شیوه تربیت آنها هیچگاه جای محبت ورزی و آغوش گرم پدر و مادر را پر نمی کند. برخی از پدر و مادرها پا را از این فراتر گذاشته  و در بعد از ظهر که به خانه می آیند به جای پر کردن جای خالی خود، کودک را به انیمیشن ها و بازی های رایانه ای می سپارند.
اما مهد کودک ها که قرار است مکانی برای گذران نیمی از  7 سال طلایی در عمر کودک باشند که دوران حساسی در شکل گیری شخصیت و آینده او می باشد اکنون با برنامه ها و رویکردهای جدید خود  برخلاف مصلحت و اقتضائات سنی  این قشر گام بر می دارند. تخلفات مهدهای کودک  در حال رشد بوده و هر روز مصادیق عجیب تری به خود می گیرد.

آرامش با خواب آورها

روند جدید، کار با بستن  یک یا دو مهد کودک تمام نمی شود بلکه این رویکردها و دید جدید در تربیت فرزندان است که باید در مهد ها تغییر یابد.  وجود نگاه و ذائقه سازی که برنامه هایی مانند آموزش نگهداری سگ و گربه، رقص و استخر  را وارد برنامه های آموزشی بچه ها می کند خطر ناک است و باید مورد بازنگری و ریشه یابی قرار گیرند.

تقریبا اولین خبری که پیرامون مهد کودک ها به صورت خاص رسانه ای شد استفاده از داروهای خواب آور برای کودکان بود تا چند ساعت حضور در مهد را بدون دردسر بگذرانند، در واقع مسئولین مهد برای فرار از بار مسئولیت و آرامش خود به جای هدایت انرژی و شیطنت های کودکانه بچه ها با آموزش و بازی با این راهکار آنها را مهار می کردند!
نکاح ،روانشناس کودک درباره موضوع آسیب کودک ونقش مراقبت کننده "مربی" کودک می گوید: متاسفانه بعضی از مراقبت کنندگان که به دلیل عدم علاقه به کودک ،مشغله و گرفتاری زیاد، عدم احساس مسئولیت و ...   تمایلی در رسیدگی به نیازهای کودکان ندارند، به جای اینکه فضای مناسب برای رشد و تحول، زمینه های رشد نابه هنجار را در کودک فراهم می آورند و توانمندی ها و قابلیت های وی را محدود و حتی نابود می سازند که این خود نیز باعث آسیب های روانی برای کودک در آینده به حساب می آید و دچار ناهنجاری های شدید اجتماعی و شخصیتی می شود.

تنبیه بدنی

تنبیه بدنی یا به عبارت دیگر کودک آزاری متاسفانه هنوز برای برخی از افراد گزینه ای روی میز است!  هر چند تعداد افرادی که از این روش استفاده می کنند بسیار کم است اما هنوز هم هستند کسانی که دور از چشم مادرها از تنبیه استفاده می کنند.

مهد کودک های تهران

رقص و موسیقی

در کنار بازی که در این سن لازم ترین چیز برای کودک است آموزش های مناسب و  هدف دار هم می تواند مفید باشد اما آموزش رقص به کودکان حتی اگر مختلط هم نباشد با گرایش های تخصصی عربی و ترکیبی نه تنها معنا و فایده خاصی ندارد بلکه آسیب های بسیاری را نیز برای آینده او در پی دارد.
فیلم های آموزش رقص یا  برگزاری جشن مهدها با برگزاری این آیتم و ..  اسنادی از وجود و تعدد این رویکرد در میان مهد کودک ها است.  
مدیر یکی از پرتال های مربوط به مهد کودک ها درباره آموزش رقص در این مکان ها می گوید:"  بله این فاجعه بخش کوچکی از فجایعی هست که در مهدهای کودک شهر تهران اتفاق می افتد و مدیران مهدهای شهرستان ها هم از روی عدم اطلاع از تهران الگو برداری میکنند .  انحرافات جنسی ... پخش فیلم های کارتونی که هنجار شکن هستند ... و در بعضی مهدها که شدیدا بحران زده هستند آموزش مسائل جنسی به کودکان در حدی که اساتید دانشگاه هم شرم بیان کردن این موضوعات رو دارند گوشه کوچکی از فجایع حال امروز مهدهای کودک هستش و هیچ کس به دنبال اصلاح وضع موجود نیست"

  • رقص در مهدکودک های تهرانرقص در مهدکودک های تهران
  • آموزش آشنایی با سگ و گربه

    در ورود کودکان به محیط بزرگ تر و فرهنگ های نامناسب برای سن آنها کار از رقص و موسیقی گذشته است و آموزش نگهداری و آشنایی با حیوانات خانگی چون سگ و گربه موردی است که در برخی از  مهدها در برنامه ریزی های آموزشی در نظر گرفته شده است.

    مهد کودک های تهران

    مهد کودک های تهران

    استخر مختلط

    باید خطر آموزش های اینچنینی را در سالهای آینده دید شاید در حد مسئله ی امنیت ملی، چرا که تربیت نسل آینده که مهمترین سرمایه کشور خواهند بود در حال انحراف از ویژگی های ایرانی اسلامی است

    اختلاط در مهدها زمانی در جشن ها و کلاس های آموزش رقص بود اما  حالا خبرهایی از  برنامه ی استخر برای کودکان دختر و پسر شنیده می شود. خبرهایی که باعث شد کار یکی از معروف ترین مهد های تهران به تعطیلی بکشد.
    مادر یکی از کودکان که چندی قبل از این خبر با چنین برنامه ای در مهد کودک خود روبرو شده بود، می گوید در بدو ثبت نام از وجود چنین برنامه ای در چارت کلاس ها خبری نبود و  روز قبل به من خبر چنین برنامه ای را دادند که از رفتن کودکم ممانعت کردم. او می گوید من در کلاس های این مهد اثری از برنامه های موسیقی ندیدم  و خیال می کردم که جایی مطمئن باشد و حال این دغدغه ای جدی است که فرزندان خود را چگونه می توانیم به نهادهای آموزشی و تربیتی بسپاریم، او اشاره می کند کمتر مهد کودکی است که چه علنا و یا چه مانند مهد مذکور در چارت خود برنامه هایی از این جنس نداشته باشد. 

    مهد کودک های تهران

    مهد کودک های تهران

    عمیق تر نگاه کنیم

    با روند جدید، کار با بستن  یک یا دو مهد کودک تمام نمی شود بلکه این رویکردها و دید جدید در تربیت فرزندان است که باید در مهدها تغییر یابد.  وجود نگاه و ذائقه سازی که برنامه هایی مانند آموزش نگهداری سگ و گربه، رقص و استخر  را وارد برنامه های آموزشی بچه ها می کند خطر ناک است و باید مورد بازنگری و ریشه یابی قرار گیرند.
    آنچه مهم است این است که مشکل را عمیق تر ببینیم فارغ از اینکه آیا بچه ها را باید به مهد کودک سپرد و این اتفاق در چه سنی  و چه مدت ساعتی در روز باید باشد؛ در رشد جایگاه مهدکودک ها در میان خانواده ها باید فکری برای این مقطع سنی خاص و مکان هایی که می خواهند خلاء وجود پدر و مادر را پر کنند، کرد.
    باید خطر آموزش های اینچنینی را در سالهای آینده دید شاید در حد مسئله ی امنیت ملی، چرا که تربیت نسل آینده که مهمترین سرمایه کشور خواهند بود در حال انحراف از ویژگی های ایرانی اسلامی است. رهبری در اشارات صریح و ریز اخیر خود درباره آسیب های سبک زندگی جامعه امروزی در اینباره می فرمایند: "هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که این ها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. یک وقت آدم خبر می شود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه فرهنگی ما را - مثلاً فرض کنید مهدکودک ها را - به یک شکل خاصی دارد هدایت می کند؛ این را آدم می فهمد، بعد که نزدیک می شود می بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجه نداشته؛ این ها رخنه است؛ در زمینه های گوناگون؛ در زمینه های اقتصادی، در رفت وآمدها، در همه دستگاه ها؛ یکی این مسئله صراحت است."(2)

    پی نوشت:

    ١- بیانات رهبر انقلاب در دیدار روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری ؛ 1394/08/20

    ٢- بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضاى هیأت دولت ؛ 1394/06/04