تبیان، دستیار زندگی
د 85 ) امروز ، چهار شنبه دوم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با سوم صفر 1428 هجری قمری و بیست ویکم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: ولادت حضرت امام محمد ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ ( 2 اسفند 85 )

امروز ، چهار شنبه دوم اسفند ماه 1385 هجری شمسی ، برابراست با سوم صفر 1428 هجری قمری و بیست ویکم فوریه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


ولادت حضرت امام محمد باقر (ع)

1371 سال پیش در چنین روزی در سال 57 ه ق ، بنا به برخی روایات ، حضرت امام محمد باقر (ع) پنجمین امام شیعیان ، در مدینه منوره دیده به جهان گشودند.

پدر بزرگوارش امام سجاد (ع) و مادر والامقامش ام عبدالله ، دختر امام حسن مجتبى (ع) است. وی اولین شخصی است که نسب پدر و مادرش به حضرت فاطمه زهرا (س) می رسد.

تاریخ ولادت این امام بزرگوار را یکم رجب و طبق روایاتی در سوم صفر سال 57 هجری ذکر کرده اند.

نام آن حضرت «محمّد» و كنیه آن بزرگوار «أبا جعفر» بود، و از طرف رسول گرامى اسلام ملقب به «باقر» شده بود، و در بین مردم معروف به «باقر العلوم» گشته بود، به معنى شكافنده علوم .

مکارم اخلاق امام، زبانزد خاص و عام است و علوم و معارف فراوانی از وجود او سرچشمه گرفته . وی همچنین توجه خاصّی به عبادت و ذکر و مناجات داشته است.

در زمان این امام، عده‌ای متمایل به رهبانیّت و ترک دنیا بودند که با مخالفت امام مواجه می‌شدند.

امام باقرعلیه السلام چون در اواخر دوران حکومت بنی‌ امیه به‌سر می‌برد، از ضعف قدرت حاکمه استفاده نمود و در نشر معارف اسلامی، تلاش گسترده‌ای کرد و با مخالفین و صاحبان عقاید مختلف، مناظرات مفصّلی داشت و به سؤالات شیعیان و مخالفین پاسخ داد. لذا از آن امام در تمام مسائل فقهی و اجتماعی و حکومتی روایات فراوانی نقل شده است، به‌طوری‌که تقریباً هیچ کتاب روایی نیست مگر این که از امام باقر علیه السلام در موارد مختلف روایتی ذکر شده است.

امام باقر علیه السلام با صحابی بزرگ رسول خدا، جابر بن عبدالله انصاری روابط صمیمانه‌ای داشت و برای او احترام خاصی قائل بود.

برای آن امام، غیر از جابر، اصحاب و راویان زیادی نام می‌برند که در بین آنها جابر بن یزید جعفی و محمّد بن مسلم و زراره و حمران، بسیار معروفند. شاعر معروف امام نیز کمیت نام دارد.

برادر امام باقر علیه السلام زید بن علی بن الحسین پس از شهادت امام سجاد علیه السلام پرچم مخالفت با بنی‌امیه را برافراشت و افراد زیادی را به دور خود جمع کرد. ولی امام باقر او را از قیام مسلّحانه منع کرد و فرمود: « هنوز وقتش نرسیده است، و قیام تو در انتها به ضرر مسلمین می انجامد.» اما زید که خون حسینی در رگ‌های او می‌جوشید، زیر بار نرفت و قیام کرد و عاقبت در اثر اعلان مخالفت با بنی‌امیه به شهادت رسید.

امام باقر علیه السلام در زمان حکومت ولید بن عبدالملک به امامت رسیدند که پس از او سلیمان بن عبدالملک و سپس عمربن عبدالعزیز و سپس یزید بن عبدالملک و پس از او هشام بن عبدالملک، یکی پس از دیگری حاکم مَمالک اسلامی شدند.

امام با هر یک از آنها به نحو خاصّی برخورد می‌کرد، ولی متأسّفانه بعضی از بستگان وی، از جمله زید بن حسن بن علی به بدگویی او دست زدند تا سرانجام هشام ، امام را مسموم کرد و به شهادت رساند.

آن حضرت دارای سه همسر و هفت فرزند بود.

از امام باقر علیه السلام مواعظ بسیار ارزشمندی به یادگار مانده است که تمام نسل‌ها تا قیامت از آن بهره‌مند خواهند بود. یک روایت از این امام بزرگوار را به یادگار نقل می کنیم:

حسن بن صالح مى گوید: از امام محمّد باقر(ع) شنیدم كه فرمود: آمیخته نشده است چیزى به چیز دیگر كه بهتر از آمیخته شدن حلم و بردبارى به علم و دانش باشد.

***


آغاز دادگاه ژاندارک

594 سال پیش در چنین روزی در سال 1413 میلادی ، انگلستان دادگاه ژاندارک را آغاز کرد .ژان دارک در منطقهً تاریخی لورن، در خانواده کشاورز، در هنگام جنگ صدساله بین انگلستان و فرانسه به دنیا آمد.

او ادعا می‌کرد که صدای مایکل فرشته و کاترینای مقدس و مارگارت مقدس را شنیده است، که به او ماًموریت داده‌اند، فرانسه را آزاد کند و دوفین را به سلطنت برساند. ژان از همان ابتدا به عنوان یک دختر شانزده ساله، خواهان خدمت در ارتش دوفین شارل بود، که به وی چنین اجازه‌ای داده نشد. یک سال بعد به وی اجازه داده شد که دوفین را در چینون ملاقات کند. او با پوشش مردانه‌اش (گفته می‌شود که ژان دارک، این گونه پوشش لباسیش را تا آخر عمرش حفظ کرده است.) به سوی چینون سفر کرد و توانست در آنجا شارل را که خود را بین درباریانش پنهان کرده بود، پیدا کند و وی را از ماًموریتش مطلع سازد. بعد از اینکه ژان توسط کلیسا بازجویی شد، شارل با نقشه او در مورد آزادی اورلئان موافقت کرد، چرا که در آن زمان این شهر در محاصره انگلیسیها بود.

در قدم بعدی، ژان سعی کرد، پادشاه را برای آزادی پاریس از دست بورگوندی‌ها متقاعد کند، که بی نتیجه ماند. بعدها خود ژان، حمله‌ای را به سوی پاریس آغاز کرد، که آن نیمه کاره باقی ماند. در تلاش دیگری برای آزادی کومپژن، در سال 1430 توسط بورگوندی‌ها اسیر شد. وی دو بار سعی به فرار کرد (برای دومین بار با پریدن از یک برج بیست متری) و در نهایت به پیر کاوچون اسقفِ بیاووایس ویکی از متحدّان انگلیسی‌ها فروخته شد.

ژان به جادوگری متهم شد و 21 فوریه 1431 در دادگاهی در شهر راون حضور پیدا کرد. اتهام‌های وارده بر وی عبارت بودند از: اصرار بر دریافت وحی مستقیم از خداوند، پوشش مردانهً و همچنین، اقدام او به خودکشی (پریدن از برج بیست متری).

وی در دادگاه توسط اسقفِ بیاووایس، پیر کاوچون به جرم ضدیت با قوانین کلیسا، محکوم و در میدان خرید و فروش شهرِ راون جلوی چشمان همگان ژان دارک، سوزاندند . هنگام سوزاندنش در30 مای 1431 بارها نام عیسی را صدا می‌زد و هنگامی که جان سپرد، پیکر نیم‌سوخته‌اش، به همگان نشان داده شد. سپس جنازه‌اش را تا آخر سوزاندند. چندی بعد، در یک دادگاه تجدید نظر در سال 1456، شرافت این زن قهرمان باز اثبات شد.

***


تولدشاه طهماسب صفوی

493 سال پیش در چنین روزی درسال 1514 میلادی ، شاه طهماسب اول ، دومین شاه از دودمان صفویه در نیمه شب به دنیا آمد.

به همین سبب بسیاری از مورخان 22 فوریه را زادروز او نوشته اند. وی پس از درگذشت پدرش شاه اسماعیل، در ده سالگی به سلطنت ایران رسید و پنج دهه حكومت كرد .

شاه طهماسب خوی سپاهیگری نداشت . لذا در زمان او، ایران مورد چندین تعرض خارجی قرار گرفت، و در نتیجه تضعیف شد.

وی در عین حال یك نویسنده بود و تذكره شاه طهماسب ازوست. از رویداد های عصر او آمدن آنتونی جنكینسون از جانب الیزابت اول پادشاه وقت انگلستان به قزوین است كه شاه طهماسب به جای بحث سیاسی، از او درباره مذهبش پرسید و پس از آن كه شنید مسیحی است بیرونش كرد كه چگونگی خروج جنكینسون از ایران (از طریق روسیه)، خود داستانی شنیدنی است از جمله این كه حتی خاكی را جنكینسون پای بر آن می نهاد، به سبب خارج از اسلام بودن با بیل بر می داشتند و به جوال می ریختند و در رودخانه خالی می كردند تا تمیز شوند و ...

شاه طهماسب كه مانند پدرش رئیس مذهبی ایران هم بود ترتیب درستی برای جانشینی خود نداد .

***


درگذشت كورت آیزنر ، و سوسیالیزم اختصاصی اش

88 سال پیش در چنین روزی درسال 1919 میلادی ، «سوسیالیسم آیزنر» بنیادگذار جمهوری سوسیالیستی باواریا آلمان در 52 سالگی در مونیخ به دست یك ناسیونالیست به نام «آنتون آركو» كشته شد.

آیزنر در 14 می 1867 در آلمان به دنیا آمد . او از اعضای حزب سوسیال دمكرات آلمان بود كه پس از جدا شدن سوسیالیستهای افراطی از آن و تشكیل حزب سوسیالیست (كمونیست) به آنان پیوسته بود.

وی نظراتی متفاوت از كمونیستهای روسیه داشت و اعتقادات خاص خود را داشت . ازجمله اینکه:

- هر موسسه تازه كه به وجود می آید باید متعلق به جامعه (دولتی) باشد.

- کارگران باید در مدیریت و منافع خالص مشاركت داشته باشند تا ارزش انسان بالا رود.

- باید با وضع مالیات سنگین بر درآمدهای بالا، مانع افزایش بیش از حد ثروت ثروتمندان شد .

- مالكیت زمین و منابع طبیعی مطلقا ملی و از طریق اجاره واگذار شوند و سوسیالیسم، طبق برنامه و تدریجا طی یك قرن پیاده گردد.

وی صریحا گفت كه روسها، با برنامه ای كه اعلام داشته اند و می خواهند یكشبه و جهش وار ره صد ساله بروند به هدف مطلوب نخواهند رسید و به محض برخورد با مانع، به دیكتاتوری و خشونت متوسل خواهند شد كه این كار به شهرت سوسیالیسم در سراسر جهان صدمه خواهد زد .

وی معتقد بود در پیاده كردن یك فرضیه اقتصادی نباید شتاب كرد؛ باید نخست آن را در گوشه ای از كشور تجربه و بعدا نتایج را سراسری ساخت.

نظام سوسیالیستی «آیزنر» كه هنوز هواداران فراوان دارد و چیزی شبیه سوسیالیسم فعلی چین است تنها چهار ماه اقتدار داشت و با قتل وی به پایان رسید، اما فرضیه او همچنان باقی مانده و مورد توجه است.

***


به استقلال رسیدن مصر

85 سال پیش درچنین روزی در سال 1922 میلادی ، مصر به استقلال رسید. این كشور در سال 1914 میلادی تحتُ الحمایة انگلیس شد و قوای بیگانه حسین كامل را به خدیوی مصر رساندند. دوران سلطنت فؤاد اول برادر وی در تاریخ بیداری مردم مصر اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا در این دوران افراد مبارزی چون سَعد زُغلول پاشا پس از قرارداد تركِ مُخاصِمه سال 1917 میلادی مبارزه با اشفالگران انگلیسی را علنی كردند، در پی شدت یافتن مبارزات، دولتِ انگلیس ناچار استقلال مصر را پذیرفت.

مصر کشوری است در شمال شرقی دریای مدیترانه که از مشرق به فلسطین اشغالی از جنوب به سودان و از مغرب به لیبی منتهی می شود .قسمت اعظم مصر بیابانی است .مساحت این کشور بالغ بر نهصد و نود وهفت کیلومتر مربع و پایتخت آن شهر قاهره است .نود درصد جمعیت آن را مسلمانان بقیه را مسیحیان تشکیل میدهند . زبان رسمی این کشور عربی است.

***


قتل مالکوم ایکس ، مسلمان مبارز آمریكایی

42 سال پیش درچنین روزی درسال 1965 میلادی ، مالكوم ایكس سیاهپوست مبارز و مسلمان آمریكایی به دست گروهی نژاد پرست ، در یك جلسه سخنرانی در نیویورك ، هدف گلوله قرار گرفت و به قتل رسید.

وی 19 ماه می سال 1925 میلادی ، در اوهاما واقع در آمریكا به دنیا آمد. مادرش خانه دار و پدر او یك پدر روحانی بی باك بود . در سال 1929 خانه آنها در میشیگان آتش گرفت و کاملا ویران شد. دو سال بعد پدرش به قتل رسید و مادرش پس از این حادثه تلخ راهی آسایشگاه روانی شد و فرزندان وی در بین خانواده ها و پرورشگاهها پذیرفته شدند.

مالکوم با این حال دانش آموزی بسیار ممتاز و كوشا محسوب می شد . او علاقه خود به رشته وكالت را با آموزگار خویش در میان گذاشت اما معلم وی متذکر شد: هیچگونه هدف واقع گرایانه ای برای یك سیاه پوست وجود ندارد .

در نتیجه مالكوم علاقه خود به تحصیل را از دست داد و ترك تحصیل نمود. و مشغول به کارهای مخفی شد. به دنبال گرویدن او به کارهای خلاف به زندان افتاد . ولی همانجا با عده ای مسلمان سیاهپوست آشنا شد و بعد از مدتی به دین اسلام گروید.

او همیشه با نگرش ظلم های وارده بر سیاهان آمریکا در صدد رفع معضلات بود ، وبا تحقیق گسترده ، اسلام را دینی یافت که در آن از ماندن تحت ظلم و فساد به زشتی یادشده است . وی در این مسیر و در راه احیای حقوق مدنی و سیاسی سیاهان آمریکا گامهای موثری برداشت .

مالكوم ایكس بعدها یك نهضت واقعی اسلامی در آمریكا پدید آورد. در واقع اسلام به سیاهان آمریکا جسارت و اعتماد به نفس می بخشید . جوانان سیاه پوست به همان اندازه که مسیحیت را مذهبی منفعل می دیدند ، اسلام را دین مبارزه می دانستند .

نهایتا در21 فوریه سال 1965 میلادی او در تجمع طرفداران خود در تالار هارلم نیویورک ، به ضرب گلوله رقبای محافظه کارو نژاد پرست خود به قتل رسید.

***


سفر تاریخی نیکسون به چین

35 سال پیش در چنین روزی در سال 1972 میلادی ، ریچارد نیکسون سفر خود را به جمهوری خلق چین آغاز کرد . این نخستین سفر یک مقام بلند پایه آمریکایی بود که به چین انجام می شد . چین پس از در یافت صبغه کمونیستی با نام مائوییسم در این کشور ، اقتصاد بسته سوسیالیستی را سرلوحه کار خویش قرار داد و به عنوان یکی از قطب های مخالف کاپیتالیسم آمریکایی در جهان مطرح گردید . نیکسون تا بیست و هشتم فوریه با مائو و سایر مقامات چین به مذاکره مستقیم پرداخت .

نیکسون، قبلا در سخنرانی سالانه اش در کنگره در فوریه 1971 ، مسئله ضرورت برقراری گفتگو با جمهوری خلق چین را مطرح کرده بود . او خواستار جایگاهی برای دولت پکن در سازمان ملل شده بود . آنهم بدون به خطر انداختن موقعیت جمهوری چین در تایوان.

پیش از آن، به رسمیت شناختن و حمایت از رژیم چیانگ ، سدی بزرگ بر سر راه ایجاد روابط حسنه و تنش زدایی بین چین مائو و ایالات متحده بود. مائو و چیانگ هر دو بر سر این امر که فقط یک چین وجود دارد پافشاری می کردند، و هیچیک حاضر نبود تسلیم تلاش های آمریکا برای پذیرش دو چین، یکی در سرزمین اصلی و دیگری در تایوان، شود. ولیکن، در سال 1971 نیکسون و مائو بسیار مشتاق به استفاده از یکدیگر بودند، و بر سر فرمول مصالحه جویانه "یک چین، ولی نه الان" به توافق رسیدند. در واقع، نیکسون و مشاور امنیت ملی او، کیسینجر، با در نظر گرفتن درک شان از ارزش استراتژیک روابط بهبود یافته با پکن، حاضر بودند خیلی بیشتر از اینها در مورد این مسئله به مائو امتیاز بدهند. چرا که یافتن یک شریک در مبارزه علیه جماهیر شوروی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار بود.

***


پیام فیدل کاسترو به امام خمینی (ره)

28 سال پیش در چنین روزی در سال 1357 ه.ش ، فیدل کاسترو در پیامی برای امام خمینی (ره) و مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت ایران ضمن اعلام پشتیبانی خود از دولت بازرگان نوشت که مبارزه قهرمانانه ملت ایران یک نمونه و سر مشق برای خلق های جهان و به ویژه برای کشورهای در حال رشد و جهان سوم است .

فیدل کاسترو در یک خانواده? ثروتمند به دنیا آمد دکترای حقوق سیاسی گرفت و به همراه چند تن دیگر از جمله اِرنستو چه‌گوارا و برادر خود - رائول - با شکست حکومت باتیستا یک نظام مردمی کمونیست در کوبا بنا نهاد. و رهبر کشورکوبا شد.

***


تصمیم محمد رضا پهلوی برای ترک مراکش به مقصد سویس

28 سال پیش در چنین روزی در سال 1357 ه ش ، اطرافیان محمد رضا اعلام کردند که شاه از مسائل ومشکلاتی که به سبب اقامت طولانی او در مراکش برای دولت بوجود آورده است کاملا آگاه شده و به همین دلیل می خواهد مغرب را به مقصد سویس ترک کند .

یکی از دلایل مهم شاه برای ترک مغرب این بود که ملک حسن دوم از او خواسته بود تا زمانیکه در آنجا اقامت نموده است دست به فعالیت و موضع گیریهای سیاسی نزند . در حالیکه شاه بسیار مایل بود در مورد اوضاع ایران موضع گیری نماید.

***


در گذشت شولوخوف ، نویسنده روس

27 سال پیش در چنین روزی در سال 1980 میلادی ، میخاییل ای شولوخوف نویسنده روس در گذشت .

وی در سال 1965 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .شولوخوف در روستای کروژیلین از نواحی وشنسک قدم به عرصه گیتی نهاد .او پس از طی تحصیلات مقدماتی در جنگ های داخلی این کشور شرکت جست و از سال 1923 به نویسندگی پرداخت .سبک او انتقادی است و در بیان اخلاق و روحیه قهرمانان خود توانایی ویژه ای دارد . شولوخوف از اعضای فرهنگستان علوم شوروی سابق بود و در طول دوره نویسندگی خود جوایز بسیاری را دریافت کرد .« سرنوشت یک انسان » و« آنها که برای وطن می جنگند» عناوین دیگر آثار اوست .

او بیشتر به دلیل نگارش داستانهای حماسی خود از قزاقهای دون به نام «دون آرام » به شهرت عمیقی دست یافته است .«دون آرام» عنوان مهمترین اثر اوست .

***


عملیات والفجر 6

23 سال پیش درچنین روزی در سال 1362 ه.ش ، عملیات والفجر6 با رمز یا زهرا (س) در منطقه دهلران و ارتفاعات چیلات در ایلام آغاز شد. با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آغاز شد. در این عملیات جاده مرزی - تدارکاتی در منطقه چیلات و دو ارتفاع مشرف به شهر علی غربی به تصرف نیروهای خودی در آمد . در این عملیات شمار زیادی از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند.

***


درگذشت عبدالرّحمن شرفكندی

19 سال پیش درچنین روزی در سال 1366 ه.ش ، عبدالرّحمن شرفكندی متخلص به هزار، شاعر و مترجم كرد زبان درگذشت. او در برخی از نشریات كه بر ضد رژیم شاه انتشار می یافت شعر و مقاله می نوشت، ترجمه قانون ابن سینا در هفت جلد، «آثارُ البِلاد و اخبارُ العِباد» زكریای قزوینی، «تاریخ سلیمانیه» و «تاریخ اردلان» از آثار این مترجم معاصر است.

***


درگذشت حیدر یغما

19 سال پیش درچنین روزی در سال 1366 ه.ش ، حیدر یغما شاعر نیشابوری در 64 سالگی درگذشت. او از كودكی قریحه خاصی در زمینه شعر داشت اما چون از نعمت سواد بی بهره بود اشعار شعرا را حفظ می كرد.

حیدر در جوانی از راه خشتمالی امرار معاش می كرد از این رو به شاعر خشتمال معروف شد. حیدر یغما در سی سالگی با فراگیری قرائت قرآن مجید به مبارزه با بیسوادی پرداخت سپس به تحریر اشعارش همت گماشت. از حیدر یغما آثاری چون «اشك عاشورا» و «سیری در غزلیات حیدر یغما» باقیست.

***


شهادت سید محمد علی رحیمی مسئول خانه فرهنگ

10 سال پیش درچنین روزی در سال 1375 ه.ش ، سید محمد علی رحیمی مسئول خانه فرهنگ

ایران در مولتان پاكستان بدست عوامل گروهك سپاه صحابه از سرسپردگان اِمریكا به شهادت رسید . این شهید گرانقدر به مدت یكسال و نیم مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاكستان بود.

در پی حادثه شهادت سید محمد علی رحیمی، رئیس جمهور و نخست وزیر پاكستان در پیامهای جداگانه به رئیس جمهور وقت ایران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت این فرزند اسلام مراتب تأسف خود را از این واقعه اعلام كردند و وعده دادند كه عاملان این حادثه دستگیر خواهند شد و به مجازات عبرت انگیز خواهند رسید.

منابع :

سایت آیت الله فاضل لنکرانی

رشد

ویکی پدیا

مهر

صداو سیما / رادیو

تبادل نظر

وزارت خارجه

روزنامک

ایران نگار/رضا دبیری نژاد-مهران غلامی