تبیان، دستیار زندگی
صرفه جویی در زمان، هزینه و یادگیری محتوایی که به ان ها علاقه مند هستیم می تواند از جمله مواردی باشد که گرایش به استفاده از آموزش الکترونیک را افزایش دهد اما برخی معتقدند که شیوه های آموزشی به کار گرفته شده ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک (2)

صرفه جویی در زمان، هزینه و یادگیری محتوایی که به ان ها علاقه مند هستیم می تواند از جمله مواردی باشد که گرایش به استفاده از آموزش الکترونیک را افزایش دهد اما برخی معتقدند که شیوه های آموزشی به کار گرفته شده در این نوع از آموزش نادرست بوده و برای کسب و کار مناسب نیستند.

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک (2)

همان طور که قبلا هم اشاره داشتیم آموزش الکترونیک یک آموزش یادگیرنده محور بوده و قابلیت طراحی بر اساس نیازها و علایق مخاطبان را داراست حتی افراد می توانند با رعایت برخی اصول به طراحی دوره مورد نظر پرداخته و در صورت کسب موفقیت آن را در اختیار سایرین بگذارند.

حتی افراد در این راه می توانند از ویدیوهای آنلاین نیز استفاده کنند و یادگیری را به صورت حرفه ای توسعه دهند. می توان گفت در حال حاضر بسیاری از شرکت ها در حال تبدیل محتوای خود به فیلم های آموزشی و در نهایت ارائه آن ها در قالب آموزش های الکترونیک هستند.

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک (2)

براساس آنالیزهای صورت گرفته بر آموزش الکترونیک توسط گروه Brandon Hall راه حل های آموزشی موبایلی و اجتماعی هر روزه در حال پیشرفت بوده و محبوبیت بیشتری را در بین افراد کسب می کنند به همین دلیل سرمایه گذاری هایی در حوزه گسترش این نوع از آموزش و قرار گرفتن آن در صدر اولویت ها در نظر گرفته شده است. اما در این بین باورهای نادرستی وجود دارد که به تعدادی از آن ها در مطلب گذشته اشاره کردیم و در ادامه به توضیح سایر موارد می پردازیم.

3. فقط طراحان آموزشی می توانند یک دوره آموزشی طراحی کنند!

یکی از رایج ترین باورهای غلطی که در مورد آموزش الکترونیکی وجود دارد این باور است که تنها طراحان آموزشی (مهندسان طراحی آموزشی) قادرند یک برنامه آموزشی طراحی کنند.

در حقیقت این کار از عهده هر کسی ساخته است! در واقع شما می توانید خروجی های زیادی از ابزارهای آموزش الکترونیکی ببینید که توسط طراحان آموزشی طراحی نشده اند بلکه افراد کاملا عادی با مطالعه دستورالعمل ها و با استفاده از قالب های خیلی ساده و برنامه های آسان به شخصی سازی و طراحی برنامه براساس نیاز خود و نوعی که خود علاقه دارند، پرداخته اند.

4. کارمندان از آموزش الکترونیکی فرار می کنند!

ممکن است شما هم شنیده باشید که کارکنان از آموزش های الکترونیکی ناراضی بوده اند، که احتمالا تنها به این دلیل است که تحت آموزش نادرستی قرار گرفته اند. این اتفاق در مورد آموزش های غیر الکترونیکی نیز می افتد. به جای آن که کلا شیوه آموزشی را زیر سوال ببریم شاید بهتر باشد به ارزش و مرتبط بودن محتوا توجه شود، در آن صورت مطمئن باشید که افراد تجربه مثبتی با آموزش خود خواهند داشت. بازخوردهای مثبت، نتایج مثبت ایجاد خواهند کرد.

علاوه بر این در مطالب قبل هم به دفعات عنوان نمودیم که یک سیستم مدیریت آموزشی مناسب و کارا می تواند به یادگیری کارکنان کمک شایانی نماید. آن ها می توانند میزان پیشرفت خود را کاملا مشاهده کنند و سیستم نظارتی از میزان پیشرفت از سوی مدیران نیز کاملا فراهم است. همچنین این روند سبب سهولت در آموزش می گردد زیرا آن ها با دسترسی به میزان پیشرفت خود دقیقا متوجه خواهند شد که در کدام مرحله به چه میزان ضعف دارند!!

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک (2)

5. این دسته از برنامه ها بسیار گران قیمت بوده و برای کسب و کار مناسب نیستند.!

خوب شما قضاوت کنید. وقتی یک برنامه آموزشی الکترونیکی را راه اندازی می کنید میلیون ها دلار صرفه جویی می کنید! حالا قصد دارید یک خط آموزش را دوباره راه اندازی کنید، خب بفرمایید! به جلو بروید، هیچ مشکلی وجود ندارد. هیچ کس هم شما را قضاوت نمی کند که چرا یک درس را دوباره مرور می کنید چرا که به ان نیاز دارید.

این طور به نظر می رسد که آموزش الکترونیکی یک رسانه کارآمد کم هزینه است به جای این که مدام یک نفر را به عنوان یک مدرس برای کارمندان جدید استخدام کنید. شما می توانید یک کلاس راه بیندازید و منابع و مواد درسی و ... را کپی کنید. با با وارد کردن یک برنامه، آپلود کردن محتواهای به روز شده و چند کلیک و دادن دسترسی به افراد، یک دوره  آموزشی آنلاین را با مخاطبان خود شروع کنید اما این موارد فقط بخشی از مزایای این نوع آموزش است، سادگی و راحتی را هم می توان به مزایایی آن اضافه نمود.

تصور کنید که اگر قرار باشد کارکنان و مخاطبان شما در موقعیت های مختلف جغرافیایی باشند و از فرهنگ های مختلف که مسائلی چون مسافت و فرهنگ هم درگیر باشد، تا چه میزان این نوع آموزش کار را راحت کرده است؟ تا چه میزان در زمان صرفه جویی شده ! همچنین فضایی که قرار بود اشغال شود و در نهایت هزینه های به کار گرفته شده در این راه را فراموش نکنید.

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک (1)

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک (2)

منابع
5 Common eLearning Myths  ?ERICA LASOLA-CARAMOL ?
9 Myths About eLearning Authoring Tools And How To Use Them Properly
www.elearningindustry.com

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: فائزه خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی