تبیان، دستیار زندگی
این روزها دیگر واژه قاچاق و مبارزه با آن برای هیچ کس ناآشنا نیست و وجود اجناس قاچاق در بازار برای همه از مردم تا مسوولان عادی شده است. کار تا جایی پیش رفته است که برخی کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی بر این باورند بازار از کالاهای قاچاق اشباع شده است و صد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واقعیات تکان دهنده از قاچاق در کشور

در این راستا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که در خیلی از استان های مرزی جلوی چشم مسئولین کالا به صورت قاچاق وارد می شود، گفته است: دولت به خاطر شرایط کلان اقتصادی فشار زیادی به مسئولان استانی برای مبارزه با قاچاق نمی آورد.

فرآوری: معصومه نصیری - بخش اقتصاد تبیان
کالای قاچاق

مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قاچاق کالا گفته است: به عقیده من فقط در چند ماه اخیر بحث قاچاق به صورت جدی مطرح شده است ، کشفیات قاچاق در دو هفته  اخیر نشان می دهد که این کشفیات در مقایسه با پارسال چقدر بیشتر شده است. موضوع قاچاق در طی سال های اخیر امروز در حال طرح شدن است . متأسفانه هم زمان بااینکه در تهران ستاد مبارزه با قاچاق کالا تشکیل می شود در استان های دیگر ستاد تسهیل قاچاق کالا داریم . در خیلی از استان های مرزی جلوی چشم مسئولین کالا به صورت قاچاق وارد می شود.
وی در پاسخ به اینکه این ستاد تسهیل قاچاق در چه استان هایی تشکیل می شود تصریح می کند: این ستادهای تسهیل قاچاق در استان های هرمزگان ، بوشهر ، سیستان و بلوچستان ، کردستان و آذربایجان تشکیل می شوند. به خاطر شرایط کلان اقتصادی دولت فشار زیادی به مسئولان استانی برای مبارزه با قاچاق نمی آورد.
سید علیرضا گلستانی زاده معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق دراین باره گفته است: در سال های اخیر گرایش موضوع قاچاق از پرونده های خرد به سمت پرونده های کلان رفته است ، در 21 پرونده ای وزارت اطلاعات در سال 94 کارکرده 2800 میلیارد تومان کشفیات داشته ایم . در طول دو سال گذشته با توجه به جمیع شاخص ها رشد قاچاق کمتر شده است . ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاً اعتقاد نداریم مبارزه با قاچاق ناموفق بوده است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، سرانه مصرف کالای قاچاق 197 دلار اعلام شده است. بیشترین فراوانی قاچاق کشور مربوط به پوشاک، مواد غذایی، گوشی تلفن همراه، شمش طلا و انواع لوازم خانگی است که حدود 41 درصد از حجم قاچاق را به خود اختصاص می دهند

گلستانی زاده در مورد علت تعویق رجیستری تلفن همراه گفته است: بحث رجیستری از اردیبهشت سال 92 به صورت جدی در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق قرار گرفت . جلساتی را با وزارت ارتباطات ، وزارت صنعت و معدن ، گمرک و نهادهای امنیتی دیگر در موضوع مبارزه با قاچاق تلفن همراه داشتیم ، نهایتاً در جلسه ای به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوب شد که طرح به صورت آزمایشی از اول مرداد اجرا شود . تعویق این طرح به علت مشکلی است که در سرور یکی از اپراتورها افتاده ، از امروز اولین سرور راه اندازی می شود و از 5 مرداد این طرح به صورت سرتاسری اجرا می شود.
وی در مورد جمع آوری گوشی آیفون و پلمپ چند مغازه اظهار کرده است: وزارت اطلاعات در پیگیری یک کیس اطلاعاتی به شبکه ای از قاچاق برخورد کردند که پیگیری آن شبکه قاچاق منجر به جمع آوری گوشی و پلمپ چند مغازه بود و این ربطی به طرح رجیستری گوشی ندارد.
همچنین بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، سرانه مصرف کالای قاچاق 197 دلار اعلام شده است. بیشترین فراوانی قاچاق کشور مربوط به پوشاک، مواد غذایی، گوشی تلفن همراه، شمش طلا و انواع لوازم خانگی است که حدود 41 درصد از حجم قاچاق را به خود اختصاص می دهند.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم کل قاچاق کشور در سال 94 هزینه ای معادل 15.5 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با 19.8 میلیارد دلار در سال 93، کاهشی برابر 4.3 میلیارد دلار نشان می دهد. بر اساس این آمار حجم کل قاچاق در سال 1394 نسبت به سال 1393 حدود 22 درصد کاهش یافته، همچنین حجم قاچاق ورودی در سال 1394 نسبت به سال 1393 حدود 8 درصد و حجم قاچاق خروجی در سال 1394 نسبت به سال 1393 حدود 76 درصد کاهش داشته است که در جدول ذیل قابل مشاهده است:


جدول برآورد حجم قاچاق در سال 1387 و سالهای 1394-1392(میلیارد دلار)

نوع قاچاقسال 1387سال 1392سال 1393سال 1394
قاچاق ورودی1617.215.714.5
قاچاق خروجی3.27.84.11
کل قاچاق19.22519.815.5

اداره کل آمار و اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: همچنین عدم وصول درآمدهای دولت ناشی از عدم پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده در 15 کالای بررسی شده (به استثناء مواد غذایی و اقلام ممنوعه) حدود 4 میلیارد دلار برآورد می شود.
برخی از نتایج برآورد حجم قاچاق به شرح ذیل است:
سرانه مصرف کالای قاچاق در کشور طی سال 1394، حدود 197 دلار است.
سرانه مصرف پوشاک قاچاق در کشور حدود 30 دلار بوده و 27 درصد از بازار مصرف پوشاک کشور در اختیار قاچاق است.
حدود 83 درصد از بازار مصرف گوشی تلفن همراه کشور در اختیار قاچاق است.
سرانه مصرف قاچاق انواع لوازم خانگی در کشور حدود 14 دلار بوده، حدود 21 درصد از بازار مصرف کشور در اختیار قاچاق بوده است.
سرانه مصرف قاچاق اسباب بازی در کشور حدود 2.4 دلار بوده، حدود 47 درصد از بازار مصرف کشور در اختیار قاچاق است.
 در بخش خروج قاچاق از کشور، حجم قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی نسبت به سال قبل با کاهش چشمگیری همراه بوده است.
تهیه آمار مذکور کارگروه برآورد حجم قاچاق متشکل از بانک مرکزی، نیروی انتظامی، گمرک ایران، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز آمار ایران و سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده است.
منبع: تسنیم/ قدس آنلاین/مهر