تبیان، دستیار زندگی
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر کم تحرکی در میان دانش آموزان جدی گرفته نشود، مطمئناً نسل های بعدی با خطر جدی مواجه می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش همگانی و ورزش قهرمانی جزو اهداف ماست

معاون تربیت  بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر کم تحرکی در میان دانش آموزان جدی گرفته نشود، مطمئناً نسل های بعدی با خطر جدی مواجه می شوند.

حسین محمدی -بخش ورزشی تبیان
نشست خبری

مهرزاد حمیدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به این که سه سال از مسئولیتش به عنوان معاون تربیت  بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش می گذرد، گفت: رویکرد در حوزه تربیت  بدنی ، بهداشت و پیشگیری بر مبنای هفت اصل سند تحول که شامل: مدرسه محوری، مشارکت محوری، اخلاق مداری، برنامه محوری، عدالت محوری ، علم محوری و کیفیت محوری است که به مرحله اجرا در آورده ایم و تمام تلاشمان بر این بوده که این مفاهیم را به طور جدی در دستور کارمان قرار دهیم و آنها را به معنای واقعی عملیاتی کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: اگر برنامه و اقدامی بر خلاف سند تحول تربیت  بدنی در آموزش و پرورش وجود داشته باشد پیگیری نخواهد شد و از اجرای برنامه خارج از این چارچوب جلوگیری کرده ایم، چرا که معتقدیم زمانی اهداف محقق می شود که امور براساس برنامه ریزی اجرایی شود.
وی با اشاره به این که کم تحرکی عامل افزایش وزن و بیماری های قلبی  ? عروقی در کشور شده است، ادامه  داد: آمار کم تحرکی در میان دانش آموزان و همه سنین به ما می گوید که لازم است به طور جدی جمعیت 13 میلیونی دانش آموزی کشور را تحت پوشش فعالیت های ورزشی قرار دهیم چرا که چاره ای جز این نداریم و اگر کم تحرکی در میان نوجوانان و جوانان ادامه داشته باشد، مطمئناً نسل های بعدی با خطر جدی مواجه خواهند شد.
حمیدی با بیان این که در دوره جدید زندگی شهری مدارس به عنوان مهم ترین جایگاه برای توسعه فعالیت های ورزشی هستند، اضافه  کرد: نونهالان، نوجوانان و جوانان امروز نمی توانند به مانند گذشته در خانه و یا محل های خود به فعالیت های ورزشی بپردازند. بنابراین مدارس بهترین محل برای پیگیری فعالیت های ورزشی است. بر همین اساس نیز ما برنامه هایمان را بر اساس  اصل "مدرسه محوری" قرار داده ایم و معتقدیم که فعالیت های ورزشی باید در حیاط مدارس پیگیری شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش، با بیان این که  دایره دوم برنامه های تربیت بدنی آموزش و پرورش توجه ویژه ای به تربیت  بدنی در همه مقاطع است، ادامه  داد: به طور جدی بر روی درس تربیت  بدنی متمرکز شده ایم و امروز کتاب "راهنمای تربیت  بدنی" برای بیشتر مقاطع تبیین شده است. ضمن این که در حوزه ارزیابی که مبتنی بر شایستگی است هم ورود کرده ایم و  معتقدیم که اگر دانش آموزی با چاقی روبرو است نباید نمره ورزشی آن 19 شود.
وی تصریح کرد: در حوزه اماکن ورزشی نیز رقمی در حدود هشت میلیارد تومان اعتبار برای آماده سازی مدارس به وسایل ورزشی نظیر توپ، تور و ... در استان های سراسر کشور اختصاص داده ایم تا مشکلی بابت تامین وسایل ورزشی وجود نداشته باشد. معتقدیم با دو ساعت ورزش در هفته  نمی توان به سلامت دانش آموزان کمک کرد ،  بلکه باید در کنار آن سه یا چهار ساعت دانش آموزان فعالیت ورزشی در طول هفته  داشته باشند.
وی با اشاره به سه ساعت افزایش کلاس تربیت  بدنی به طور میانگین در مقاطع مختلف، تاکید کرد : با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش سه ساعت به کلاس تربیت  بدنی مقاطع مختلف به صورت میانگین اضافه شد که یک دستاورد بزرگ بود. البته ما در مجموع چهار هزار کمبود نیرو داریم که باید  مورد توجه قرار گیرد.
معاون تربیت  بدنی و سلامت آموزش و پرورش، در ادامه با اشاره به برگزاری  المپیادهای درون مدرسه ای طی سه سال گذشته، اظهار کرد: ورزش همگانی و ورزش قهرمانی جزو اهداف ما است و  بر همین اساس المپیادهای ورزشی مدرسه ای اولین اقدام بزرگ ما بود که بعد از سه سال روند تکاملی خود را طی کرد و در سال  گذشته 45 هزار و 500 مدرسه این طرح را به مرحله اجرا گذاشتند. آخرین آمار ما نیز نشان دهنده این است که چهار میلیون و 990 دانش آموز در سراسر کشور در این طرح شرکت داشته اند و دو میلیون و 800 دانش آموز که خود آمار جزو شرکت کنندگان بودند این مسابقه را به صورت داوطلبانه برگزار کردند.
حمیدی با بیان این که 29 میلیارد تومان برای برگزاری این  المپیادهای ورزشی هزینه شده است، اضافه  کرد: ما به کمک های کوچک، اما فراگیر تکیه کرده ایم. البته با دستور شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت کشور، مدیران استانی نیز در این زمینه  کمک رسانی کرده اند.
وی در ادامه  خاطر نشان کرد: پروژه  دوم ما کانون ورزشی مدارس است که ما سه هزار کانون ورزشی داریم که این کانون ها در فصل تابستان اوقات فراغت یک میلیون و 500 هزار دانش آموز را پر می کنند. همچنین طرح "حیاط پویا" به مرحله اجرا در آمده است که بر اساس آن در کف مدارس و دیوارها نقوشی برای تشویق دانش آموزان به تحرک هر چه  بیشتر ترسیم شده است و در این طرح 47 هزار مدرسه با تمرکز مدارس ابتدایی مشارکت داشتند.
معاون تربیت  بدنی و سلامت آموزش و پرورش، با اشاره به این که توجه به نرمش صبحگاهی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش است، توضیح داد: 28 هزار مدرسه با مشارکت سه میلیون و 500 هزار دانش آموز در این طرح مشارکت کرده اند. همچنین با تجدید نظر شورای عالی آموزش و پرورش در مقطع متوسطه دوم 9 ساعت به ساعت مرتبط با حوزه تر. اضافه شد و منتظر هستیم این تجدید نظر در دوره های ابتدایی و متوسطه اولی انجام شود.
وی با اشاره به توجه ویژه  به بحث ورزش قهرمانی در مدارس در استعدادیابی برای کمک به این عرصه گفت: اگر والیبال امروز قدرت زیادی در جهان دارد به خاطر این است که کار استعدادیابی را از ورزش مدارس آغاز کرده است. من به داورزنی هم گفته ام که نگران نباشد چرا که پشتوانه های خوبی از درون مدارس در حال رشد هستند. طبق جلسه ای که با سجادی و روسای 18 فدراسیون داشته ایم اعلام کرده ایم که فدراسیون های که خواستار ایجاد مدارس تخصصی ورزشی هستند می توانند مجوز این کار را دریافت کنند. در حال  حاضر  192 مدرسه تخصصی تربیت  بدنی در سراسر کشور داریم  که در سه مقطع متوسطه اول، متوسطه دوم و ابتدایی با هشت ساعت ورزش در هفته  به کار خود ادامه می دهند.
حمیدی در ادامه درباره میزان توجه به رشته هایی همچون شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک، تصریح کرد: از شش میزبانی استان ها از مسابقات ورزشی مدارس یک استان به میزبانی دوومیدانی، یک استان به میزبانی مسابقات شنا و یک استان نیز به میزبانی ژیمناستیک می پردازد که این موضوع توجه ما را به رشته های پایه نشان می دهد. هنوز طرح های گذشته در این سه رشته به قوت خود باقی  است و مدارس ملزم به اجرای آنها هستند. ما به دنبال این هستیم که مسابقات منطقه ای و استانی را در این رشته ها تقویت کنیم.
وی همچنین میزان مشارکت دانش آموزان در زنگ ورزش، خاطر نشان کرد: همه مدارس ملزم به برگزاری زنگ ورزش هستند تا 13 میلیون دانش آموز همگی تحت پوشش فعالیت های ورزشی قرار گیرند. ممکن است که این موضوع در مدرسه ای اجرایی نشود که این استثنا است.
معاون تربیت  بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که طی مطالعه ای که سال 90 اجرا شد 65.5 از دانش آموزان در شرایط طبیعی قرار دارند ، تاکید کرد: این مطالعه نشان می دهد که بیش از 21 درصد از دانش آموزان به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند که ما بر همین اساس برنامه های خود را پی ریزی  کرده ایم. البته با همکاری وزارت بهداشت در سال 94 مطالعاتی را انجام دادیم که قرار است نتایج آن اعلام شود.
حمیدی در ادامه و در پاسخ به این سوال ایسنا درباره کمبود دبیر ورزش در مدارس نیز توضیح داد: امسال برای نخستین بار ردیف بودجه تربیت بدنی به طور مستقل اختصاص یافته است و ردیف های قبلی نیز احیا شده است که یک کار بسیار بزرگ و یک حمایت ویژه از سوی دولت بود. از سویی دیگر جذب نیرو در تهران ممنوع شد و از سوی دیگر نیز عده ای بازنشسته شدند و این موضوع باعث کمبود نیرو در مدارس شد. با دانشگاه فرهنگیان برای حل این مشکل صحبت کرده ایم تا ظرفیت های خود را بالا ببرند. از سوی دیگر نیز با معاونت نیروی انسانی صحبت هایی داشته ایم تا میزان جذب نیروها را افزایش دهند تا ان شاء الله این مشکل نیز به حداقل خود برسد.