تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت چهلمین روز از درگذشت حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی درحوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادبود پدر شعر انقلاب

مراسم بزرگداشت چهلمین روز از درگذشت حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی درحوزه هنری برگزار شد.

فرآوری: فاطمه جعفرخانی - بخش ادبیات تبیان
یادبود پدر شعر انقلاب

مراسم یادبود حمید سبزواری با حضور علیرضا غزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، رحمانیان نماینده مقام معظم رهبری، حسین ممتحنی پسر حمید سبزواری، حمید شاهنگی آهنگساز سرودهای انقلابی، محمود دعایی، فاضل نظری، قادر طراوت، حداد عادل، ناصر فیض، موالی زاده مدیر حوزه ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود حبیبی و جمعی از شاعران برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف، موالی زاده، شاهنگی، عباس براتی پور، علی انسانی و غلامعلی حدادعادل درباره حمید سبزواری پدر شعر انقلاب سخنرانی کردند.

آشنایی من با مرحوم آقای حمید برابر با عمر انقلاب است

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان و ادب فارسی در سخنانی عنوان کرد: آشنایی من با مرحوم آقای حمید برابر با عمر انقلاب است در ابتدای سال های انقلاب شهیدی موجب پیوند و آشنایی میان ما شد، ایشان به یک خانواده دانش پرور و ادب دوست تعلق داشتند، پدربزرگ شان شعر می گفتند و در میان اقوام مادری شان نیز نویسندگانی بوده اند، مهمتر از اینها ایشان به شهر سبزوار تعلق خاطر فراوانی داشتند که از شهرهای بزرگ و مهم خراسان است.

حدادعادل ادامه داد: آقای حمید در عمر طولانی خود هم ظلم و ستم حکومت رضاخانی را دیده بود و هم حوادث و طوفان های سیاسی دهه های 20 و 30 را و در طی آنها به جریان های سیاسی زیادی وارد شده و تجربه اندوخته بود. او شاهد نهضت ملی شدن نفت و کودتای پس از آن بود و این فراز و فرودها را سرمایه زندگی و عمر خود قرار داد. بسیاری از کسانی که نسل امروزه تنها نامی از آنها شنیده است مانند مرحوم شریعتی و پسرش دکتر علی شریعتی را حمید از نزدیک دیده بود و با آنها دوستی و آشنایی داشت.

وی در ادامه به قریحه شاعری، دانش ادبی و بلاغت شعری سبزواری اشاره کرد و گفت: مرحوم سبزواری کسی است که حتی مخالفان انقلاب هم به توان استادی اش در شعر و ادب معترف بودند، او بر هزار سال سرمایه شعر فارسی و سبک خراسانی تکیه داده بود و در زمان حیاتش گفته بود که در میان شاعران کهن تحت تاثیر ناصرخسرو و مسعود سعد است و در میان شاعران جدیدتر تحت تاثیر فرخی یزدی، عشقی و نسیم شمال است او در واقع خود را هم درد با این شعرا می دانست.

رئیس فرهنگستان و ادب فارسی در ادامه افزود: ایمان به خدا، معنویت، مسلمانی، تشیع، آرمان خواهی، ظلم ستیزی، عشق به ایثار و جانبازی و شور حماسی در روح آثار او جاری بود و آنها را زبانزد همه کرده بود. به همه اینها در سال های پس از انقلاب باید پایداری و پافشاری در عهد و پیمان با امام و شهیدان را افزود.

یادبود پدر شعر انقلاب

حمید سبزواری شاعری کامل بود

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری هم در این مراسم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، اظهار کرد: انقلاب اسلامی یکی از نسیم های الهی است و آنان که هوشمند بودند خود و دارایی هایشان را در معرض این نسیم قرار دادند و حمید سبزواری یکی از این اشخاص بود.

وی تصریح کرد: زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید حمید سبزواری شاعری کامل بود و ایشان چند دهه پیش از انقلاب نیز اشعارشان با نام مستعار منتشر می شد و انسانی متعهد و معترض به شرایط آن روزگار بود.

رئیس حوزه هنری همچنین گفت: شاعرانی همچون مرحوم اوستا، مشفق کاشانی، صفارزاده همچون سبزواری پیش از انقلاب اسلامی هم شعر می سرودند و اشخاص بزرگی بودند. سبزواری در دهه 30 در اعتراض به معاهده نفتی، شعر «بر فلک یک نقطه روشن نمی بینم...» را سروده بود. ایشان از همان قدیم شاعر معترض به ظلم ها و ستم ها بودند و نام مستعار حمید سبزواری را هم به دلیل شعرهای اعتراضی شان انتخاب کردند. هر چند ایشان طعم زندان را در رژیم پهلوی چشیدند و مدتی هم زندانی بودند.

مومنی شریف با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های ادبیات انقلاب اسلامی مردمی بودن آن است، گفت: حمید سبزواری نقش مهمی در مردمی شدن ادبیات انقلاب اسلامی داشت. اگر بخواهیم مانیفستی برای نهضت امام (ره) بیان کنیم و کوتاه هم باشد، می توانیم به سرود «این بانگ آزادی ست ...» اشاره کنیم که تمام عناصر اصلی انقلاب اسلامی را به زیبایی بیان می کند.

مرحوم حمید سبزواری آنچه فهمیده بود در راه انقلاب می گذاشت

علی انسانی نیز درباره پدر شعر انقلاب گفت: سال 45 به پابوس امام رضا مشرف شده بودم، خدمت استاد رانشاد کمال در محضرش در چایی فروشی رسیدم.

وی ادامه داد: ایشان با آقای حمید قراری داشت، قبل از آمدن استادصحبت بود و تلمذ می کردیم ایشان گفت: شاعری تمام معرفی خواهم کرد. بعد از چند دقیقه استاد سبزواری آمد. در همان مغازه چایی فروشی. او شعرخواند. ما فهم شعر نداشتیم ولی استاد کمال فردی نبود که زود به کسی شاعر اطلاق کند. استاد کمال زمان شعرخوانی ایشان مدام تاییدشان می کردند.

وی با بیان اینکه پس از سه سال در تهران قرار شد شعرای مذهبی دور هم بنشینند گفت: پیش از انقلاب در انجمن ها، شعرهای اعتراضی می گفت. زمانی که شعرها بوی انقلاب و آزادی نداشتند اشعارش چنان اعتراض آمیز بود که مرحوم قدس از من خواستند تا به ایشان بگویم کمی آرام تر باشند. مرحوم حمید سبزواری به حرفش باور داشت و شعر را سخن به مزد نمی گفت. آنچه فهمیده بود در راه انقلاب می گذاشت البته بی مهری هایی هم دید.


منابع:
مهر
فارس
ایسنا