تبیان، دستیار زندگی
چرا جانواران رنگ های مختلفی دارند؟ اختلاف رنگ های جانوران تصادفی است یا در زندگی آن ها تاثیر دارد؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ من، زندگی من

چرا جانواران رنگ های مختلفی دارند؟ اختلاف رنگ های جانوران تصادفی است یا در زندگی آن ها تاثیر دارد؟ با خواندن این مطلب، متوجه می شویم که رنگ در طبیعت چه اهمیتی دارد.

استتار: پُتو

رنگ من، زندگی من

نام این موجود پنهان کار، «پُتو» است. پتو در جنگل های آمریکای جنوبی و مرکزی زندگی می کند. این پرنده مانند جغد، شب گرد است. پتو درطول روز به صورت بی حرکت، در حالی که چشم هایش نیمه باز است، روی شاخه های درختان می ماند. او با این شیوه استتار، خود را در مقابل شکارچی هایی مثل میمون و شاهین حفظ می کند. استتار به پتو کمک دیگری هم می کند. حشرات بدون این که او را ببینند، از کنارش پرواز می کنند و پتو آن ها را شکار می کند!

استتار: عنکبوت گرگی

رنگ من، زندگی من

«عنکبوت گرگی» هم خود را استتار میکند تا طعمه اش به او نزدیک شود. او با استتار، از خودش هم مراقبت می کند تا شکار زنبورهای بی عسل نشود.

گیج کردن: گورخر

رنگ من، زندگی من

اگر یک شیر دنبال تان کرده باشد، بهترین راه برای فرار چیست؟!... گورخرها با راه راه های سیاه و سفیدشان شیرها را گیج می کنند. تضاد رنگ سیاه و سفید هنگام دویدن باعث می شود شیرها نتوانند به درستی فاصله شان با گورخر را حدس بزنند. با همین ویژگی، گورخر فرصت فرار پیدا می کند.

پیام دادن: میگوی تمیز کننده!

رنگ من، زندگی من

در طبیعت، جانورانی هستند که جانوران دیگر را تمیز می کنند. یعنی هم به آن ها سود می رسانند و هم خودشان غذا می خورند سود می برند. میگوی تمیز کننده یکی از این جانوران است. او شاخک های سفید رنگش را جلوی ماهی ها و لاک پشت های دریایی منقار عقابی تکان می دهد. این نوع علامت دادن با رنگ سفید، یعنی من حاضرم تو را تمیز کنم، موافقی؟!

پیام دادن: قورباغه سمی

رنگ من، زندگی من

در طبیعت بعضی رنگ ها برای اعلام خطر هستند. جانورانی که رنگ هایی مثل زرد، قرمز، سیاه یا سفید روی بدنشان دارند، چنین هشدار می دهند: من سمی یا تلخ هستم!
قورباغه های سمی جنگل های آمازون در آمریکای جنوبی از همین دسته اند. سم نوعی از این قورباغه ها می تواند 10 انسان را بکشد! شکارچیان ساکن جنگل آمازون، در قدیم سم  این قورباغه ها را برای سمی کردن تیرهایش به کار می برده اند.

پیام دادن: مرغ بهشتی

رنگ من، زندگی من

این پرنده خوش رنگ و لعاب، نوعی مرغ بهشتی است. مرغ های بهشتی در استرالیا و گینه نو زندگی می کنند. مرغ بهشتی نر با دُم بلند و رنگارنگش شناخته می شود. مرغ بهشتی نر، هر اندازه دم بلندتر و تاج یا بدنی رنگارنگ تر داشته باشد، راحت تر جفت پیدا می کند.

گول زدن: مگس گلزار

رنگ من، زندگی من

اگر یکی از این حشرات راببینید چه فکر می کنید؟... فکر می کنید زنبور است؟... نه!... این حشره زنبور نیست. بلکه یک نوع مگس است. این نوع مگس که به «مگس گلزار» معروف است، رنگ و نقش و نگاری شبیه زنبور دارد. فقط برای این که شکارچی ها فکر کنند سمی و خطرناک است و کاری به کارش نداشته باشند!

حفاظت در برابر آفتاب سوختگی: یوزپلنگ

رنگ من، زندگی من

بعضی جانوران رنگ دانه ای سیاهی در پوست یا چشم هایشان دارند. این رنگ دانه ها با جذب نور خورشید کمک می کنند تا جانور دچار آفتاب سوختگی نشود. خط اشک یوزپلنگ ها هم مانند عینک آفتابی عمل می کند. یعنی نور آفتاب را جذب می کند و نمی گذارد چشمشان آسیب ببیند.

تنظیم دمای بدن: قورباغه

رنگ من، زندگی من

وقتی هوا سرد می شود، این قورباغه ها رنگ پوستشان را تیره می کنند و وقتی هوا گرم است آن را روشن تر می کنند. با این کار آن ها مقدار نوری را که جذب بدنشان می شود، کم و زیاد می کنند.

koodak@tebyan.com
فهیمه امرالله - ماهنامه رشد دانش آموز
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.