تبیان، دستیار زندگی
نوشتار پیش رو فعالیت های کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از زبان سعید محمدی نیک، مدیرکل و امیدعلی مقیمی، مدیر کتابخانه این مرکز معرفی کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیری در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم حسنی

نوشتار پیش رو فعالیت های کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم حسنی از زبان سعید محمدی نیک، مدیرکل و امیدعلی مقیمی، مدیر کتابخانه این مرکز معرفی کرده است.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
عبد

یادگارهای ماندگار حضرت عبدالعظیم

حضرت عبدالعظیم حسنی  علاوه بر نقل احادیث از ائمه معاصر خویش، دو کتاب «خطبه های امیرالمومنین علیه السلام» و «یوم و لیله» را نیز از خود به یادگار گذاشته است. در کتاب «یوم و لیله» درباره وظایف و اعمال مستحب و اخلاقی افراد در هر شبانه روز مطالبی عرضه شده است. اصل این اثر همانند بسیاری از آثار ارزشمند اسلامی در طول تاریخ از بین رفته است.

گنجینه ای از علم و تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام در آستانی مقدس

امیدعلی مقیمی، مدیر کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی نیز درباره منابع و امکانات موجود در این کتابخانه گفت: در کتابخانه عمومی آستان عبدالعظیم حسنی  در زمینه هایی از جمله تاریخ، ادبیات، فقه، علوم قرآنی، رمان، کتب لاتین و نشریات ادواری منابع ارزشمندی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: قدیمی ترین سند «وقف نامه کتاب های شاه عباسی» و قدیمی ترین کتاب موجود در کتابخانه «تحریر الاحکام» اثر علامه حلی است که مربوط به سال 760 هجری قمری است. «مجموعه ای در فقه» اثر شهید ثانی و قرآن متعلق به دوره صفوی نیز از دیگر آثار بسیار قدیمی است که در این مرکز نگهداری می شود. در مجموع یک هزار و 400 نسخه خطی مشتمل بر یک هزار و 100 عنوان در مخازن این کتابخانه موجود است. حدود سه هزار نسخه سنگی و سربی از سال 1258 هجری قمری تا اواخر دوره قاجار نیز در این گنجینه وجود دارد.
 
مدیر کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی  درباره کتابخانه های تخصصی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم  این مرکز نیز اظهار کرد: کتابخانه دانشکده حدیث در شهرری که وابسته به آستان حضرت عبدالعظیم حسنی  است، خود شامل چهار کتابخانه «علوم حدیث»، «علوم قرآن»، «تاریخ اسلام» و «کلام شیعه» است. کتابخانه «علم نجوم و اختر فیزیک» با حدود چهار هزار نسخه کتاب و کتابخانه های حوزه های علمیه خواهران و برادران نیز از دیگر مراکز وابسته به آستان هستند.
 
مقیمی در معرفی «گنجینه جهان اسلام» افزود: کتابخانه مرکز فرهنگی دارالحدیث شهر قم، با همکاری مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در حال جمع آوری نسخه های خطی جهان اسلام در قالب کتابخانه دیجیتال است. در «مرکز بین المللی مخطوطات اسلامی» تاکنون بیش از هفت هزار نسخه خطی فهرست شده است.


منبع:
خبرگزاری ایبنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.