تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اهمیت آموزش کمک های اولیه به افراد جامعه و به ویژه کودکان، طراحی بنایی با کاربری آموزش این اصول هدف دانش آموزان بود. دانش آموزان سعی در طراحی کیوسک هایی جهت آموزش کمک های اولیه و اصول امداد و نجات به عموم افراد به صورت رایگان داشتند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیوسک حیات

کیوسک حیات

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: کیوسک حیات
نام ارائه دهنده/دهندگان: آقازاده، آقایی، فهیم، خادمی، محبوبی
زمینه و نوع پروژه: فنی و مهندسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان نور علوی

چکیده

با توجه به اهمیت آموزش کمک های اولیه به افراد جامعه و به ویژه کودکان، طراحی بنایی با کاربری آموزش این اصول هدف دانش آموزان بود. دانش آموزان سعی در طراحی کیوسک هایی جهت آموزش کمک های اولیه و اصول امداد و نجات به عموم افراد به صورت رایگان داشتند.

مقدمه

با توجه به اهمیت آموزش کمک های اولیه به افراد جامعه و به ویژه کودکان، طراحی بنایی با کاربری آموزش این اصول هدف دانش آموزان بود. دانش آموزان سعی در طراحی کیوسک هایی جهت آموزش کمک های اولیه و اصول امداد و نجات به عموم افراد به صورت رایگان داشتند. این کیوسک به شکل تصویر انتزاعی از بدن انسان طراحی شده و می تواند در یکی از بوستان های شهری که محل تفریح افراد است؛ احداث شود.

بر روی دیوار های این کیوسک فیلم های آموزشی در مورد اصول اولیه امداد و نجات نمایش داده می شود. کاربری این نوع بناها مانند مراکز دارای آسمان نما جنبه آموزشی دارد. دانش آموزان معتقدند که وجود چنین بناها و در واقع کیوسک های کوچک در فضاهای سبز و تفریحی و از طرف دیگر فرم این بنا که الهام گرفته از بدن انسان است می تواند افراد را به داخل بنا کشانده و به این بهانه در مورد کمک های اولیه و اصول امداد و نجات در مواقع بحران (سیل؛ زلزله و ...) آموزش ببینند و کارگاه های عملی در این زمینه اجرا شود.

از آن جایی که چنین آموزش هایی به شهروندان از ضروریات برنامه های دولت می تواند باشد در نتیجه طراحی و نصب چنین کیوسک هایی در کنار فضاهای تفریحی و تشویق افراد به ورود به این فضا می تواند بهانه ای باشد که در اوقات فراغت به صورت رایگان از آموزش در این زمینه حتی جزیی بهره مند شوند. ساخت ماکت این سازه ی معماری (کیوسک آموزش امداد و نجات و کمک های اولیه) البته قابل ذکر است که ساخت فیلم های آموزشی در مورد کمک های اولیه؛ از اهداف این پروژه خارج است.

کیوسک حیات

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با اهمیت و ضرورت آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات
8. آشنایی با ویژگی های معمارانه بناهای آموزشی
9. آشنایی با اصول طراحی و ساخت کیوسک های پیش ساخته
10. آشنایی با ابزارها و فرایندهای ساخت ماکت سازه های معماری

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی - تنظیم:نیلوفر یاقوتی