تبیان، دستیار زندگی
از آن جایی که آلودگی هوا در کلان شهرها یکی از اساسی ترین دغدغه های انسان ها به شمار می رود، لذا دانش آموزان تصمیم بر این امر گرفتند که پژوهشی در این زمینه ارائه کنند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش تاثیر آلودگی هوا بر سیستم گردش خون در ریه

نمایش تاثیر آلودگی هوا بر سیستم گردش خون در ریه

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: نمایش تاثیر آلودگی هوا بر سیستم گردش خون در ریه
نام ارائه دهنده/دهندگان: معمار زاده- بختیاری- معززی- حسینی- تقی زاده
زمینه و نوع پروژه: علوم تجربی- زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان نور علوی

چکیده

از آن جایی که آلودگی هوا در کلان شهرها یکی از اساسی ترین دغدغه های انسان ها به شمار می رود، لذا دانش آموزان تصمیم بر این امر گرفتند که پژوهشی در این زمینه ارائه کنند.

روش

روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کتابخانه ای بود. دانش آموزان اطلاعاتی را از طریق منابع اطلاعاتی و سایت های اینترنتی اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کردند.

مقدمه

آلودگی هوا تغییر در ویژگی های طبیعی جو بر اثر مواد شیمیایی، غباری یا عامل های زیست شناختی است. جو یا اتمسفر سامانه گازیِ طبیعیِ پویا و پیچیده ای است که زندگانی در سیاره زمین به آن باز بسته است. تحلیل رفتن لایه اوزون ِ استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیر زمانی است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست بوم های زمین شناخته می شود. آلودگی هوا ممکن است طبیعی (مانند فعالیت آتشفشان ها)، یا مصنوعی باشند. آلودگی های مصنوعی عمدتاً ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه ها هستند.
 

سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند.

در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است.

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می تواند آثار زیان بار دراز مدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان ها بگذارد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می بینند.

نمایش تاثیر آلودگی هوا بر سیستم گردش خون در ریه

معمولاً میزان آسیب ها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیان بار دارد یعنی مدت تماس با آلاینده ها و غلظت مواد شیمیایی، صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر 3 نفر از 5 نفر با آن روبرو هستند.

متخصصان معتقدند که موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت های مختلف بدن خواهد شد.

این رادیکال های آزاد، از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب تک تک سلول ها بدن می شود در واقع تجمع رادیکال های آزاد در بدن هنگام آلوده بودن هوا ، افزایش یافته و رادیکال های آزاد، به دلیل آن که اکسیژن های ناپایداری دارند به دنبال جا و مکانی می شوند که با یک سلول واکنش نشان دهند و آن را اکسید کنند.

از آن جایی که آلودگی هوا در کلان شهرها یکی از اساسی ترین دغدغه های انسان ها به شمار می رود، لذا دانش آموزان تصمیم بر این امر گرفتند که پژوهشی در این زمینه ارائه کنند. با توجه به خطراتی که آلودگی هوا برای سلامت افراد ساکن در مناطق آلوده دارد، شناخت و آگاهی نسبت به جوانب مختلف این مسئله از اهمیت به سزایی برخوردار است و تنها با آگاهی و شناخت از این مساله امکان جلوگیری یا کاهش خطرات آن وجود دارد.

در نتیجه دانش آموزان ابتدا راه کارهای خود را در این رابطه با این موضوع بیان کردند و همچنین اثرات آلودگی هوا بر سلامت جسم و زیبایی شهرها را مورد مقایسه قرار دادند. دانش آموزان تصمیم گرفتند که تاثیر آلاینده ها بر روی سیستم گردش خون و ریه های افراد را با نمایش سیستم گردش خون در ریه های افرادی که در دو شهر آلوده و پاک زندگی می کنند، مورد بررسی قرار دهند.

 مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با ابزار ها و فرآیندهای ساخت ماکت
8. آشنایی با سیستم گردش خون انسان
9. آشنایی با دستگاه تنفس انسان
10. آشنایی با ویژگی های شهرهای سازگار با محیط زیست
11. آشنایی با رفتار ها و سبک زندگی که منجر به کاهش آلاینده های هوای شهر ها می شود.
12. آشنایی با انواع آلاینده های موجود در هوا

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی-تنظیم: نیلوفر یاقوتی