تبیان، دستیار زندگی
در پژوهش حاضر هدف دانش آموزان طراحی یک آهنربا در قالب داستان بود، دانش آموزان در تلاش بودند تا با استفاده از تخیلات خود درک مناسب تری از آهنربا و مبحاث آموزشی مرتبط پیدا کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من یک آهنربای بزرگ هستم

من یک آهنربای بزرگ هستم

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: من یک آهنربای بزرگ هستم که در شهر یا خانه در حال حرکت هستم
نام ارائه دهنده/دهندگان: مسعودی
زمینه و نوع پروژه: علوم تجربی - فیزیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان نور علوی

چکیده

در پژوهش حاضر هدف دانش آموزان طراحی یک آهنربا در قالب داستان بود، دانش آموزان در تلاش بودند تا با استفاده از تخیلات خود درک مناسب تری از آهنربا و مبحاث آموزشی مرتبط پیدا کنند.

روش

روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کتابخانه ای بود. دانش آموزان اطلاعاتی را از طریق منابع اطلاعاتی و سایت های اینترنتی اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کردند. سپس در تلاش بودند تا با استفاده از تخیلات خود درک مناسب تری از آهنربا و مبحاث آموزشی مرتبط پیدا کنند.

مقدمه

آهنرُبا اشیایی هستند که میدان مغناطیسی تولید می کنند. آهنربا جهت جداسازی ضایعات آهنی در صنایع مختلف کاربرد دارد و در انواع مختلف دستی، الکتریکی، دائم و ... وجود دارد. آهنربا از دو بخش آهن و ربا كه از فعل ربودن تشکیل شده است.

کاربرد واژه هایی مانند آهنربا و کهربا در فارسی پیشینه طولانی دارد. مواد مغناطیسی جزء جدانشدنی فناوری مدرن هستند. آهنرباها یکی از اجزای مهم بسیاری از وسایل الکترونیکی و الکترومکانیکی هستند. کاربرد عمده آهنرباهای دائم در تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و ز است (مانند موتورهای الکتریکی و ژنراتورها). مغناطیس ها هم چنین در حافظه های مغناطیسی (صفحات هارد دیسک و فلاپیدیسک ها و کارت های پلاستیکی حافظه) کاربرد دارند.

همچنین آهنرباها در صنایع مختلف جهت جداسازی ضایعات آهن کاربرد فراوان دارند. آهنربا به طور مستقیم و غیر مستقیم در زندگی روزانه بشر موثر است و به جرات می توان گفت که اگر این خاصیت نبود زندگی بشر امروزی با مشکل مواجه می شد.

از جمله وسایلی که در ساختمان آن از خاصیت آهنربایی استفاده شده است، می توان به یخچال، قطب نما، کنتور برق، انواع بلندگوها، موتورهای الکتریکی (مانند کولر، پنکه، لوازم خانگی و ...)، وسایل اندازه گیری الکتریکی مانند ولت سنج، آمپر سنج و ... اشاره کرد.
 
هدف دانش آموزان طراحی یک آهنربا در داخل یک داستان بود. دانش آموزان ضمن کمک از تخیلات و مشاهدات خود داستان را تکمیل نموده و نقاشی مرتبط با داستان را نیز ترسیم نمودند سپس ماحصل داستان و نقاشی خود را با ساخت یک ماکت ارائه کردند. پس از انجام این تحقیق دانش آموزان ضمن توجه بیشتر به وسایل فلزی و یا غیرفلزی موجود در محیط اطراف خود، با انواع شکل ها ی آهنربا و قطب های آن آشنا شدند.

بدین ترتیب دانش آموزان در قالب داستان، ضمن کمک از تخیلات کودکانه خود و هم ذات پنداری با یک آهنربا، درک مناسب تری از آهنربا و مباحث آموزشی مرتبط پیدا کردند.

من یک آهنربای بزرگ هستم

  مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با آهنربا
8. آشنایی با اجسام فلزی و غیرفلزی
9. آشنایی با قطب هم نام و غیر هم نام
10. آشنایی با وسایلی که در ساخت آن ها از آهنربا استفاده شده است.
11. توجه و دقت به جنس اجسام موجود در محیط اطراف
12. آشنایی با ابزار و فرآیند ساخت یک ماکت
13. آشنایی با نحوه به تصویر کشیدن تخیلات

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نیلوفر یاقوتی