تبیان، دستیار زندگی
امروز دوم مردادماه سالروز عملیات پدافندی میمک است که در سال 1366 به وقوع پیوست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میمک و تیپ 40 سراب

امروز دوم مردادماه سالروز عملیات پدافندی میمک است که در سال 1366 به وقوع پیوست.

بخش فرهنگ پایداری تبیان

میمک

سرانجام عملیات های آفندی عراق در سال 1366 که تحت عنوان «دفاع متحرک» انجام شد، مجموعاً به صورت پراکنده انجام شد و عمدتاً هدف از این عملیات ها ممانعت از تجمع و تمرکز نیروهای ایرانی بود، البته انتخاب مناطق و اهداف دیگر نیز از نظر طراحان عراقی دور نماند و در پشت صحنه نظامی نبرد و نیرو در خطوط درگیری، موارد سیاسی فراوانی به وقوع پیوست که نهایتاً موجب تقویت فوق العاده یگان های عراقی شد.

نمونه این تقویت، استفاده از هلی برن نیرو توسط 40 فروند بالگرد در منطقه میمک بود که توان قابل ملاحظه ای از عراق را برای انجام حمله به پای کار آورد.

فشار دشمن در این عملیات به مدت هشت روز ادامه یافت و بار دیگر میمک شاهد ایثار و جلوه روحیه شهادت طلبی رزمندگان دلاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد که مردانه تا پای جان ایستادند و اگر به اجبار مواضعی را دشمن تسخیر کرد، در مقابل آن تلفات و ضایعات بسیار زیادی را متحمل شد.

در این عملیات نیروهای عراقی با استفاده از هفت تیپ پیاده کماندویی به مواضع نیروهای ایرانی که فقط توسط تیپ 40 سراب حفظ می شد، حمله کردند.

تصرف عارضه حساس میمک، به دست آوردن ابتکار عمل و بهره برداری سیاسی - نظامی، خنثی کردن موفقیت های خودی از جمله اهداف دشمن بوده است.

عملیات پدافندی میمک، علیرغم تمام تلاش ها و ایثارگری های رزمندگان دلاور تیپ 40 سراب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دشمن موفق شد فقط قسمت محدودی از ارتفاعات میمک را اشغال کند

در نتیجه عملیات پدافندی میمک، علیرغم تمام تلاش ها و ایثارگری های رزمندگان دلاور تیپ 40 سراب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دشمن موفق شد فقط قسمت محدودی از ارتفاعات میمک را اشغال کند.

2500 کشته و 12 هزار مجروح و 102 نفر اسیر تلفات انسانی عراق بود. 18 دستگاه تانک، 9 دستگاه نفربر،11 عراده توپ و کاتیوشا، 26 قبضه خمپاره انداز و سقوط دو فروند هواپیما و شش فروند بالگرد از جمله ضایعات سنگین عراق به شمار می آید.


منبع: ایسنا