تبیان، دستیار زندگی
پاسخگوی سئوالات زیر آقای حسین خیراندیش، رئیس انجمن تحقیقات حجامت ایران می باشد. 1- چرا با وجودی كه می گویید "حجامت" فایده های بسیاری دارد، اما برخی از پزشكان مخالفند؟ به نظر ما مخالفان هم حق دارند، چون از علم خودشان دفاع می...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا پزشکان با حجامت موافقند؟


پاسخگوی سئوالات زیر آقای حسین خیراندیش، رئیس انجمن تحقیقات حجامت ایران می باشد.


1- چرا با وجودی كه می گویید "حجامت" فایده های بسیاری دارد، اما برخی از پزشكان مخالفند؟

به نظر ما مخالفان هم حق دارند، چون از علم خودشان دفاع می كنند. هیچ پزشكی از ابتدا تا انتهای دوران تحصیل در دانشگاه، چه در دوره ی عمومی و چه در دوره ی تخصصی، حتی یك ساعت از یك واحد درسی درباره حجامت را نگذرانده است. پس علت اساسی مخالفت ها عدم آگاهی به موضوع می تواند باشد. همچنان كه بسیاری از پزشكانی كه اكنون حجامت می كنند، قبلاً از مخالفان این کار بودند.


2- آیا پزشكان هم از "حجامت" استقبال كرده اند؟

هم اكنون 1600 پزشك عمومی و متخصص آموزش دیده با پروانه ی حجامت كه توسط وزارت بهداشت تأیید شده است، در سراسر كشور فعالیت می كنند كه اگر هر كدام حداقل روزانه 10 نفر را حجامت كنند، در سال بیش از 4 میلیون نفر را حجامت می كنند.

جالب این كه بسیاری از بیماران و مراجعه كنندگان قبل از حجامت، در بالاترین سطوح تخصصی ویزیت شده اند و سپس به حجامت روی آورده اند.

فقط تعداد پزشكانی كه حجامت شدند و در مؤسسه پرونده دارند 5 هزار نفر هستند. به علاوه پزشكان بسیاری هم اهل حجامت شدن هستند كه تشكیل پرونده نداده اند.


3- تفاوت "حجامت" با "فصد" در چیست؟

حجامت یك تطهیر كلان است كه كل تركیبات بیوشیمی بدن را تنظیم می كند، ولی فصد (رگ زدن) بخشی از اندام را تحت درمان قرار می دهد.


4- "حجامت" در دیگر كشورها چه جایگاهی دارد؟

پس از این كه جرقه ی كارهای علمی حجامت در ایران در سال 1364 زده شد، اولین كشوری كه به شكل علمی این موضوع را دنبال كرد، كشور آمریكا بود و پزشكان زیادی در این خصوص به فعالیت پرداختند كه ثمره ی آن تألیفات ارزشمندی درباره ی حجامت است.

دكتر" ایلكی چرالی" در آمریكا یك جلد و دكتر "یوهان آبله" در آلمان دو جلد (حجامت گرم و خشك و حجامت تر) كتاب وزین در این باره نوشته اند. در سوریه كتابی با عنوان "دواءالعجیب" كشف قرن بیستم، با امضای 33 متخصص طب كلاسیك به رشته ی تحریر در آمده و در كشورهای دیگری نیز كتاب های خوب و مقالات پرمحتوایی نوشته شده كه برخی از آنها در مؤسسه ی تحقیقات حجامت ایران در حال ترجمه است.

در بسیاری از كشورها شیوع حجامت شتاب گرفته است. در دانشگاه "الازهر" مصر كارهای علمی خوبی انجام شده و در چین به شكل سیستماتیك این روش درمانی اجرا می شود.

در بیمارستان های چین یك بخش درمان طب سوزنی ، یك بخش درمان از طریق حجامت، یك بخش داروهای گیاهی و یك بخش طب كلاسیك است.


5- یعنی معتقدید حجامت به عنوان یك سیستم در بخش های درمان كشور ما وارد شود؟

ما معتقدیم كار علمی درباره حجامت و سیستمی شدن این روش درمانی، كار درمان را بسیار كوتاه تر و هزینه ها را هم کمتر می کند. اگر یك صدم اعتبارات پژوهشی كشور در بخش درمان به تحقیقات حجامت و طب سنتی اختصاص یابد، معتقدیم نرخ درمان به یك صدم نرخ جاری كاهش پیدا می كند. این در حالی است كه 20 درصد اعتبارات ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف هزینه های درمانی می شود كه رقم فاحشی است.

الان 70 درصد سهام داران عمده ی شركت های دارویی دنیا، صهیونیست ها و اتفاقاً عمده ی مصرف كنندگان داروهای شیمیایی، مسلمانان هستند. 5/1 میلیارد، جمعیت مسلمانان است كه روزانه میلیون ها دلار از این شركت ها دارو خریداری می كنند و سیستم درمانی این كشورهای مسلمان از جمله ایران طوری طراحی شده كه حتی یك روز نمی تواند دارو خریداری نکند، چون جان بیماران به خطر می افتد و از طرفی سیستم به شدت وابسته است.

اما ما می گوییم اگر حجامت جاری شود، هیچ دهی به ده دیگر وابسته نخواهد شد، چون درمان مستقل، با ابزار ساده و كارآیی فوق العاده ای است.


6- سازمان انتقال خون از كسانی كه حجامت می كنند یك سال خونگیری نمی كند و علت آن را احتمال عفونت می داند، در این خصوص چه توضیحی دارید؟

زخم حجامت بین 12 تا 24 ساعت ترمیم می شود. در 4 میلیون مورد حجامت تر در سال جاری و حتی سال های گذشته هنوز یك مورد عفونت گزارش نشده كه این را متخصص و پزشك می تواند تشخیص دهد.

براساس تعریفی كه سازمان بهداشت جهانی از نقش خراش در بدن كرده، در بحث خون گیری شش ماه دوران پنجره را تعیین كرده است. سازمان انتقال خون، اهدا كننده ای كه حجامت كرده باشد را تا یك سال نمی پذیرد كه ما معتقدیم این تعریف از خراش، مشمول حجامت نمی شود.

برای اثبات این قضیه حاضریم روی 500 نفر كار پژوهشی كنیم كه از طریق حجامت آسیبی به بدن وارد نمی شود و خون را آلوده نمی كند، بلكه حتی بر اساس پژوهش هایی كه انجام شده در كاهش فاكتورهای خونی كه سلامت را به خطر می اندازند، فوق العاده مؤثر است.


7- آیا حجامت به بیماری های سخت نظیر مشكلات قلبی پاسخ می دهد؟

به هر حال مخالفت بدون تحقیق و از روی جهل به موضوع، ناسپاسی است و ضررهای آن متوجه مردم و جامعه می شود. هم اكنون نرخ سكته ی قلبی  در كشور را 43 درصد اعلام كرده اند، در حالی كه حدیث معتبر داریم كه می فرمایند: "حجامت كنید قبل از این كه قلیان خون، شما را بكشد".

ابوعلی سینا در این باره می گوید:

"هر كسی بر اثر سكته ی قلبی مرد تا 72 ساعت او را دفن نكنید، اگر درمانی داشته باشد "حجامت" است. حجامت قلب او را به كار می اندازد، لیكن مغز مرده است و عطسه آور بدهید، قلب و مغز به هم مرتبط و حیات به جان وی برمی گردد".

ما در تجربیات خودمان هزاران مورد بیماری قلبی با شكایت عروق كرونری و انسداد عروق داشتیم كه با چند نوبت حجامت درمان كردیم.

حالت اورژانسی هم وجود داشته كه با كم كردن فواصل حجامت درمان صورت گرفته است.

نكته ی آخر این كه نمی توان اثرات مفید حجامت را انكار كرد و باید به دستورات رسول اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) توجه داشت.

منبع: روزنامه ی قدس


*مطالب مرتبط در این سایت:

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

سوال بزرگ تاریخی در مورد حجامت

سیر تاریخی و علمی حجامت در تمدن بشری

تحقیقات جدید حجامت در آلمان

تاریخچه ی حجامت در ایران

نقش حجامت در تقویت سیستم ایمنی بدن

حجامت و احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت

عود بیماری بعد از درمان با حجامت؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.