تبیان، دستیار زندگی
دزدی آثار هنری هرچند وقت یکبار خبرساز می شود اما این بار گویا پلیس آلمان توانسته سارق گنجینه دزدیده شده یک ایرانی را پس از 20 سال پیدا کند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سارق کتب خطی پیدا شد

دزدی آثار هنری هرچند وقت یکبار خبرساز می شود اما این بار گویا پلیس آلمان توانسته سارق گنجینه دزدیده شده یک ایرانی را پس از 20 سال پیدا کند!

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان
سرقت کتب خطی


تابلوهای نقاشی هنرمندان برجسته دنیا،  آثار مجسمه سازی، عکسها و حتی آثار باستانی اعم از الواح و کتب خطی  همیشه به دلیل سبک و کم حجم بودن و از سوی دیگر قیمت خیره كننده ای که دارند، برای هر سارقی اغواكننده است. چرا كه بسیاری از سارقان به این دلیل كه قطعه هنری ارزشمند است و میلیون ها دلار ارزش مالی دارد برای سرقت آنها انگیزه پیدا می كنند.
تا کنون حدود 350.000 آثار هنری مسروقه در دنیا ثبت شده که هنوز بازپسگیری نشده اند. هرساله دنیای هنر بیش از 6 میلیارد دلار از این جرایم آسیب می بیند. در بهترین شرایط این آثار هنری را می توان در بازار سیاه رهگیری کرد، ولی در بدترین شرایط این آثار به خاطر جنون ناشی از ترس دستگیری سارقان آنها نابود می شوند. خساراتی که هیچ وقت قابل جبران نخواهد بود.

سرقت کتب خطی

بیست سال پیش قرعه سرقت، به نام یک مجموعه دار ایرانی مقیم در آلمان افتاد که گنجینه بی نظری از نسخ خطی و نگارگری ایرانی را گرد آورده بود. این مجموعه دار ایرانی که از سال 1341 برابر 1962 در مونیخ زندگی می کرد، طی سالیان دراز با عشق و علاقه مجموعه گرانبهایی از نسخه های خطی و دست نوشته های ایرانی و اسلامی گرد آورده بود و گه گاه اثری را در حراجی به فروش می گذاشت و با درآمد آن زندگی می کرد.
هنگامی که این مجموعه دار در سال 1997 در سن 86 سالگی درگذشت، ورثه او پی بردند که برخی از آثار از مجموعه گرانبهای او ناپدید شده است. آنها نخست به یک کارآگاه خصوصی مراجعه کردند که در ادامه تحقیقات خود موضوع را به اداره جنایی ایالت بایرن ارجاع داد.
کارشناسان اداره جنایی بایرن پس از چند سال تحقیق در داخل و خارج آلمان به یک مهندس ایرانی - آلمانی شک بردند که در سال های آخر زندگی مجموعه دار به خانه او رفت و آمد داشت و به کارهای او رسیدگی می کرد.
مأموران اداره جنایی در دسامبر 2011 در جستجوی خانه مهندس مزبور که امروز 70 سال دارد، تعداد 174 اثر قیمتی پیدا کردند که قیمت آنها بیش از سه میلیون یورو ارزیابی شده است.
مهندس یادشده در دادگاهی که در مارس 2016 در داسرای جنایی مونیخ برگزار شد به دزدیدن آثار عتیقه اعتراف کرد و از سوی دادگاه به حبس تعلیقی محکوم شد.
از این مجموعه گرانبها دو نسخه خطی قرآن، بنا به وصیت مجموعه دار متوفی، به موزه ایران باستان تعلق گرفت که به آقای نکونام، از طرف سفارت ایران در آلمان، تحویل داده شده.
بر طبق اخبار اعلام شده  دو نسخه ارزشمند از مجموعه را ورثه به پاس خدمات ایالت بایرن در بازیافتن آن، به کتابخانه دولتی این ایالت هدیه کردند.
بخش اعظم گنجینه هنری به ورثه مجموعه دار بازگردانده شد. به گفته ورثه از این مجموعه نسخه گرانبهایی از دیوان حافظ همچنان مفقود است.
پلیس ایالت بایرن در فراخوانی رسمی از همگان برای یافتن این نسخه نادر یاری خواسته است. گفته می شود که این نسخه مزین به زرنگاری (تذهیب) است و بیش از یک میلیون یورو ارزش دارد.



منابع:
هنرآنلاین
آصفان