تبیان، دستیار زندگی

10 سرطان کشنده دنیا

خوشبختانه میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان نسبت به گذشته در حال کاهش است، اما همچنان این بیماری قربانیان زیادی در سراسر جهان می‌گیرد. در این مقاله به ده سرطان کشنده‌ی جهان اشاره شده است، ولی باید بدانید میزان خطر ابتلا به هر کدام از بیماری‌ها تقریبی بوده و در جوامع مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 

سرطان، سرطان کشنده،

سرطان پانکراس

میزان بقای پنج ساله: 7.2 درصد
خطر: یک نفر از هر 65 نفر

پانکراس یا لوزالمعده یک عضو کوچک انگشت مانند است که در واقع پشت معده قرار گرفته است. این عضو کوچک به هضم موادغذایی و کنترل قند خون (با تولید هورمون انسولین) کمک می کند و در واکنش‌های سوخت و ساز بدن نقش دارد.

سابقه ی خانوادگی یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان لوزالمعده به حساب می آید. علاوه بر این  اگر شما مبتلا به دیابت، سیروز کبدی و مشکلات معده باشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. البته این بیماری بعدها خود را نشان می دهد و متوسط سن ابتلا به آن 71 سالگی است.

در حالی که بسیاری از آزمایشات می توانند در تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کنند، اما همچنان این سرطان بسیار کشنده است، زیرا اغلب به سختی می توان از انتشار آن به سایر نقاط بدن جلوگیری کرد.


مزوتلیوما

میزان بقای پنج ساله:9.2 درصد
خطر: یک نفر از هر 140 مرد و یک نفر از هر 710 زن

ریه‌ها، قلب و بسیاری از ارگان‌های دیگر توسط یک لایه‌ی نازک به نام مزوتلیوم پوشیده شده‌اند. همان طور از اسمش متوجه شدید، مزوتلیوما سرطان این لایه‌ی بافتی است.

مصرف الکل و ابتلا به بیماری‌های هپاتیت B و C از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان کبد هستند

قرار گرفتن در معرض آزبست، دلیل 80 درصد از موارد ابتلا به بیماری مزوتلیوما می‌باشد (آزبست یا پنبه کوهی یا پنبه ی نسوز نوعی ماده معدنی است که در صنایع سیمان، تولید پارچه ها، کاغذهای نسوز، رنگ ها، صفحه کلاج ها و ... استفاده می شود که امروزه استفاده از آن در بسیاری از کشورهای دنیا مانند ایران ممنوع است).

افرادی که در بخش های لوله کشی و ساخت و ساز کار می کنند، بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند. علائم این سرطان می‌تواند شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس و درد شکم یا تورم، بسته به محل سرطان باشد.

سرطان کبد

میزان بقای پنج ساله: 17.2 درصد
خطر: یک نفر از هر 100 نفر

کبد بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن است و زیر ریه و سمت راست قرار گرفته است. این عضو نقش بسیار مهمی در تجزیه مواد غذایی و استخراج مواد مغذی از آن دارد.

مصرف الکل و بیماری‌های هپاتیت B و C از مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان کبد هستند. بیماری سیروز کبدی نیز عامل دیگری محسوب می شود.

کاهش ناگهانی وزن، کاهش شدید اشتها و احساس سیری زیاد حتی پس از مصرف یک وعده غذایی بسیار کوچک از نشانه‌های هشداردهنده‌ی سرطان کبد هستند. این نوع سرطان با بیماری‌های روده و معده همپوشانی دارد که به نظر، بسیاری از آنها جدی نیستند.

سرطان ریه

تحقیقات نشان داده که ورزش مداوم، برنامه غذایی سالم و حفظ وزن سالم بدن مانند سپری از فرد در برابر ابتلا به سرطان‌ها جلوگیری خواهند کرد

سرطان ریه

میزان بقای پنج ساله: 17.4 درصد
خطر: یک نفر از هر 14 مرد و یک نفر از هر 17 زن

اگرچه سرطان سینه در زنان و و سرطان پروستات در مردان شایع است، ولی سرطان ریه از شایع ترین دلایل مرگ ناشی از سرطان در هر دو گروه است.

مانند سایر سرطان‌های کشنده‌ی بالا، شناسایی سرطان ریه تا قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته دشوار است. دلیل80 درصد موارد ابتلا به سرطان ریه، سیگار می‌باشد.

اگر سیگار می کشید، انجام تست غربالگری سرطان ریه تا 20 درصد خطر مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می دهد.


سرطان کیسه ی صفرا

میزان بقای پنج ساله: 17.9 درصد
خطر: یک نفر از هر 1300 مرد و یک نفر از هر 550 زن

مانند لوزالمعده، کیسه ی صفرا یک عضو بسیار کوچک است که در اعماق شکم و زیر کبد جای گرفته است. وظیفه ی این عضو نگه داشتن مایع صفرا (زهره یا زردآب) می‌باشد که به هضم مواد غذایی کمک می نماید.

درد ثابت و شدید قسمت فوقانی شکم از اولین علائم سرطان کیسه ی صفراست. علاوه بر عوامل ژنتیکی، التهاب مزمن از علل ابتلا به این بیماری می‌باشد.

پنج سرطان کشنده‌ی دیگر

نام سرطان‌های دیگر و میزان بقای پنج ساله‌شان شامل سرطان مری (میزان بقای 17.9 درصد)، سرطان رحم (27.2 درصد)، سرطان معده (29.3 درصد)، و سرطان مغز (30.3 درصد) و سرطان خون می‌باشد.

در حالی که هر کدام از این بیماری‌های کشنده، میزان خطر و نشانه‌های خاص خود را دارند، اما تحقیقات نشان داده است که ورزش مداوم، برنامه غذایی سالم و حفظ وزن سالم بدن مانند سپری از فرد در برابر ابتلا به این سرطان‌ها جلوگیری خواهند کرد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.