تبیان، دستیار زندگی
در این نوشتار قصد داریم 5 مورد غیر واقعی را که در شایعات و گفتگوهای اینترنتی شنیده ایم مورد بررسی قرار دهیم و پس از ان قصد داریم دلیل غیر واقعی بودن و به تعبیر ما اسطوره بودن آن ها را عنوان نماییم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک - بخش اول

از زمانی که ابزارهای آموزش الکترونیکی متولد شده اند، بسیاری از افراد به اعتبار و اصالت این نوع از آموزش اعتماد نکرده اند. اگر چه ایده افراد هر روزه در حال تغییر است، حال برخی از این نظرات براساس تجراب و برخی براساس شایعات بیان می شود اما این واقعیت از بین نمی رود که دلهره ها نسبت به این نوع از یادگیری همچنان وجود دارد. حال زمان آن رسیده است که باورهای موجود در حوزه آموزش الکترونیک را براساس سناریوهای واقعی بررسی کنیم.

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک

• باورهای غیر واقعی که در مورد آموزش الکترونیک وجود دارند و شما نباید به آن ها باور داشته داشته باشید.
اجازه دهید برای شروع پرشی داشته باشیم به درون حقایق به جای اینکه از طریق داستان های غلط به سوی فهمیدن حقایق پیش رویم. (اگر چه عموما داستان و اسطوره میان گذشتگان ما عنوان می شد تا موضوعی واقعی را در دل خود منتقل سازد.) اما در بسیاری از موارد در دنیای امروز باورها و داستان ها، شایعات و گفتگوهای منفی در یک زمینه خاص، مثلا آموزش الکترونیکی به علت سوء برداشت و گاهی استفاده نادرست از ابزارهای در اختیار ماست.
وقتی از ابزارهای جدید تکنولوژی استفاده نادرستی شود و به صورت ناصحیحی توسعه داده شوند مشکلات تئوری به وجود خواهد آمد و سبب ایجاد شایعات و گفتگوهای منفی خواهد شد.
نمونه های تئوری از این موارد در دنیای امروز ما به چشم می خورد. اگر کودکان استفاده صحیحی از اینترنت نداشته باشند و نظارتی بر عملکرد آن ها وجود نداشته باشد! اگر خود ما در استفاده از تلفن همراه خود زیاده روی کنیم... اگر بیش از اندازه به تماشای تلویزیون بپردازیم... و اگر تکنولوژی جای زندگی معمولی و عاطفی ما را بگیرد!!
آموزش الکترونیکی می تواند برای کسب و کارهای امروز بسیار سودمند باشد و افزایش بهره وری و صرفه جویی زمانی را به دنبال داشته باشد اگر به درستی از آن استفاده شود، درادامه 5 باور نادرست در مورد این ابزار آورده شده است:

1. سرعت آموزش الکترونیکی بیش از اندازه زیاد است(چیزی یاد نمی گیری!!!)
آموزش الکترونیک اطلاعات را به افراد بیش از اندازه سریع منتقل می کند به گونه ای که فهم مطالب مشکل است و افراد آموزش های ارائه شده را نمی تواند به درستی پردازش کنند. این اولین باور غلط در زمینه این نوع از آموزش است و در اثر برخورد غلط با ابزار حاصل شده است.
اگر چه ممکن است اینترنت سریع به نظر برسد اما در حقیقت سرعت آن بستگی به سرعت دست شما دارد. تا چه میزان انگشتان و دست شما سریع حرکت می کند و دکمه ها را یکی پس از دیگری کلیک می کند؟؟؟ در کلاس های درس سنتی شما ( یا مدرس دوره) می توانید سرعت ارائه محتوا و اطلاعات را تنظیم کند تا براساس میزان کشش و ذهن افراد کلاس پیش برود.

وقتی توانایی یادگیری براساس سرعت هر فرد در آموزش الکترونیکی وجود دارد، احتمال از دست دادن یک مطلب و گذشتن از یک محتوای مهم و پیچیده بدون اینکه برای فرد جا افتاده باشد، بسیار کم می شود.

اما شما به عنوان یک دانشجوی آموزش الکترونیکی این توانایی را دارید که محتوا را براساس سرعت خود تنظیم کنید. وقتی توانایی یادگیری براساس سرعت هر فرد در این آموزش وجود دارد، احتمال از دست دادن یک مطلب و گذشتن از یک محتوای مهم و پیچیده بدون اینکه برای فرد جا افتاده باشد، بسیار کم می شود.
دانشجویان ممکن است احساس کنند، ترجیح می دهند توسط یک مربی یا معلم مور دآموزش قرار بگیرند و این روند بیشتر شبیه خودآموزی است لطفا این ضربب المثل را فراموس نکنید :" اگر کسی مدام به شما غذا بدهد، هیچ گاه غذا خوردن را یاد نمی گیرید."

5 باور غیر واقعی در مورد آموزش الکترونیک

یکی از مزایای آموزش الکترونیکی که می توان به آن اشاره نمود ان است که آموزش در دست یادگیرنده است و او می تواند آموزش خود را مدیریت کرده و خروجی خود را بهبود بخشد. 

2. آموزش الکترونیکی فقط برای نوع خاصی از آموزش طراحی شده و مفید است.
چطور ممکن است؟ وقتی آموزش الکترونیکی به عنوان یک پلت فرم آموزشی طراحی شده، خیلی ساده به این معناست که برای تمامی انواع آموزش مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است مخاطب شما بگوید :" من خودم اگر قرار باشد دوره طراحی کنم، بهتر از این می شود!!"
بسیار خوب، نگران نباشید! چرا که آموزش الکترونیکی بر اساس رفتار شما و نوع آموزش مورد علاقه شما می تواند طراحی وشد.
به علت قابلیت های بی نظیری که آموزش های الکترونیکی دارد، می تواند شخصی سازی شودیا فقط برای یک موضوع خاص برای یادگیرندگان باشد. بنابراین هیچ کس جا نمی ماند.
ادامه دارد ...

  
آموزش الکترونیکی سایت تبیان
تهیه: سید خاموشی


منابع
www.elearningindustry.com