تبیان، دستیار زندگی
ویژه نامه بهشت بقیع در پایگاه اطلاع رسانی حج (حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت) شامل بخش هایی همچون «درباره بقیع»، «مدفونین بقیع»، «کتابخانه»، «بانک فیلم»، «نگارخانه»، «معرفی اماکن بقیع»، «نرم افزارها»، «پیوندها» و «تخریب و بازسازی بقیع» منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژه نامه بهشت بقیع منتشر شد

ویژه نامه بهشت بقیع در پایگاه اطلاع رسانی حج (حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت) شامل بخش هایی همچون «درباره بقیع»، «مدفونین بقیع»، «کتابخانه»، «بانک فیلم»، «نگارخانه»، «معرفی اماکن بقیع»، «نرم افزارها»، «پیوندها» و «تخریب و بازسازی بقیع» منتشر شد.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
بقیع

در بخشی با عنوان درباره بقیع می خوانیم: «بقیع از بافضیلت ترین قبرستان های مدینه است، بقیع از ریشه بَقَع به زمینی گفته میشود که با زمین های مجاور متفاوت باشد و نیز زمینی که درختانش یا ریشه آن ها به صورت پراکنده در آن وجود داشته باشد.

در منابع اسلامی به قبرستان مشهور مدینه بقیع گفته می شود که به علت رویش درختان خاردار غَرقَد درآن، با نام « بقیع الغرقد» نیز خوانده شده است، افزون بر درختان غرقد، وجود چشمه سار و شوره گزهایی نیز در آن گزارش شده است؛ همچنین آورده اند که پشه های این قطعه از زمین چنان فراوان بود که هنگام غروب آفتاب، همچون دودی غلیظ به نظر می رسید.

مدفونین بقیع عنوان بخش دیگری از این ویژه نامه است که اسامی افراد مهم دفن شده در این قبرستان را ذکر کرده است که به این شرح است: «امام حسن مجتبی علیه السلام، امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام، امام محمّد باقر علیه السلام، امام جعفر صادق علیه السلام، سوده بنت زمعة بن قیس، میمونه، دختر حارث الهلالیّه، صفیه دختر حُیَیّ بن اَخطب، زینب بنت خزیمه، ماریّه قبطیّه، رمله (اُم حبیبه) دختر ابوسفیان، جویریه، زینب بنت جحش، حفصه دختر عمر بن خطاب، عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه، اُمّ سلمه، اسماعیل فرزند امام جعفر صادق علیه السلام، محمّد حنفیّه، عبدالله بن جعفر بن ابی طالب علیه السلام، عقیل بن ابی طالب عباس، عموی پیامبر صلی الله علیه و آله، ابراهیم، فرزند محبوب پیامبر صلی الله علیه و آله، سمرة بن جندب، حکم بن ابی العاص و ...».

«بقیع در آینه تاریخ»، «بقیع»، «تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد»، «تاریخ حرم ائمه بقیع و آثار دیگر در مدینه منوره»، «محبوبیت ائمه بقیع نزد اهل سنت»، «تخریب البقیع فی الوثاق و المستندات»، «بقیع در بستر تاریخ»، «آرمیدگان در بقیع» و«حقیقت در ساحل» عنوان کتاب هایی است که در بخشکتابخانهاین ویژه نامه به چشم می خورد.

در بخش بانک فیلم این ویژه نامه نیز تله فیلم هایی از مدینه منوره و قبرستان بقیع با عناوینی همچون «شهر پیامبر»، «بقیع»، «تاریخ و فضیلت بقیع»، «دفن شدگان بقیع»، «مزار امام حسن»، «مزار امام سجاد»، «مزار امام باقر»، «مزار امام جعفرصادق»، «حضرت زهرا»، « قبور دختران پیامبر»، «قبور همسران پیامبر»، «سایر قبور»، «جوان آمریکایی در سفر حج»، «سفر عشق ٓ بَقیع»، «سفر عشق - ائمه بَقیع»، «مسافر قبله» و «بهشت ماندنی است» آمده است.

«چهار امام معصوم علیهم السلام»، «همسران پیامبر»، «دختران پیامبر»، «عقیل بن ابوطالب و عبدالله بن جعفر»، «ابراهیم فرزند پیامبر»، «ابوسعید خدری و سعد معاذ»، «شهدای حره»، «حلیمه سعدیه»، «عمه های پیامبر و حضرت ام البنین سلام الله علیها»، «بقیع از بالا»، «بین الحرمین»، «پنجره های بقیع»، «درب و دیوار بقیع»، «غروب بقیع»، «کبوتران بقیع»، «نمای حرم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله»، «تصاویر قدیمی بقیع» و «اسناد تخریب و بازسازی بقیع» عناوین بخش نگارخانه ویژه نامه بهشت بقیع را تشکیل می دهند.

مداحی و زیارت نامه هانیز بخش دیگری از ویژه نامه را تشکیل می دهد که به چهار قسمت زیارت نامه ها، سخن عشق(مداحی)، مجموعه مداحی(حج تمتع 86) و بیراهه، نقد عملکرد و عقاید وهابیت اختصاص یافته است.

بخش دیگری از ویژه نامه بهشت بقیع با عنوان معرفی اماکن بقیع شامل عناوینی همچون بیت الاحزان، بقیع ، چهار امام معصوم علیهم السلام، قبور فرزندان رسول خدا، همسران پیامبر، شهدای حره، حَلیمَه سعدیه و ام ال بنین می شود.

در بخش نرم افزار این ویژه نامه با نرم افزارهایی همچون «نسیم بهشت» و «زیارتنامه زائر» آشنا می شویم که هر دو نرم افزار با قابلیت سیستم عامل اندروید طراحی شده اند و قابل دریافت و استفاده بر روی گوشی تلفن همراه هستند.

از دیگر بخش های این ویژه نامه می توان به بخش پیوندها و بخش تخریب و بازسازی بقیع اشاره کرد که به نوعی مطالبی را درباره قبرستان بقیع و همچنین سایت های فعال در این عرصه اختصاص داده اند.

در بخش پایانی ویژه نامه بهشت بقیع نیز که با عنوان پوسترها مزین شده است، تصاویر، پوسترها و والپیپرهای بسیار زیبا و جذابی از قبرستان بقیع بارگذاری شده است که علاقه مندان می توانند با کیفیت بسار عالی آنها را دریافت کنند.

گفتنی است، این ویژه نامه به مناسبت هشتم شوال سالروز غم انگیز تخریب قبرستان بقیع از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت تهیه و بر روی پایگاه اطلاع رسانی حج قرار گرفته است.


منبع:
خبرگزاری مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.