تبیان، دستیار زندگی
بنده به شخصی رشوه دادم تا برایم شغلی پیدا کند. این کار انجام شد و من اکنون مشغول کارم. آیا این کار حرام است و با این که شغل جایگزین ندارم باید آن را ترک کنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم رشوه دادن برای انجام کار

بنده به شخصی رشوه دادم تا برایم شغلی پیدا کند. این کار انجام شد و من اکنون مشغول کارم. آیا این کار حرام است و با این که شغل جایگزین ندارم باید آن را ترک کنم؟

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان
رشوه

وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم، شغلی پیدا نکردم، لذا به شخصی مقداری رشوه دادم تا برایم شغلی در ادارات دولتی پیدا کند، این کار انجام شد و من اکنون مشغول کارم. اما عذاب وجدان دارم به خاطر همین رشوه ای که پرداخت کرده ام. با این که در آن وقت فشار اقتصادی و مشکلات زندگی باعث این عمل شد. آیا آن کار حرام بوده است؟ آیا باید این کار را ترک کنم با این که کار جایگزین وجود ندارد و من چند بچه هم دارم؟

1. پرداخت رشوه جایز نیست ولی برخی از فقها در این باره می گویند: اگر شخص برای رسیدن به حق واقعی خود، مجبور باشد وجهی بپردازد، پرداخت این وجه برای او بلا مانع است.

2. اگر این فرد، شایستگی قانونی و تخصص لازم برای آن کار را داشته و حق فرد دیگری در این امر تضییع نشده است، باقی ماندن در این شغل اشکال ندارد و حقوق دریافتى حرام نیست.

نظرات مراجع عظام :

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی:

در هر صورت پرداخت رشوه جایز نیست ولی اگر تخصص و مهارت لازم را براى کارى که براى آن استخدام شده اید دارید و مقرّرات استخدام رعایت شده است و مطابق مقررات و بر اساس توانایى در انجام وظایف محوله، حقوق می دهند، حقوق دریافتى حرام نیست.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی مد ظله العالی:

تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مد ظله العالی:

رشوه حرام است و باید توبه کنید و در مورد سوال نیز لازم است مطابق قوانین عمل شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله العالی:

چنانچه وظایفی که اداره از شما خواسته را بتوانید انجام دهید حقوقتان حلال خواهد بود اما سعی نمایید مرتکب خلاف شرع نشوید.

خلاصه :

پرداخت رشوه جایز نیست ولی برخی از فقها در این باره می گویند: اگر شخص برای رسیدن به حق واقعی خود، مجبور باشد وجهی بپردازد، پرداخت این وجه برای او بلا مانع است.

اگر این فرد، شایستگی قانونی و تخصص لازم برای آن کار را داشته و حق فرد دیگری در این امر تضییع نشده است، باقی ماندن در این شغل اشکال ندارد و حقوق دریافتى حرام


منبع :
1.استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.