تبیان، دستیار زندگی
والیبال ایران امسال چهارمین حضور خود در لیگ جهانی والیبال را توانست با حضور در رده هشتم به پایان برساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به 4 دوره حضور ایران در لیگ جهانی والیبال

والیبال ایران امسال چهارمین حضور خود در لیگ جهانی والیبال را توانست با حضور در رده هشتم به پایان برساند.

بخش ورزشی تبیان
والیبال

پرونده بیست و هفتمین دوره لیگ جهانی والیبال با قهرمانی صربستان بسته شد تا برزیل بعد از باخت 3- صفر مقابل صرب ها، به نایب قهرمانی در این دوره بسنده کند. مردان سرزمین قهوه درحالی از کسب دهمین عنوان قهرمانی خود ناکام ماندند که به نظر می رسد در اندیشه کسب مدال طلای المپیک در خانه هستند. در این  بین اما فرانسه قهرمان لیگ جهانی 2015 و ایتالیا قهرمان 8 دوره این رقابت ها به ترتیب سوم و چهارم شدند تا لهستان میزبان دوره نهایی به همراه آمریکا در جایگاه پنجم مشترک قرار بگیرند.
تیم ملی والیبال ایران که در پایان مرحله گروهی لیگ جهانی  2016 بالاتر از لهستان هفتم شده بود، در  رده بندی کلی این رقابت ها به دلیل این که لهستان به عنوان میزبان مرحله نهایی راهی این مرحله شده بود، یک پله سقوط کرد تا شاگردان لوزانو در چهارمین حضور خود در این رقابت ها، به هشتمی در لیگ بیست  و هفتم بسنده کنند.
 تیم ملی والیبال ایران درحالی در سال 2013 برای اولین بار در تاریخ راهی لیگ جهانی شد که درخشش شاگردان وقت خولیو ولاسکوی آرژانتینی در بیست و چهارمین دوره لیگ جهانی باعث شد تا بلندقامتان ایران «شگفتی ساز» لیگ جهانی  2013 لقب گیرند و ایران با عنوان نهمی به کار خود در این دوره از رقابت ها پایان دهد. اطلاق عنوان بهترین مدافع روی تور لیگ جهانی به محمد موسوی افتخار دیگری بود که در کارنامه والیبالی ایران درج شد.
 سال 2014 اما سال رشد والیبال ایران در عرصه لیگ جهانی بود. ایران در حالی برای دومین بار راهی این رقابت ها شد که شاگردان ولاسکو با برد 3-2 برزیل به عنوان پرافتخارترین تیم لیگ جهانی در آزادی در مرحله گروهی رقابت ها، بیش از پیش توجه رسانه های جهان را به خود جلب کردند تا رسانه های بین المللی از این پیروزی به عنوان «برد تاریخی والیبال ایران» یاد کنند.
در  ادامه اما سروقامتان ایران که با برد لهستان صعودشان به مرحله نهایی را قطعی کرده  و عنوان «پدیده لیگ جهانی» را به خود اختصاص داده بودند، با برزیل و روسیه هم گروه شدند. باخت به روسیه در شرایطی رقم خورد که برد مجدد مقابل برزیل بار دیگر قدرت والیبال ایران را به رخ جهانیان کشید  تا ملی پوشان کشورمان برای اولین بار در تاریخ والیبال ایران در لیگ جهانی، به جمع 4  تیم برتر این رقابت ها راه یابند. در مرحله  بعد ایران با آمریکا روبه رو شد اما بازی را واگذار کرد تا با باخت به ایتالیا در رده بندی به بهترین عنوان خود در لیگ جهانی برسد؛ قرار گرفتن در رتبه چهارم رقابت ها.
 شگفتی ساز لیگ جهانی 2013 و پدیده لیگ جهانی 2014 اما درحالی راهی بیست و ششمین دوره لیگ جهانی در سال 2015 شد که اسلوبودان کواچ صربستانی روی نیمکت تیم  ملی ایران نشسته بود. شاگردان بوبان در این دوره از رقابت ها از 12 بازی خود در لیگ جهانی 6 برد و 6 باخت کسب کردند تا با 18 امتیاز در رده سوم گروه B و رده ششم لیگ جهانی 2014 قرار بگیرند و بالاتر از روسیه به کار خود در این دروه از رقابت  ها پایان دهند. در جریان لیگ جهانی 2014 بود که ایران برای اولین بار موفق به شکست روسیه در تاریخ مسابقات والیبال خود شد که این مهم در تهران نیز یک بار دیگر تکرار شد.
 افت 2 پله ای جایگاه ایران در لیگ جهانی 2016 در شرایطی رقم خورد که رائول لوزانوی آرژانتینی توانست رویای 52 ساله والیبال ایران را محقق کند. تمرکز برای حضوری موفق در اولین المپیک، باعث شد تا فدراسیون والیبال و کادر فنی ایران به لیگ جهانی 2016 به عنوان بازی تدارکاتی قبل از ریو نگاه کنند و تمام انرژی و برنامه ریزی خود و بازیکنان را روی المپیک 2016 ریو سرمایه گذاری کنند. این گونه بود که پرونده بیست و هفتمین دوره لیگ جهانی با هشتمی ایران بسته شد.
 گفتنی است با پایان یافتن رقابت های لیگ جهانی 2016 نفرات برتر رقابت ها در هر پست مشخص شدند اما در این لیست بازیکنان ایرانی جایی ندارند.  رده بندی
0. صربستان، 2. برزیل، 3. فرانسه، 4. ایتالیا، 5. لهستان، 5. آمریکا، ( رده ششم به خاطر عنوان مشترک لهستان و آمریکا حذف شده است.) 7. روسیه، 8. ایران، 9. بلژیک، 10. آرژانتین، 11. بلغارستان، 12. استرالیا.


منبع : خراسان