تبیان، دستیار زندگی
طرح رجیستری موبایل که در حال حاضر به صورت آزمایشی در جریان است از اول مرداد ماه به صورت نهایی اجرایی شد.آن گونه که مسئولین امر وعده داده اند، با اجرایی شدن این طرح، استفاده از موبایل قاچاق (یعنی موبایلی که از جایی غیر از ورودی های رسمی کشور وارد شده باشد)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای طرح رجیستری و گوشی های اپل چیست؟

طرح رجیستری موبایل که در حال حاضر به صورت آزمایشی در جریان است از اول مرداد ماه به صورت نهایی اجرایی شد.آن گونه که مسئولین امر وعده داده اند، با اجرایی شدن این طرح، استفاده از موبایل قاچاق (یعنی موبایلی که از جایی غیر از ورودی های رسمی کشور وارد شده باشد) امکانپذیر نخواهد بود.

فرآوری: سید محمد امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

آیفون

اولین بار در سال 85 طرح رجیستری تلفن های همراه به اجرا در آمد که در عمل چندان موفق نبود و دولت مردان ترجیح به کنار گذاشتن آن دادند. طی سال جاری نهاد مبارزه با قاچاق کالا با گسترش فعالیت خود تصمیم به اجرایی کردن دوباره این طرح گرفت و بدین ترتیب، تنها تلفن های همراهی که شماره سریال آن ها در سامانه گمرک به ثبت رسیده باشد اجازه فعالیت دارند و به سایر تلفن های همراه از سوی اپراتورها خدماتی ارائه نخواهد شد.
پدیده قاچاق موبایل مدت هاست دست در گریبان مردم ایران بوده و به دنبال خود دلالان و کاسبان بسیاری را تطمیع می کند. محصولات بسیاری از تولیدکنندگان موبایل های چینی در کنار برندهای معتبر امریکایی نظیر اپل و بلک بری به صورت قانونی وارد کشور نمی شوند و همین مسئله، گلوگاه تجارت بین ایران و این گونه کمپانی هاست.

طبق قوانین فعلی هیچ منعی برای تأسیس نمایندگی این برند آمریکایی در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت نیز به عنوان مرجع تأسیس نمایندگی برند های مختلف در این باره قادر به اظهار نظر قطعی است


طرح رجیستری موبایل ها لزوما نیاز به وجود اطلاعات تلفن همراه در سامانه های گمرکی نیست، بلکه اگر عرضه کننده به صورت رسمی در ایران ایجاد نمایندگی کرده باشد، مانعی برای کارکرد آن دستگاه ها وجود نخواهد داشت. گرچه این موضوع در مورد تلفن های همراه فعلی موجود در بازار صدق می کند و برای آینده قابل تعمیم نیست.

رجیستری و آیفون

طرح رجیستری موبایل که در حال حاضر به صورت آزمایشی در جریان است، از اول مرداد ماه به صورت نهایی اجرایی شد. آن گونه که مسئولین امر وعده داده اند، با اجرایی شدن این طرح، استفاده از موبایل قاچاق (یعنی موبایلی که از جایی غیر از ورودی های رسمی کشور وارد شده باشد) امکانپذیر نخواهد بود.

بر همین اساس، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با بیان اینکه کمپانی اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد، آب پاکی را روی دست کاربران آیفون ریخته و گفته است ابلاغیه ی جمع  آوری موبایل  های این برند برای تمام استان ها صادر شده و در صورت عدم تأسیس نمایندگی تا مرداد، آیفون قطعاً از بازار جمع می  شود.

خورشیدی، سخنگوی این ستاد نیز درباره ی امکان فعالیت تلفن های هوشمند آیفون با اجرای طرح مذکور گفته است: «طبق قوانین فعلی هیچ منعی برای تأسیس نمایندگی این برند آمریکایی در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت نیز به عنوان مرجع تأسیس نمایندگی برند های مختلف در این باره قادر به اظهار نظر قطعی است».

خورشیدی یادآور شده است که همین حالا نیز سرویس  دهی اپراتور های تلفن همراه به محصولات این کمپانی، با قانون مغایرت دارد. او تأکید کرده است که با اجرایی شدن طرح رجیستری از اول مرداد ماه، قطعاً سرویس مخابراتی به این محصولات داده نخواهد شد.

البته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرده است اجرایی شدن این طرح برای تلفن هایی است که بعد از تاریخ اجرای طرح رجیستری عرضه می  شوند و کاربران آیفون نباید در مورد موبایل هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنند نگرانی داشته باشند. به این ترتیب اگر آیفون دارید و در حال استفاده از آن هستید جای نگرانی نیست. اما اگر قصد خرید آیفون در آینده ی نزدیک را دارید، بهتر است احتیاط بیشتری به خرج دهید.

آن گونه که مسئولین امر وعده داده اند، با اجرایی شدن این طرح، استفاده از موبایل قاچاق (یعنی موبایلی که از جایی غیر از ورودی های رسمی کشور وارد شده باشد) امکانپذیر نخواهد بود.


اظهارات اخیر در این باره همان روز با واکنش هایی از سوی رئیس اتحادیه ی فناوران رایانه ی تهران و رئیس اتحادیه ی دستگاه های مخابراتی روبرو شد. سید مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه ی فناوران رایانه ی تهران در این باره گفته است: «پس از این اقدام قیمت این کالا افزایش خواهد یافت و قاچاق آن نیز بیشتر می  شود». غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه ی دستگاه های مخابراتی نیز در اظهار نظری گفت: «سرنوشت این روش اجرای رجیستری برای مقابله با قاچاق بدون اطلاع اتحادیه پر ابهام  است. اتحادیه ی دستگاه های مخابراتی موافق مبارزه با قاچاق است اما با روش فعلی مخالف است، زیرا کار از طریق کارشناسان پیگیری نمی  شود».

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه ی تهران در خصوص فردی که پیش از این درخواست اخذ نمایندگی رسمی اپل را کرده بود نیز گفته است: «ظاهراً فرد مدعی، دیگر پیگیر نیست و به سراغ کار سابق خود بازگشته است. اینکه فرد مورد نظر چه صحبتی با اپل کرده و چه چیزی شنیده است را نمی دانم، اما گویا دیگر علاقه  ای به انجام این کار ندارد».

گفتنی است ظاهراً اخبار منتشر شده در روزهای اخیر درباره ی ممانعت از فعالیت آیفون در شبکه ی مخابراتی همراه کشور، همان گونه که پیش بینی شده بود باعث افزایش قیمت آیفون در بازار شده و به گفته ی برخی فعالان، موجودی عده ای از فروشندگان صفر شده است.


منبع: گجت نیوز / دیجیاتو