تبیان، دستیار زندگی
موادمخدر بودجه جنگ مخالفان مسلح و تروریزم را در افغانستان تمویل می کند و بخشی از اقتصاد نامشروع و منابع مالی تروریستان از قاچاق آن تامین می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفان مسلح، بزرگترین قاچاقچیان موادمخدر در افغانستان 

موادمخدر بودجه جنگ مخالفان مسلح و تروریزم را در افغانستان تمویل می کند و بخشی از اقتصاد نامشروع و منابع مالی تروریستان از قاچاق آن تامین می شود.

مخالفان مسلح، بزرگترین قاچاقچیان موادمخدر در افغانستان

«محمد سرور دانش»، معاون دوم رییس جمهور افغانستان روز یک شنبه (27 سرطان) در همایشی به مناسبت روز بین المللی مبارزه با موادمخدر در کابل تاکید کرد: مخالفان مسلح دولت بزرگ ترین قاچاق چیان موادمخدر و حامیان کشت و تولید آن هستند و به همین اساس امنیت افغانستان و حتا جهان به موادمخدر گره خورده  است.
دانش خاطرنشان کرد: هم چنان مواد مخدر پیوند مستقیم با مافیای داخلی و خارجی دارد و عایدات غیرقانونی آن سبب افزایش فساد اداری، بی اعتمادی مردم نسبت به نهادهای دولتی و تضعیف اقتصادی افغانستان شده  است.
معاون دوم رئیس جمهور وجود تقاضای بازار جهانی برای موادمخدر در منطقه و جهان، حضور مافیای بین المللی، عدم هم آهنگی های لازم منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با آن، ادام   جنگ و ناامنی، فقر و استفاد   هراس افگنان به حیث یک منبع اصلی به هدف تمویل ماشین جنگی شان از موادمخدر را از دلایلی عنوان کرد که سد راه موفقیت حکومت افغانستان در محو آن شده  است.
این مقام ارشد حکومت تاکید کرد: نهادها و سازمان های بین المللی و جامع   جهانی باید در پهلوی دیگر کمک های شان، هم کاری در امر مبارزه با مواد مخدر را نیز با افغانستان ادامه و افزایش دهند تا این پدیده از میان برداشته شود.

در حال حاضر در پهلوی فساد اداری، ناامنی، فقر و شماری از مشکلات دیگر، کشت و تولید موادمخدر عمده ترین مشکل دامن گیر افغانستان محسوب می شود که تلاش ها برای نابودی آن در یک و نیم ده   اخیر، هیچ ثمری نداشته  است.
وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان می گوید که 3.6 ملیون شهروند افغانی معتاد به موادمخدر هستند.
در همین حال معینیت مبارزه با موادمخدر وزارت امور داخله می گوید که حدود 95 درصد موادمخدر افغانستان در بخش های ناامن و مشکل گذر کشت و تولید می گردد و ناامنی و جنگ زمینه را برای آن مساعد می سازد.

افغانستان رو