تبیان، دستیار زندگی
بحث آموزش و یادگیری، بحثی است که چه معلم باشید، چه دانش آموز یا دانشجو و حتی اطرافیان آنها، توجه همه را به خود جلب می کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت ذاتی مغز دخترها و پسرها

مغز هر انسان از میلیون ها نورون تشکیل شده و یکصد تریلیون سلول ارتباط دهنده هم در آن وجود دارد.

تفاوت ذاتی مغز دخترها و پسرها

در مطالب قبل با ساختار مغز، این عضو پیچیده بدن، آشنا شویم. مغز اندامی است که کنترل بسیاری از امور ما را به عهده دارد. امروزه با استفاده از ابزارهای مختلف شناخت ما از مغز بسیار دقیق تر از قبل شده است، آشنا شده اید.

بحث آموزش و یادگیری، بحثی است که چه معلم باشید، چه دانش آموز یا دانشجو و حتی اطرافیان آنها، توجه همه را به خود جلب می کند.

اغلب ما متوجه تفاوت های افراد در میزان یادگیری و چگونگی آن می شویم و در این میان یکی از مهم ترین عوامل، نوع جنسیت دانش آموزان است. شکی نیست که تفاوت هایی اصولی میان یادگیری دختران و پسران وجود دارد. در واقع دانش آموزان امروز، مردان و زنان فردای کشورند. نمی توان گفت که جنسیتی برتر و جنسیتی ضعیف تر است. در زمینه هایی پسرها از دخترها برترند و در زمینه هایی نیز برتری به دخترها می رسد. البته در هر دو جنس زن و مرد، مغز بعضی ها استعداد مهارت پذیری بیشتری دارد.

مغز ما چگونه کار می کند؟

مغز هر انسان از میلیون ها نورون تشکیل شده و یکصد تریلیون سلول ارتباط دهنده هم در آن وجود دارد. مغز انسان بالغ 3لایه دارد؛ قشر مخ که در قسمت بالا قرار دارد، دستگاه لمپیک در وسط و ساقه مغز که پایین ترین بخش مغز را به خود اختصاص می دهد و با نخاع در پیوند است.هر کدام از لایه ها نیز وظیفه خاصی دارند.

مثلا وقتی به کودک ریاضی درس می دهیم، صحبت مان با مغز فوقانی است. اما پاسخ های هیجانی هم صورت خارجی پیدا می کنند؛ به  خصوص اگر دانش آموز با واکنش عاطفی و احساسی با مضمون درس روبه رو باشد.در زمینه های مختلف ذهن دو جنس مونث و مذکر متفاوت هستند و تفاوت های میان ذهن دختران و پسران بسیار بارز و متعدد است.در زمینه حافظه هم تفاوت های قابل ملاحظه ای میان دختران و پسران وجود دارد.

مربیانی که حلقه اتصال «علوم مغز» را با تدریس و یادگیری مورد مطالعه و بررسی قرار می دهند، باید در مورد نحوه تفسیر و استفاده از پژوهش، محتاط باشند و سنجیده عمل کنند.

دخترها به طور کوتاه مدت می توانند اطلاعات بیشتری را در حافظه خود نگه دارند اما پسرها اگر موضوعی برایشان جالب باشد آن را بهتر در حافظه خود حفظ می کنند. در حالی که دخترها در زمینه حافظه بهتر هستند، پسرها نیز در خصوص مهارت های فضایی قوی تر عمل می کنند.

شناخت این تفاوت ها، كمك خواهد كرد تا شناخت بهتری از نوآموزان و دانش آموزان مان داشته باشیم.

دخترها:
با حرف زدن زیاد، اضطراب شان را تخلیه می كنند.
پسرها :
با تحرك بدنی و بی قراری در محل نشستن خود و حیاط مدرسه ، اضطراب شان را تخلیه می كنند.

دخترها :
در بدترین شرایط روحی، استرس، شكست، نظم و مسئولیت شان را فراموش نمی كنند.
پسرها :
با اولین استرس و فشار، به دلیل درگیری شدید با موضوعی كه ذهن شان را آزار می دهد، مسئولیت های شان را به تعویق می اندازند.

دخترها:
به ظاهر و زیباسازی تكلیف بها می دهند.
پسرها :
به صحیح بودن و دقیق بودن دقت دارند.

تفاوت اصلی مغز دخترها و پسرها در اتصال دو نیمكره مغز است.
دو نیمكره مغز در زنان و دختران ، ارتباط بیشتری با هم دارند. اما در آقایان و پسرها، ارتباط نیمكره راست و چپ، كم تر است .

دانش آموز دختر، می تواند در یك زمان، هم حرف بزند، هم بقیه دانش آموزان را زیر نظر داشته باشد، هم تكلیف بنویسد و هم شیطنت کند.

دانش آموز پسر، در یك زمان، فقط می تواند یك كار انجام دهد و البته با كیفیت بالا.

اگر مربی یا آموزگار دختران بوده اید و قصد دارید با دانش آموزان پسر كار كنید و برعكس:

حتما یك دوره مشاوره آماده سازی داشته باشید و گرنه از خودتان و دانش آموزان جدیدتان ناامید خواهید شد.

پسرها :
سه برابر دخترها مستعد ابتلا به انواع اختلالات رفتاری ، یادگیری و اجتماعی هستند.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی