تبیان، دستیار زندگی
علی‌اكبر عبدالرشیدی با اعتقاد بر این كه سریال "زیر تیغ" از آغاز خوبی برخوردار بوده است نسبت به مراحل بعدی این سریال یعنی پردازش و خصوصا پایان آن ابراز نگرانی كرد؛ مشكلی كه به اعتقاد وی دست به گریبان تعداد بسیاری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی برای پایان زیر تیغ


علی‌اكبر عبدالرشیدی با اعتقاد بر این كه سریال "زیر تیغ" از آغاز خوبی برخوردار بوده است نسبت به مراحل بعدی این سریال یعنی پردازش و خصوصا پایان آن ابراز نگرانی كرد؛ مشكلی كه به اعتقاد وی دست به گریبان تعداد بسیاری از سریال‌های تلویزیونی بوده است.

این كارشناس رسانه در گفت‌وگو با ایسنا ، متفاوت بودن روایت و داستان "زیر تیغ" را از دلایل موفقیت این سریال برشمرد و افزود: شیوه روایی این سریال بر خلاف بعضی از عرف‌های جاری مملكت ما كه در عرصه تئاتر و تلویزیون و بیشتر در عرصه سینما شاهد آن هستیم اتفاق می‌افتد.

وی با تقسیم‌بندی فیلم‌ها و سریال‌های داخلی به سه طبقه اصلی یادآور شد: گروهی از این فیلم‌ها و سریال‌ها از داستان‌های بسیار پیش پا افتاده‌ای برخوردارند كه اصلا قابل بحث نیستند. برخی از آن‌ها نیز به صورت سنتی تكرار برنامه‌های موفقی بوده‌اند كه در زمانی توانسته‌اند مخاطب بسیاری را جذب كنند كه بیشتر در خصوص برنامه‌های طنز و اجتماعی اتفاق می‌افتد.

عبدالرشیدی سریال "زیر تیغ" را در گروه سوم قرار داد و خاطرنشان كرد: در برنامه‌های جدی زمانی‌ كه به موضوعی متفاوت و در عین حال آشنا بر می‌خوریم، جاذبه آن مجموعه بالا می‌رود. پیش از این هم مجموعه‌هایی این چنینی در كشور داشته‌ایم كه حساسیت بسیاری در جامعه ایجاد كرده است.

وی در عین حال گفت: سریال "زیر تیغ" داستان جذابی را آغاز كرده است؛ چرا كه مخاطب را در معرض تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. ناتوانی در حدس‌زدن بیننده را پای تلویزیون نگه می‌دارد.

عبدالرشیدی از حضور هنرپیشگان و عوامل اجرایی معتبر در سریال "زیر تیغ" به عنوان یكی از عوامل موفقیت این مجموعه تلویزیونی یاد كرد.

وی به این پرسش كه آیا بازیگران حرفه‌یی سریال "زیر تیغ" در حد و اندازه‌های فیلم‌های معتبرشان در سینما حاضر شده‌اند، پاسخ منفی داد و افزود: بازیگران سرشناس "زیر تیغ" تمامی قدرت سینمایی‌شان را به اجرا در نیاورده‌اند.

البته باید در این پخش یك تفكیكی صورت گیرد. آقای پرویز پرستویی در فیلم‌های سینمایی به دلایل مختلف،‌ توانمندی بیشتری از خودش به نمایش می‌گذارد. پیش از این نیز ثابت شده است حتی زمانی كه بهترین كارگردان‌ها با آقای پرستویی كار كرده‌اند ایشان درخشش كافی نداشته‌اند و در حقیقت اعتباری كه در سینما به دست آورده است در تلویزیون خرج می‌كند. اما در مورد خانم معتمد‌آریا این اتفاق بر عكس است. ایشان در تلویزیون درخشش بیشتری نسبت به سینما داشته‌اند. در برخی از فیلم‌های سینمایی كه اغلب كودكان و نوجوانان مخاطب آن بوده‌اند از قابلیت‌های هنری خانم معتمد‌آریا به اندازه ‌كافی استفاده نشده است.

وی با بیان این كه فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی دارای سه مرحله هستند كه در سه حوزه اتفاق می‌افتد، ادامه داد: سه مرحله عبارت از آغاز، پردازش و پایان؛ و سه حوزه‌ای كه این سه مرحله در آن اتفاق می‌افتد شامل خود داستان، وسعت زمان و مكان و داستان و بازیگران است.

مجموعه‌هایی مانند "زیر تیغ"، گاه آغاز خوب دارند و حتی در میانه‌ی ‌پردازش هم خوب پیش می‌روند اما متاسفانه در مرحله پایان مشكل دارند. اتفاقی كه برای سریال‌های مجموعه‌های قبل از آن نیز رخ داد.

علی اكبر عبد الرشیدی معتقد است: ماندگاری فیلم‌ها و سریال‌ها پیش‌ از آن كه به مرحله آغاز و پردازش مرتبط باشد به مرحله پایان بستگی دارد. منتها به دلیل ضعف فیلم‌نامه نویسی در كشورمان با مشكل پایان روبرو بوده‌ایم. حتی در مجموعه‌ی بسیار معتبر و با ارزش "امام علی (ع)" كه برای كارگردانی و بازی‌های آن اثر ارزش‌ بسیاری قائل هستم، نیز چنین مشكلی دیده می‌شود. این مجموعه علی‌رغم این كه از داستانی برگرفته از تاریخ برخوردار است باز هم در عملكرد پایانی دچار مشكل می‌شود.

وی درباره سریال "زیر تیغ" گفت: این مجموعه تلویزیونی خوب آغاز شده است. حال باید ببینیم در مرحله پردازش وسعت جغرافیایی و طول زمانی اثر چگونه پیش می‌رود، مشخص شود آیا كارگردان و نویسنده می‌توانند در چنین وسعتی كار را به سرانجام برسانند یا در میانه‌ی كار دچار مشكل می‌شود.

این كارشناس رسانه درباره‌ی استفاده از صحنه‌های عزاداری طولانی در سریال "زیر تیغ" اظهار كرد: گاه از مولفه‌هایی چون عزا، غم، ترس برای تكوین مرحله دراماتیك اثر ضروری به نظر می‌رسد. این اتفاق در بسیاری از آثار هنری دنیا از جمله برخی فیلم‌های برگمن و نمایشنامه‌های شكسپیر دیده می‌شود. در سینمای خودمان نیز مواردی از این دست داشته‌ایم. عمده آثار آربی آوانسیان از فضا‌های این چنینی برای رسیدن به اوج تاثیر‌گذاری اثر بهره‌ می‌گیرد.

وی در عین حال گفت: در تاریخ سینما و تلویزیون ما بهره‌گیری از فضا‌های غم و سوگواری سهل‌الوصول‌تر بوده است. چرا كه این مولفه‌ها تجلی بیشتری داشته‌اند. اما وقتی به استفاده از مولفه‌ شادمانی و جشن‌ می‌رسیم، بلافاصله دچار افت می‌شویم و كار‌ها به سمت ابتذال می‌روند.

این كارشناس رسانه، اظهار كرد: كارگردانان ما در نگاه به مرگ و استفاده از عوامل عزاداری و غم، نوعی نهادینه بودن این مولفه‌ها را می‌پذیرند و به نوعی می‌توان رنگ و لعاب سنتی ایرانی را در این دید، اما الگوی شادی ایرانی نداریم بنابراین كار‌هایمان در این بخش به ابتذال می‌كشد.

عبدالرشیدی معتقد است: استفاده بیش از حد از صحنه‌های سوگواری در كار‌ها، تاثیرات مخربی بر مخاطب می‌گذارد.

وی یادآور شد: در سریال "زیر تیغ" كارگردان سعی داشت خانواده محمود آقا را در شرایطی قرار دهد كه وقتی از ارتكاب قتل توسط محمود آقا مطلع می‌شوند دچار بحرانی شدید شوند. در این میان مخاطب نیز با اعضای این خانواده احساس هم‌ذات‌پنداری كرده و جاذبه بالا می‌رود.

كارشناس، مجری برنامه‌ی‌ «شما و سیما»، فرهنگ‌سازی و بالا‌بردن بهره‌وری‌های اجتماعی را از وظایف رسانه ملی برشمرد و افزود: كاركرد تلویزیون فراگیر در جامعه ما متاسفانه بیشتر در حال گرایش به سمت نگاه روشنفكرانه و جشنواره‌ای است. وقتی تلویزیون به سمت فرنگ‌سازی توجه می‌كند به نوعی به مسایل پیش پا افتاده می‌پردازد. این در حالیست كه در تلویزیون باید به سمت ساخت آثار فاخری برویم كه بتواند در جهت فرهنگ‌سازی اجتماعی و بالا‌بردن بهره‌وری‌های مختلف عمل كند.

به گفته‌ی وی، صحنه‌های گزنده عزاداری می‌تواند روحیه‌ی ترس را به جامعه القا كند.

عبدالرشیدی تصریح كرد: درست است در كشور ما پخش صحنه‌های قبیحه ممنوع است، اما برخی كشور‌ها پخش صحنه‌های خشونت بار و همین صحنه‌های عزاداری را ممنوع اعلام می‌كنند، چرا كه ترجیح می‌دهند جامعه را به سمت نوعی نشاط هدایت كنند.

وی درباره‌ی كارگرداین سریال "زیر تیغ" اظهار كرد: خیلی فكر كردم اگر آقای پرستویی، خانم معتمد‌آریا و یكی دو تن دیگر از بازیگران زیر‌ تیغ نبودند، این مجموعه تلویزیونی چه تغییراتی می‌كرد؟! متاسفانه در سینما و تلویزیون ما این مساله دیده شده كه اگر سناریو‌ها با هنرمندان متفاوتی ساخته می‌شود، تاثیر‌ متفاوتی می‌گذارد.

وی در عین حال معتقد است: سریال "زیر تیغ" به حد كافی قوی است و آقای هنرمند به خوبی از توانایی‌ها و تجارب خود در كارگردانی این سریال بهره‌ گرفته‌اند.

منبع : ایسنا