تبیان، دستیار زندگی
ضرورت این تحقیق این است که همگان با علم نوین باتری خورشیدی که کم کم جهان آن را به عنوان یک انرژی با صرفه قبول می کند آشنا شوند. علمی که باعث می شود ما بتوانیم از نور خورشید برق تهیّه کنیم . چون سوزاندن سوخت های فسیلی همان آزاد کردن انرژی خورشید است که به.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دبستان
موضوع: وسایل خورشیدی
نام مدرسه: گل نرگس
نام استاد: خانم طاهره امراللهی
دانش آموزان: آذین رحمانی ،آناهیتا سهرابی

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسچکیده:وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

این تحقیق از دو فصل تشکیل شده است فصل اول آن در مورد باتری خورشیدی و طرز ساخت آن صحبت شده است و در فصل دوم در مورد طراحی و ساخت ایستگاه شارژ خورشیدی صحبت شده است.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسمقدمه: با توجه به اتفاقاتی که برای نیروگاه های انرژی هسته ای از جمله فوکوشیما افتاد انتخاب جایگزین مناسب برای این انرژی بسیار مهم است.  البته ما هرگز نمی گوییم انرژی هسته ای باید حذف شود ولی در بعضی از موارد که می توان جایگزینی کرد بهتر است جایگزین شود. باتری خورشیدی یکی از  این جایگزین هاست.
هدف ما از این تحقیق آشنایی بیش تر دانش آموزان با باتری خورشیدی است که یک منبع انرژی جایگزین محسوب می شود است.
با توجه به تمام شدن سوخت های فسیلی و ذخایر زمین پیدا کردن جایگزینی برای آن ها یکی از مشکلات جهان است. امروزه %39انرژی هایی که استفاده می کنیم زغال سنگ %19 اورانیم, %16 انرژی هسته ای, %15گاز, %10 روغن و %1سایر انرژی هاست. همچنین اتفاقاتی که در ژاپن برای نیرو گاه اتمی فوکوشیما افتاد و ضررهای مالی و انسانی غیر قابل جبران که اکنون استفاده باتری خورشیدی می تواند جایگزین مناسبی برای این نیروگاه باشد.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگساهمّیت تحقیق وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

ضرورت این تحقیق این است که همگان با علم نوین باتری خورشیدی که کم کم جهان آن را به عنوان یک انرژی با صرفه قبول می کند آشنا شوند. علمی که باعث می شود ما بتوانیم از نور خورشید برق تهیّه کنیم. چون سوزاندن سوخت های فسیلی همان آزاد کردن انرژی خورشید است که به صورت شیمیایی در آن ها ذخیره شده است.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسباتری خورشیدی در کل

باتری خورشیدی ابزارهایی  الکترونیکی هستند که با استفاده از پدیده فوتو ولتائیک، نور یا فوتون را مستقیماً به جریان و ولتاژ الکتریکی تبدیل می کنند. دانشمندان اولین باتری خورشیدی را در سال 1954 ، با استفاده از ماده نیمه رسانای سیلیسیوم، در آزمایشگاه های تلفن بل ساختند.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس

باتری خورشیدی

باتری خورشیدی وسیله ای است كه انرژی خورشیدی را به انرژی الكتریكی تبدیل می كند. باتری های خورشیدی (پر بازده) كه شما از فروشگاه های لوازم الكتریكی می خرید از سیلیكون فرآوری شده ساخته می شود. برای ساخت آن كارخانه بزرگ، دمای بالا، ابزارهای خلاء و هزینه زیادی لازم است.
اگر ما نسبت به بازده باتری زیاد حساس نباشیم می توانیم با وسایل آشپزخانه و ابزار فروشی محل، یك باتری خورشیدی ساده بسازیم.
باتری خورشیدی ما (به جای سیلیكون) از اكسید مس ساخته می شود. اكسید مس یكی از اولین مواد شناخته شده ای بود كه پدیده فوتوالكتریك را نشان می داد (پدیده فوتوالكتریك: پدیده ای است كه در آن نور باعث برقراری جریان الكتریكی می شود.)
فكر در مورد ماهیت پدیده فوتوالكتریك منجر به این شد كه آلبرت انیشتین جایزه نوبل فیزیك را دریافت نماید.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسجمع بندی:

باتری خورشیدی وسیله ای است كه باعث شد تا بشر بتواند از نور خورشید انرژی الكتریكی بگیرید . اگر ما روی بازده باتری خورشیدی تعصّب نداشته باشیم، می توانیم در خانه با استفاده از ابزار آشپزخانه باتری خورشیدی بسازیم. باتری خورسیدی ما به جای سلیكون اكسید مس دارد. اكسید مس اولین چیزی بود كه در آن پدیده فوتوالكتریكی مشاهده شد. ما با انجام دادن چندین كار می توانیم باتری خورشیدی بسازیم. باتری خورشیدی این ماده که ماده ای هادی است موجب برقراری پدیده ی فوتو الکتریکی می شود و این باعث می شود تا هنگامی که نور به خورشید می رسد الکترون های آزاد بتابند نه مس.
همه مواد از فتون های داخل مس تا الکترون های داخل اتم همه دست در دست یکدیگر می دهند تا ما بتوانیم از نور خورشید الکتریسیته بگیریم. 

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسفصل دوم، طراحی ایستگاه شارژخورشیدی

در فضای میان ساختمان ها و بناها، عناصر مکملی نیاز است تا زندگی شهری را آسایش بخشد، تجهیزاتی که همچون اثاث یك خانه، امکان زندگی را در فضای محصور میان سنگ و بتن و شیشه فراهم آورد.
در این پروژه با تابش خورشید به صفحات خورشیدی بر روی سایبان ایستگاه انرژی الکتریکی تولید شده و در باتری داخلی ایستگاه ذخیره می شود و سپس افراد می توانند با استفاده از یکی از چند کابلی که در ایستگاه وجود دارد تلفن همراه خود را شارژ کنند.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسشارژ تلفن همراه به وسیله پانل خورشیدی

پروژه تحقیقاتی نوکیا برای شارژ تلفن های همراه از طریق انرژی خورشیدی کامل شد . بنابراین آیا خورشید می تواند تلفن همراه شما را شارژ کند؟
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از گویا آی تی، نوکیا به طور مستمر در حال انجام تحقیقات برای بهبود بازده انرژی و پیشنهادات پایدارتری برای کاربران گوشی های تلفن همراه است.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگس


پروژه انرژی خورشیدی برای سهولت شارژ تلفن های همراه با انرژی خورشید طراحی شده بود. این ایده، امکانات شارژ تلفن همراه را در شرایطی که کاربر به جریان الکتریستیه برای شارژ تلفن همراه دسترسی ندارد یا جریان برق پایدار نیست، مورد بررسی قرار می دهد.
نوکیا پروژه خود را با تولید یك گوشی نمونه یا پروتوتایپ آغاز کرد. این گوشی به یك پنل شارژ خورشیدی مجهز بود که در قاب پشت گوشی برای برداشت انرژی خورشید استفاده شده بود.
این تلفن همراه، توسط گروهی متشکل از 5 نفر تابستان سال گذشته در محیط های مختلف مورد آزمایش قرار گرفت.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسپانل های خورشیدی

صفحه خورشیدی از مونتاژ سلول های خورشیدی به وجود می آید. از آنجا که یك صفحه خورشیدی مقدار محدودی انرژی تولید می کند، به همین دلیل تاسیسات شامل چند صفحه خورشیدی هستند. صفحه های خورشیدی انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

وسایل خورشیدی، دستاورد برتر دبستان گل نرگسنتیجه گیری

طراحی و ساخت ایستگاه های شارژ تلفن همراه می تواند به عنوان یك مبلمان شهری موجب آسایش شهروندان مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر استفاده از انرژی خورشیدی در تامین انرژی تلفن همراه به حفظ محیط زیست کمك می کند.
استفاده از فرم هندسی معماری ایرانی - اسلامی نیز می تواند باعث حفظ هویت معماری بومی شود.
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی