تبیان، دستیار زندگی
برخی از تحلیل گران اقتصادی این شوک سیاسی در ترکیه را خطرناک دانسته و آن را نشانی از بی ثباتی های سیاسی بیشتر در نظر گرفته اند. با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که از طرف شرکت های بزرگ جهان در ترکیه شده بسیاری این وقایع را از نظر اقتصادی برای این کشور خطر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر کودتای ناکام ترکیه بر اقتصاد جهان

برخی از تحلیل گران اقتصادی این شوک سیاسی در ترکیه را خطرناک دانسته و آن را نشانی از بی ثباتی های سیاسی بیشتر در نظر گرفته اند. با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که از طرف شرکت های بزرگ جهان در ترکیه شده بسیاری این وقایع را از نظر اقتصادی برای این کشور خطرناک می دانند

فرآوری: طاها رها - بخش اقتصاد تبیان
کودتای ترکیه

شب گذشته ارتش ترکیه علیه دولت مستقر در این کشور کودتا کرد. ارتش به خیابان ها ریخت و کنترل امور در نقاط حساسی مثل فرودگاه ها، رادیو و تلویزیون و پارلمان را در شهرهای اصلی کشور در دست گرفت. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در واکنش به این وقایع از مردم خواست به خیابان ها بیایند و از دولت حمایت کنند. ساعاتی بعد خبر از درگیری مردم و نیروهای ارتش در برخی نقاط و تسلیم نیروهای ارتش در بخش هایی دیگر از ترکیه به گوش رسید و نهایتا امروز صبح اردوغان به استانبول بازگشت و کودتا شکست خورد.
در طول کودتای نظامی بسیاری از شبکه های اجتماعی از کار افتادند. از جمله توییتر که اعلام کرده بود به نظر می رسد ترافیک این سایت به شکل عمدی کندتر از قبل شده است. این تحولات اما از نظر اقتصادی هم ترکیه را متاثر کرد. ارزش لیر ترکیه در برابر دلار حدود 4?6 درصد سقوط کرد، سقوطی که در 8 سال اخیر بی سابقه بود.
 برخی از تحلیل گران اقتصادی این شوک سیاسی در ترکیه را خطرناک دانسته و آن را نشانی از بی ثباتی های سیاسی بیشتر در نظر گرفته اند. با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که از طرف شرکت های بزرگ جهان در ترکیه شده بسیاری این وقایع را از نظر اقتصادی برای این کشور خطرناک می دانند و درباره آینده اقتصاد ترکیه هشدار می دهند. با این حال وقایع ترکیه آنچنان اثرگذار بر بازارهای جهانی در نظر گرفته نشده است. در حال حاضر این کودتا تمام شده به نظر می رسد و احتمالا پس لرزه های آن بیشتر در مرزهای ترکیه خودش را نشان بدهد.

اگر نگران تحولات اقتصادی در ایران بر اثر کودتا در ترکیه هستید باید بدانید کارشناسان عمق تاثیرگذاری این وقایع را بیشتر معطوف به ترکیه می دانند بنابراین گرچه مجموعه این وقایع می تواند به شدت اقتصاد ترکیه را متاثر کند اما احتمالا بر اقتصاد کشورهای دیگر از جمله ایران آنچنان موثر نباشد

امسال و پیش از وقایع شب گذشته بازار بورس ترکیه بازار قدرتمندی محسوب می شد که توانسته 15 درصد رشد داشته باشد اما برخی پیش بینی می کنند تحولات سیاسی در این کشور هر نتیجه ای هم داشته باشد با توجه به بالا رفتن شدید ریسک سیاسی پیش بینی می شود بازار بورس این کشور هم شاهد سقوط شاخص باشد.  یک تحلیل گر، این سقوط احتمالی را حتی در حدود 20 درصد پیش بینی کرده است.
پس از سال 1960 و قبل از وقوع این کودتای نظامی ناظران حداقل سه بار دیگر شاهد وقوع کودتا در ترکیه بودند، در آن سال ها اقتصاد ترکیه هم بسیار بی ثبات بود اما با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و قدرت گرفتن اردوغان اقتصاد ترکیه رشد یافته و با حدی از ثبات همراه شد. این ثبات با وقایع سال های گذشته همچون حملات تروریستی و حال کودتای نظامی به شدت تهدید می شود.
اگر نگران تحولات اقتصادی در ایران بر اثر کودتا در ترکیه هستید باید بدانید کارشناسان عمق تاثیرگذاری این وقایع را بیشتر معطوف به ترکیه می دانند بنابراین گرچه مجموعه این وقایع می تواند به شدت اقتصاد ترکیه را متاثر کند اما احتمالا بر اقتصاد کشورهای دیگر از جمله ایران آنچنان موثر نباشد.
در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی گفته است: به دلیل عمق کم بازار سهام در ایران از یک سو و نیز نداشتن تعاملات قوی و گسترده با اقتصاد و سایر بورس های دنیا نمی توان تاثیرپذیری زیادی را برای بورس تهران از کودتای ترکیه متصور بود.
محمدرضا آقایی در خصوص تاثیر کودتای ترکیه و حملات تروریستی فرانسه بر معاملات بازار سرمایه ایران گفت: بورس بازاری است که تحت تاثیر مولفه های مختلف می تواند مثبت و یا منفی شود و بر این اساس کودتای ترکیه و حملات تروریستی فرانسه از جمله تحولات بین المللی هستند که می توانند به عنوان یک عامل، دادوستدهای بورس های دنیا از جمله بورس ما را تحت تاثیر قرار دهند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این وجود به دلیل عمق کم بازار سهام در ایران از یک سو و نیز نداشتن تعاملات قوی و گسترده با اقتصاد و سایر بورس های دنیا نمی توان تاثیرپذیری زیادی را برای بورس از کودتای ترکیه و حملات تروریستی فرانسه متصور بود.
وی با اشاره به این که این رخداد سیاسی در کشور ترکیه می تواند بازتاب های سیاسی و اقتصادی همچون سقوط ارزش لیر و اختلال در حمل نفت و نیز قطع پروازها و در پی آن صدمه دیدن صنعت گردشگری این کشور را به همراه داشته باشد اذعان داشت: به نظر می رسد معامله گران نیم نگاهی به تحولات کشور ترکیه به لحاظ هم مرز بودن با ایران و نیز داشتن مراودات تجاری داشته باشند و با احتیاط اقدام به خرید و فروش سهام کنند.


منبع: تسنیم/ فارس