تبیان، دستیار زندگی
سازمان فضایی آمریکا از آمادگی کاوشگر مارس 2020 خود برای مراحل پایانی طراحی و ساخت خبر داد و جدیدترین تصویر آن را نیز منتشر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مریخ  نورد جدید ناسا معرفی شد


سازمان فضایی آمریکا از آمادگی کاوشگر مارس 2020 خود برای مراحل پایانی طراحی و ساخت خبر داد و جدیدترین تصویر آن را نیز منتشر کرده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

ربات

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، ناسا همچنین اعلام کرد که برنامه پرتاب این مریخ نورد برای اواخر تابستان سال 2020 تنظیم شده که در فوریه 2021 به سیاره سرخ خواهد رسید.

این کاوشگر پس از گذراندن مرحله بازبینی، اکنون آماده ورود به مرحله توسعه است که شامل طراحی و ساخت نهایی است و پس از آن می تواند وارد مرحله مونتاژ، آزمایش و پرتاب شود. احتمالا مرحله آخر در سال آینده آغاز شود.

مارس 2020 یک ماموریت در ادامه کاوشگر کنجکاوی خوانده شده است و با وجود شباهت های ظاهری، نمونه جدید به دنبال نشانه های حیات میکروبی در مریخ خواهد گشت. مریخ نورد 2020 همچنین به جمع آوری و ذخیره نمونه از سطح سیاره خواهد پرداخت که کنجکاوی از تجهیزات مخصوص آن برخوردار نبوده است. این نمونه ها ممکن است در آینده برای بررسی بیشتر به زمین بازگردانده شوند که البته هنوز برنامه ای برای آن طراحی نشده است.

هفت ابزار اصلی بر روی مارس 2020 وجود دارد که آن را مجهزتر از کاوشگر کنجکاوی برای بررسی اطرافش می کند. دوربین اصلی کاوشگر که مانند سر آن به نظر می رسد، ارتقا یافته و Mastcam-Z نام دارد. این دوربین می تواند همانند کنجکاوی تصاویر پاناروما و با بزرگنمایی بالا ثبت کند اما نقطه مثبت آن، قابلیت زوم بیشتر نسبت به نمونه قبلی است. در حقیقت همه دوربین های مارس 2020 از کنجکاوی بهتر برخوردار خواهند بود و این ربات همچنین به تجهیزاتی برای ثبت صدا و فیلم هم مجهز است.

ابزار "SuperCam" مارس 2020 نسخه قدرتمندتر ابزار ChemCam"" کنجکاوی است که یک لیزر را بر سنگهای مریخی تابانده و مواد معدنی آن را بررسی می کند تا درک بهتری از ترکیبات عنصری آن ها پیدا کند. این کار به دانشمندان در دستیابی به تصمیمات آگاهانه تر در مورد این سنگها خواهد داد.

ابزار دیگر این کاوشگر "MOXIE" نام دارد که دی اکسیدکربن موجود در جو مریخ را گرفته و از آن برای تولید اکسیژن خالص استفاده می کند. توانایی تولید اکسیژن خالص در مریخ از اهمیت زیادی برای ماموریت های آینده برخوردار است چرا که از آن می توان برای زنده نگهداشتن فضانوردان استفاده کرد یا آن را به سوخت موشک تبدیل کرد. ابزار دیگر مارس 2020، تحلیلگر "MEDA" است که آب وهوای مریخ را با سنجش دما و رطوبت آن بررسی می کند. این ابزار همچنین سنجش های جوی را نیز برای اطمینان یافتن از عملکرد مناسب ابزار MOXIE انجام خواهد داد.

رادار "RIFMAX" یکی دیگر از تجهیزان این کاوشگر است که قادر است تا 500 متر زیر سطح را با وضوح 5-20 سانتیمتر ببیند. این امر به دانشمندان اجازه خواهد داد برای نخستین بار محیط زیرسطحی مریخ را مشاهده کنند.

بازوی مارس 2020 نیز مجهز به ابزار مانند "PIXL" است که با پرتوی ایکس به مطالعه شیمی سنگهای مریخی پرداخته و به دانشمندان به منظور نقشه برداری از توزیع عناصر در آن ها کمک خواهد کرد. ابزار "SHERLOC" نیز تحقیقات معدن شناسی را در مقیاس کوچک انجام خواهد داد و همچنین قادر است مواد آلی را شناسایی کند.

به گفته مقامات ناسا، فرود این کاوشگر نیز با کنجکاوی قابل مقایسه نخواهد بود که دلیل آن، اطلاعات جمع آوری شده توسط دوربین ها و میکروفون ها در فرود قبلی است. اگرچه در ماموریت کنجکاوی از میکروفون برای فرود استفاده شد، اما آن ها هیچگاه بر روی سطح به کار گرفته نشدند.


منبع: ایسنا