تبیان، دستیار زندگی
راه اندازی و رونمایی از این سیستم در مرداد ماه سال جاری مصادف با سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم آموزش غیرحضوری جدید از طریق موبایل

راه اندازی و رونمایی از این سیستم در مرداد ماه سال جاری مصادف با سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی....

بخش ارتباطات  تبیان

موبایل


معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران، در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان جهاددانشگاهی تهران و سازمان نهضت سوادآموزی، ضمن معرفی نرم افزار و اپلیکیشن دوره های آموزشی غیرحضوری(موک)، از راه اندازی و رونمایی از این سیستم در مرداد ماه سال جاری مصادف با سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی خبر داد.

سید عزیز آشنا در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: آمار نشان می دهد بیش از 70 درصد وصل شدن مردم به اینترنت از طریق موبایل صورت می گیرد؛ به همین دلیل ما سامانه "mobile learning " را هدف قرار دادیم که آموزش ها را بر روی تلفن همراه ارائه می کند.

وی با اشاره به حضور چند میلیون بیسواد در کل کشور، گفت: بر اساس تفاهم نامه معقد شده بین جهاد و نهضت سوادآموزی، جهاد دانشگاهی، سیستم آموزش غیرحضوری و همچنین آموزش بر پایه تلفن همراه را برای مربیان نهضت سوادآموزی راه اندازی می کند. حدود 50 هزار نفر مربی در کل کشور وجود دارند که قرار است از طریق این سیستم و با همکاری مشترک جهاددانشگاهی و نهضت سوادآموزی آموزش ببینند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی تهران تشریح کرد: اپلیکیشنی برای آموزش های غیرحضوری تهیه کرده ایم که آنها می توانند این دوره ها را از طریق این "اپ" در موبایل و یا در سایت آموزش ببینند. همچنین بعد از امضای تفاهم نامه با نهضت سوادآموزی درس های تخصصی مربوطه نیز تولید می شود و در اپ قرار می گیرد. مشاهده درس ها به صورت آنلاین و آفلاین نیز امکان پذیر خواهد بود.

به گفته وی، این افراد بعد از گذراندن دوره های غیرحضوری می توانند در آزمونی که به صورت آنلاین برگزار می شود شرکت کنند و سپس به عنوان مربی نهضت ادامه فعالیت دهند. علاوه بر این، جهاد برنامه ریزی های فرهنگی از جمله اردوهای جهادی سوادآموزی که دانشجویان دانشگاه های کل کشور را به عنوان کار فرهنگی درگیر کار سوادآموزی می کند، برای آنها برگزار می کند.

آشنا از راه اندازی سایت و "اپ موک" خبر داد و گفت: دوره های آموزش غیر حضوری فقط برای نهضت سوادآموزی نیست. ما برای شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، وزرات کار و دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و کارکنان دولت هم یک سری دوره داریم که همه آنها روی اپلیکیشن قرار می گیرد. ما در حقیقت به دنبال راه اندازی سایت و اپلکیشن موک "Mooc" ایران هستیم.

او در ادامه تشریح کرد: در حال حاضر در دنیا دروس غیرحضوری با تعداد مخاطب زیاد را از طریق سیستمهای موک (massive open online course) ارائه می دهند. برای مثال ژاپن سایت "jmooc.jp " را برای ارائه اینگونه آموزش ها دارد و ما در ایران نیز عنوان سایت موک خودمان را imooc.ir گذاشته ایم که ان شاءالله در سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی رونمایی خواهد شد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه متولی این موک، جهاد دانشگاهی است، گفت: اپلکیشن "imooc" علاوه بر این که در سازمان ها استفاده می شود در آینده نزدیک هم ورژن اندروید و آی او اس آن بر روی app store و play store قابل دانلود و استفاده خواهد بود.

آشنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایده اولیه موک ازکجا آمده است، گفت: حدود دو سال است که روی بحث موک کار می کنیم و ایده اولیه آن هم، این بوده است که آموزش های غیرحضوری را که جهاد حدود 12 سال بر روی آن کار کرده، بر روی موک ارائه شود. کار آماده سازی نرم افزار و برنامه ریزی دوره ها در همین دو سال انجام و بخشی از محتواهای مورد نظر هم تولید شده و بخش دیگری از تولید محتوا نیز در حال انجام شدن است. برای سال 95 حدود 700 ساعت محتوای آموزشی برای ارائه در نظر گرفته ایم که امیدواریم برای سال بعد این میزان افزایش پیدا کند.

وی ضمن اعلام آمادگی جهاددانشگاهی برای همکاری با سازمان ها، افزود: در کل دنیا از سیستم های موک برای آموزش های گسترده و در سطح عموم مردم استفاده می شود و برای مثال اگر آموزش های زیست محیطی برای مردم نیاز است می توانیم با سازمان محیط زیست همکاری کنیم که آموزش های عمومی بر روی این سیستم ارائه شود. اگر آموزش های مرتبط با حقوق شهروندی، مهارت های زندگی و ..... را هم سازمان های دیگر متولی شوند این آمادگی را داریم که با آنها همکاری داشته باشیم.

آشنا در پایان تصریح کرد: قبلا نیز چند تفاهم نامه برای استفاده از این سیستم با مرکز تحقیقات و تعلیمات ایمنی وزارت کار برای آموزش ایمنی و بهداشت کارگران کل کشور و با دفتر مقررات ملی ساختمان وزرات راه برای ارائه آموزش های نظام مهندسی به شکل غیرحضوری در و همچنین با سازمان نظام روانشناسی برای آموزشهای روانشناسی در کل کشور داشته ایم و چهارمین تفاهم نامه هم با نهضت سوادآموزی امضا شده است.


منبع: ایسنا