تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که دریابند چه چیزی منجر به این شده است تا شمشیر ماهی به عنوان قهرمان سرعت در دریا شناخته شود. آنها این مطالعه را مدت زمان طولانی انجام داده اند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف رازهای قهرمان سرعت دریا

این ماهی با سرعت 130 کیلومتر در ساعت شنا می‌کند/کشف رازهای قهرمان سرعت دریا

مطالعات انجام شده نشان داده است که شمشیر ماهی با سرعت تقریبی 130 کیلومتر در ساعت در آب شنا می‌کند.

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که دریابند چه چیزی منجر به این شده است تا شمشیر ماهی به عنوان قهرمان سرعت در دریا شناخته شود. آنها این مطالعه را مدت زمان طولانی انجام داده‌اند. و دریافتند این ماهی با استفاده از غده‌ای در سر، سرعت خود را در آب افزایش می‌دهد.

جان ویدلر، زیست‌شناس دانشگاه گرونینگن هلند، بر روی این غده اسکن ‌هایی انجام داده و به نتایج جالبی دست یافته است.

محققان اظهار کردند: روغن ترشح ‌شده از غده یاد شده در سر شمشیرماهی به عنوان روان ‌کننده بدن مطرح است و سرعت حرکت ماهی را 20 درصد افزایش می‌دهد. این غده روغنی ترشح می کند که با نفوذ آن به پوست ماهی، منجر به ایجاد لایه آبگریز در سطح پوست شده و افزایش سرعت این جاندار را در پی دارد.

محققان در حال بررسی بر روی پوست شمشیر ماهی هستند، اما این نوع ماهی به علت استرس برای زنده ماندن به اسارت حساس بوده و مطالعه آن سخت است.

شمشیر ماهی از عضو شمشیر مانند خود برای شکار ماهی و همچنین سخت ‌پوستان و ماهی مرکب استفاده می‌کند. طول عمر این ماهی به 9 سال می‌رسد و تا چهار و نیم متر رشد طولی دارد.

یافته‌های این بررسی در مجله Experimental Biology منتشر شده است.
خبرآنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .