تبیان، دستیار زندگی
سرانجام قرعه کشی لیگ برتر شانزدهم برگزار شد. به مثاله همیشه بعد از این قرعه، آبی ها معتقدند که فصل سخت تری پیش روی استقلال است و پرسپولیسی ها هم بر این باورند که قرعه تیم محبوب شان دشوارتر است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به قرعه کشی لیگ شانزدهم

هفته های سرنوشت ساز برای سرخ پوشان، استارت آسان برای آبی پوشان

سرانجام  قرعه کشی لیگ برتر شانزدهم برگزار شد. مثل همیشه بعد از این قرعه،  آبی ها معتقدند که فصل سخت تری پیش روی استقلال است و پرسپولیسی ها هم بر این باورند که قرعه تیم محبوب شان دشوارتر است...

مهدی طاهرخانی - بخش ورزشی تبیان
لیگ

پرسپولیس در هفت هفته ابتدایی چهار بازی خیلی سخت دارد. این تیم در هفته های سوم و پنجم مقابل گسترش فولاد و تراکتورسازی قرار می گیرد.

هفته ششم سراغ دربی تهران می رود و بعد از این هم باید با سپاهان بازی کند. اما استقلال در شروع کار راحت تری دارد. از آن سمت استقلال برخلاف پرسپولیس فصل را  آسان تر آغاز می كند. هواداران پرسپولیس به این قرعه اعتراض دارند و دلایل شان به این شرح است.

اعتراض قرمزها به قرعه عجیب

پرسپولیسی ها می گویند این بار دست اندرکاران و برنامه ریزان شعبده بازی کرده اند.چرا كه استقلال قبل از دربی فقط یک بار از تهران خارج می شود. اما دلایلش چیست؟ بهتر است ادله رو مورد واكاوی قرار دهیم ؛ استقلال بازی اول را با نفتی شروع می کند که تا یک هفته پیش روی هوا بود. نفت به دایی 30 درصد آماده است و به اعتراف دایی آنها به هیچ وجه آماده نیستند و قطعا در هفته های ابتدائی با مشكلات متعددی دست به گریبان خواهند بود.
این از شانس خوب منصوریان است كه نخستین بازی اش با تیم سابقش است كه بدون استثنا همه ستاره های خود را از دست داده است و تا یك هفته قبل اصولا مشخص نبود منحل می شود یا به انزلی واگذار می شوند. بدون شك نفت  نا آماده ترین تیم هفته های نخست لیگ جدید است. اما استقلال هفته بعدش هم با تیم بسیار تضعیف شده استقلال خوزستان (بدون خسوس و کولیبالی که اساس تیم فصل قبل بودند) بازی می كند.

یكی از پیشكسوتان پرسپو لیس گفته است:محکم ترین تیم امسال تراکتورسازی است. تیمی که بازی هایش اصولا پر برخورد میشود، پر از مصدومیت و کارت های رنگی.این ذات تیم های قلعه نویی است و حالا از شانس بسیار خوب منصوریان برنامه طوری  چیده شده که تیم هایی که با استقلال بازی دارند، همیشه هفته قبلش با تراکتور بازی داشته باشند.

البته وضعیت قهرمان فصل قبل به مراتب بهتر از نفت است. مخصوصا اینكه رحمتی باز هم در بازی اهواز محروم است. او فصل قبل هم مقابل این تیم در اهواز غایب بود و طالب لو روانه میدان شد و ان شوت تاریخی از راه دور را خورد تا بازی با نتیجه مساوی یك بر یك به پایان برسد.اما طبق یك تحقیق، استقلال همواره بیشترین بازی ها را در هفته های نخست با تیم های تازه وارد داشته است و شاید این بار سوال بوجود بیاید كه پس تیم های لیگ یکی کجا هستند؟
بله درست حدس زدید؛ نفت آبادان و پیکان و ماشین سازی به شکل کاملا جالب سه تیم لیگ یکی هستند که حریفان هفته های بعدی استقلال را تشکیل می دهند. بصورت کاملا اتفاقی پشت سرهم تا دربی! به زعم قرمزها این قرعه اینگونه سهل از آب در آمده است تا  استقلال نوپای منصوریان بهترین فرصت را برای یك شروع خوب و تاریخی داشته باشد.

از سوی دیگر از خوش شانسی آبی ها می شود به این اشاره كرد بازی های استقلال طبق قرعه پس از بازی های تراكتور است به این معنا هر تیمی كه این هفته مقابل تراكتور قرار می گیرد هفته بعدش باید برابر استقلال صف آرایی كند. اما چرا قرمزها به این موضوع حساس هستند؟

یكی از پیشكسوتان پرسپولیس گفته است:محکم ترین تیم امسال تراکتورسازی است. تیمی که بازی هایش اصولا پر برخورد میشود، پر از مصدومیت و کارت های رنگی.این ذات تیم های قلعه نویی است و حالا از شانس بسیار خوب منصوریان برنامه طوری  چیده شده که تیم هایی که با استقلال بازی دارند، همیشه هفته قبلش با تراکتور بازی داشته باشند.
اما چرا قرمزها از قرعه راضی نیستند؟ حالا نگاهی داریم به برنامه پرسپولیس؛ آنها در هفته نخست میهمان سایپای فرکی هستند، بعد هم فولاد خوزستان، گسترش تبریز، صبای قم حریفان بعدی پرسپولیس را تشکیل می دهند. اصلا عجیب نیست که حتی یکی از تیم های تازه لیگ برتری شده در هفته های اول به مصاف پرسپولیس نمی روند؟
همه اهالی فوتبال می دانند هفته های اول چقدر در سرنوشت تیم ها مهم هستند، بخصوص در فوتبال غیر حرفه ای و متزلزل ما که با چند نتیجه ضعیف سرمربی و مدیرعامل تغییر می کنند. بعد از هفته چهارم ملی پوشان دو هفته از پرسپولیس جدا می شوند و سپس خسته به تیم برمی گردند و اینجا دقیقا جاییست که سورپرایز برنامه ریزان شکل گرفته است: سه هفته مرگبار برای شاگردان برانكو. تراکتور در تبریز، استقلال در تهران و سپاهان در اصفهان. سخت ترین بازیها همراه با ایرانگردی، در دوازده روز آنهم با ملی پوشان خسته.

دست كم از روی كاغذ حق با هواداران قرمز است.
منصوریان فرصت دارد در هفته های ابتدائی برابر تیم های ضعیف تر قرار بگیرد و تیمش را تثبیت كند و این بهترین هدیه برای هر مربی تازه واردی است.
اما این موضوع حساس را از یاد نبرید كه در ان سو استقلال در هفته های پایانی كه تكلیف قهرمان مشخص می شود، همانند فصل قبل، بازی های بسیار دشواری را پیش رو دارد. در آن سو اگر پرسپولیس بتونند از هفته های ابتدائی جان سالم به در ببرد این شانس را دارد تا هفته های پایانی نسبت به بازی های آسان ترش، جام را از آن خود كند.
اما موضوع مهم، نوع شروع است كه تكلیف تیم قهرمان را مشخص می كند. خدا منصوریان را دوست داشته كه اینچنین سخاوتمندانه ، قرعه را برایش آسان برداشته است تا او در گلیمش را از آب بیرون بكشد. البته این یك تحلیل است مبتنی بر داده های روی كاغذ. قطعا آنچه در مستطیل سبز رخ می دهد می تواند هزاران شگفتی را در رگش داشته باشد كه فعلا ما از آن بی خبر هستیم .