تبیان، دستیار زندگی
علت واقعی مرگ عباس کیارستمی هنوز اعلام نشده اما کشمکش میان سینماگران و پزشکان بالا گرفته. دسته اول پزشکان را متهم به مرگ کیارستمی می دانند و پزشکان هر بار به شیوه ای پاسخ آن ها را می دهند. کار به تجمع و ایجاد کمپین هم رسیده ؛ نتیجه چه می شود؟ این گزارش مر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوئل ناتمام پزشکان و هنرمندان

علت واقعی مرگ عباس کیارستمی هنوز اعلام نشده اما کشمکش میان سینماگران و پزشکان بالا گرفته. دسته اول پزشکان را متهم به مرگ کیارستمی می دانند و پزشکان هر بار به شیوه ای پاسخ آن ها را می دهند. کار به تجمع و ایجاد کمپین هم رسیده ؛ نتیجه چه می شود؟ این گزارش مروری است گذرا بر آن چه پس از فوت عباس کیارستمی تا امروز گذشته.

فرآوری: احمد رنجبر- بخش سینما و تلویزیون تبیان
دوئل ناتمام پزشکان و هنرمندان

01 
فریادهای داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: یک جراح قاتل عباس کیارستمی را کشت باید او را محاکمه کنید/ مرگ کیارستمی حاصل سهل انگاری پزشکان است/ قاتلین در بین ما هستند.
02
حامد بهداد درباره صحبت های داریوش مهرجویی درباره پزشکان عباس کیارستمی نوشت: هرآنچه گفتید درست گفتید. هیچ کس چون شما در ابعاد این فاجعه اسف بار سخن نگفت. اطراف ما را یک مشت بزدل ترسو گرفته اند.
03
نوید محمدزاده: درود بر داریوش مهرجویى بزرگ. وقتى یه تیم پزشكى اشتباه میكنه اعتراض به اون تیم و بیمارستانه! نه همه پزشكان عزیز كه زحمت میكشن. همه چیو به خودتون نگیرین و آرام باشین. دكتر مایكل جكسون اشتباه كرد و مجازات شد. همیشه نباید از آدما تقدیر بشه. اگه یه بازیگر خطا كنه باید بهش رسیدگى بشه، اون رسیدگى دلیل بر این نیست كه كل جامعه بازیگرى دچار مشكلن. وقتى بخیه یه بچه به جرم اینكه پول نداشته باز میشه، مربوط به اون آدمیه كه انسانیت نداره نه همه پزشكان. قدرى تحمل داشته باشین و انتقادات رو بشنوین.
04
کمپین دانشجویان پزشکی علیه داریوش مهرجویی / پزشکان منتقد داریوش مهرجویی معتقدند او ماجرا را بیش از حد بزرگ کرده و اگر هم اشتباهی رخ داده باید در آرامش به آن رسیدگی شود.
05
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور: از کارگردانی مانند مهرجویی انتظار بیش از این می رفت که به خاطر یک مصداق، کل جامعه پزشکی را دل آزرده کرده و مورد اهانت قرار دهد درحالی که تألمات روحی ناشی از درگذشت آقای کیارستمی قابل درک است.
06
علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی: برخی ادعا می کنند چون مرحوم کیارستمی همزمان با تعطیلات آخر سال به بیمارستان مراجعه کرده پزشک جراح در بیمارستان حضور نداشته؛ ما این ادعا را کذب محض می دانیم چرا که دکتر روحانی متخصص بیهوشی که از پزشکان هنرمند و اهل آواز و موسیقی است اقدام به بیهوشی مرحوم کیارستمی کرده است و همه کادر درمان در همان ابتدا متوجه حضور ایشان در بیمارستان بودند.
07
داریوش مهرجویی: در مورد عباس کیارستمی که سرمایه بزرگ ملی و فرهنگی کشور است و شاید در حد تختی  قهرمان ملی است اشاره و شکایت من فقط از پزشکانی است که در فرایند عمل جراحی او سهل انگاری و خطا کردند و باعث مرگ او شدند. و گرنه من پزشکان و جراحان باوجدان و زحمتکش و کاردانی را می شناسم که در 8 سال جنگ دفاع مقدس با کمترین امکانات و شرایط معجزه آفریدند و جان انسان ها را نجات دادند، چنین پزشکانی هنوز در میان ما هستند و زحمت می کشند و من همواره برای آنها احترام فراوان قائل هستم .
08
دکتر بندار (یک پزشک ):آقای مهرجویی اگر یک پزشک برای عدم موفقیت در درمان یک بیمار 76 ساله که سرطان روده داشته است که سومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در خود آمریکا می باشد باید محاکمه شود شما و امثال شما برای نابود کردن فرهنگ مملکتی که در دنیا از نظر فرهنگی زبانزد بود باید چه بشوید؟ اگر یک جراح با مبلغی که حداکثر چندمیلیون میشود باید فردی 76 ساله را بدون خطا از مرگ نجات دهد چگونه است که شما و دوستانتان با صرف بودجه های میلیاردی برای ساخت فیلم حتی قادر به پرکردن یک سینمای معروف در تهران نیستید و عملن در 30 سال اخیر کاری کرده اید که سینما از زندگی مردم حذف شده است؟
09
حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی ) ... روز دوازدهم فروردین اما دیدارمان باز هم در بیمارستان جم بود. اما این بار در اوج ناامیدی. چند نفری از بستگان در شگفتی و حیرت در لابی بیمارستان جمع بودند. کیارستمی بیهوش وظاهرا در کما بود. خبرها خیلی بد بود. دیگر جای درنگ نبود. شب از نیمه گذشته بود. به وزیر فرهنگ جناب آقای جنتی خبر دادم. بیدرنگ دست بکار شد. احساس کردم کار از کار گذشته. پزشک ها ناامید بودند. عفونت بیرحمانه پیش می رفت... تیم وزارت بهداشت با سرعت وارد شدند و اوضاع را سر و سامان دادند. پس از دوسه ساعت پایین آمدند و گزارشی از کارها دادند. آن ها با مهارت توانسته بودند روزنه ای از امید به زندگی بگشایند. گفتند اگر عباس آقای 48 ساعت مقاومت کند امکان برگشتش به زندگی هست. دو روزی که سخت و سنگین گذشت. دکتر هاشمی شخصا معالجات را برعهده گرفت. پس از دو روز تلاش بی وقفه ورق برگشت. از آن روز تا سفر به پاریس شش بار وزیر بهداشت بر بالین بزرگ مرد سینمای ایران حاضر شد. وزیر فرهنگ و وزیر بهداشت پیوسته در تماس بودند. تصمیم به سفر اما ناگهانی بود. اگر چه نظر گروه پزشکان جز این بود ولی به  همان سادگی که ازخود عباس آقا شنیدیم این تغییر صندلی انجام شد. صندلی تغییر کرد. اما تغییری که برای ما باختی بزرگ در پی داشت.

دوئل ناتمام پزشکان و هنرمندان

10
پاسخ بهمن کیارستمی به اظهارات ایوبی : خواندن یادداشت دقیق و مستند شما باعث دلگرمی است و خوشحالم که شما وقایع فروردین ماه را همان طور که بودند دقیق به خاطر سپردید و عینا بازگو کردید. هرچند به نیمه متن که می رسم جای یک سکانس طولانی را خالی می بینم و از خواندن این جمله که «تصمیم به سفر اما ناگهانی بود» متعجب می شوم. صندلی ناگهان تغییر نکرد. پس از اقدامات کارساز وزیر محترم بهداشت تا تصمیم به سفر حدود سه ماه طول کشید. سه ماهی که اگر آن را ضرب در بیماری کنید نمی دانم چند سال می شود. اما در این سه ماه چه گذشت؟ پس از کنترل عفونت در نیمه فروردین چه برنامه ای برای ادامه روند درمان اندیشیده شد و چه اقدامات موثری برای کنترل بیماری انجام شد؟ ...
11
رضا درمیشیان: نزدیك به نیم قرن پیش وقتى استاد داریوش مهرجویى فیلم ((دایره مینا)) را ساخت كه در آن به فساد خون هاى آلوده اعتراض كرد، به جاى حمایت و تقدیر ، فیلمش را توقیف كردند و متهم به نقد بى انصافانه درباره  پزشكان شد اما همان فیلم (( دایره مینا )) جرقه اصلى تاسیس سازمان انتقال خون ایران گردید. امروز هم كه مهرجویى حقیقت را مى گوید با بى مهرى روبرو مى شود و آنها كه مى خواهند خطاهاى صورت گرفته را لاپوشانى كنند، سخنان مهرجویى را دستمایه توهین و بازى رسانه اى قرار مى دهند ، جاى ظالم و مظلوم را عوض مى كنند و جامعه پزشكى را تحریك مى كنند تا با زیر سوال بردن كل  پزشكان،  صف آرایى براى دفاع از پزشك خطاكار تشكیل دهند و همگان گمراه شوند و از یاد ببرند مساله اصلى خطا، سهل انگارى و بى مسئولیتى یك پزشك است و نه جامعه پزشكى كه جهان هنر را این چنین عزادار كرده است.

دوئل ناتمام پزشکان و هنرمندان


12
تجمع سینماگران مقابل بیمارستان جم در روز جمعه 25 تیرماه /نوید محمد زاده، حامد بهداد، رضا درمیشیان، شهرام مکری، محمد اطبایی و محمدرضا دلپاک از جمله حاضران بودند.
13
تجمع سینماگران مقابل بیمارستان جم در اعتراض به قصور پزشکان در درمان عباس کیارستمی با حضور نیروی انتظامی به پایان رسید/ گروه دوم سینماگران با موانعی برای حضور در این جمع روبرو شدند.

دوئل ناتمام پزشکان و هنرمندان

14
توهین یکی از پرسنل بیمارستان جم به داریوش مهرجویی: آقای مهرجویی! لطفا مواد صنعتی را با سنتی مخلوط نکنید! پس از آن کاربران شبکه های اجتماعی تصاویری از این پزشک منتشر و او را ارتوپد و یکی از سهام داران جم معرفی کرده کردند .
15
بهنوش بختیاری در حمایت از مهرجویی: چندسال پیش افتخار داشتم سه ماه به عنوان منشی صحنه فیلم مهمان مامان کنار استاد بزرگ کارگردانی و انسانیت عالیجناب داریوش مهرجویی باشم....روزایی سخت وجز شرف و کاربلدی و روراستی و دانش فراوان و سختکوشی و صداقت از ایشون ندیدم....جامعه سینما هنوز داغدار افتخارشان اقای عباس کیارستمی عزیزدل هستند....وب ا چنین عکسی مواجه میشن....و حالا به ما ثابت شد که گنجینه سینمامون رو که خیلیا ایران رو با نامش میشناختن..عالیجناب عباس کیارستمی رو با سهل انگاری و بی توجهی ازبین بردید همین صحنه دلیل محکمی بر ناجوانمردی بعضی پزشکان است.تاکید میکنم بعضی...دهان آقای مدیری رو بستید...خود من شاهد بودم که وقتی مادرم بیمارستان بود دهان مرا هم بستید ...با هوچی گری و اجازه ای که دولت به بعضی از مردم داده که به هنرمند جماعت هرچی عشقتونه بگید....ما پشتتونیم...اما این قصه همینجا تموم نمیشه..به بد کسی توهین کردید وتهمت زدید...آقای مهرجویی تمام قد ازتون دفاع می کنیم...عکس رو ببینید...قضاوت با شما.....یاعلی
16
کاربران شبکه های اجتماعی با گذشت چند ساعت از انتشار تصویر توهین به داریوش مهرجویی نام، ساعات ویزیت و حتی مکان صرف ناهار دکتر مورد نظر را منتشر کردند.
17
ترانه علیدوستی: بایدکمپینی در حمایت از بهمن کیارستمی راه بیندازیم. مسأله امروز اشتباه سهوی یا عمدی یک پزشک نیست. بلکه حمایت علنی و بی شرمانه نظام پزشکی از این خطاست.
18
انجمن ملی جراحان : هیچگونه قصور پزشکی در مورد عباس کیارستمی ثابت نشده/ سالهاست شاهد دشمنی سازمان یافته با پزشکان در سطح جامعه هستیم/ مهرجویی و نظایرش در حد پاسخگویی نیستند.
19
دکتر حمید طراوتی: اگر سازنده «دایره مینا» را در حد پاسخگویی نمی دانید چه کسی را می دانید؟ او کارگردان «دایره مینا» است که در تغییر نظام انتقال خون در ایران تاثیر چشمگیری داشت فراموش نكنید كه مصاحبه ویدیویی تحقیر آمیز و نامناسب جراح اصلی مرحوم كیارستمی نقش اصلی را در برانگیختگی إحساسات بر علیه ایشان داشته است.

20

مهرجویی در پاسخ به رفتار فرد پلاکارد به دست مقابل بیمارستان جم: آقای دکتر، سعى نکنید بی لیاقتی، بی کفایتى و بی مسئولیتی خود و برخی همکارانتان را زیر نقاب الفاظی نظیر صنعتی سنتی که فقط خودتان معنای آن را می دانید و احتمالا سخت گرفتارش هستید پنهان نمایید. حیف از روپوش سفید پاکى که بر تن شماست. بهتر بود به جای این دلقک بازی ها خود شما به عنوان یک پزشک هرچه زود تر آشکار می کردید که چه کسی و چه کسانی باعث مرگ دلخراش کیارستمی عزیز ما شدند.انگار باید براى شما بازهم تاکید کنم که خطاب من به کل جامعه پزشکى نبوده و نیست، فقط خطاب به پزشکانى است که در طول درمان کیارستمى سهل انگارى کردند و تمام شواهد و مدارک آن نزد خانواده کیارستمى موجود است.بد نیست فیلم آسمان محبوب من را ببیند که چگونه از یک پزشک متعهد و با وجدان که جان خود را فداى بیمارانش مى کند، تقدیر کرده ام.

21

رضا کیانیان از جامعه هنری و پزشکی خواست با حفظ آرامش و رعایت قانون،  کمک کنند پرونده پزشکی عباس کیارستمی طبق روال قانونی و منطقی بررسی شود.این غائله ادامه دارد ...


منابع: روزنامه سینما، کافه سینما ، فارس ، صبا