تبیان، دستیار زندگی
پمپ بنزین دارای منطقه بندی خاصی است. خطرناک ترین منطقه در پمپ بنزین دهانه باک وسیله نقلیه به هنگام سوخت گیری است و مقدار بسیار کم انرژی تا دو دهم میلی ژول نیز می تواند در این منطقه باعث انفجار شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صحبت کردن با موبایل در پمپ بنزین ممنوع

این مقدار انرژی حتی می تواند از اصطکاک بین دست با موی سر یا لباس و روشن شدن گوشی تلفن همراه یا برقراری تماس با آن به وجود آید. گوشی های تلفن همراه ضد انفجار نیستند

صحبت کردن با موبایل در پمپ بنزین ممنوع

چرا هنگام مراجعه به پمپ بنزین یا گاز باید تلفن همراه را خاموش کرد?

پمپ بنزین دارای منطقه بندی خاصی است. خطرناک ترین منطقه در پمپ بنزین،دهانه باک وسیله نقلیه به هنگام سوخت گیری است و مقدار بسیار کم انرژی تا دو دهم میلی ژول نیز می تواند در این منطقه باعث انفجار شود.

این مقدار انرژی حتی می تواند از اصطکاک بین دست با موی سر یا لباس و روشن شدن گوشی تلفن همراه یا برقراری تماس با آن به وجود آید. گوشی های تلفن همراه ضد انفجار نیستند و با روشن شدن صفحه نمایش یا فشردن دکمه های آن ممکن است به دلیل نفوذ گاز سوخت، انفجار رخ دهد.

در همین حال احتمال انفجار در این حالت به هنگام سوخت گیری بنزین سوپر بسیار بیشتر از سایر موارد است.

در حین تماس انگشت و فشردن کلید به خصوص در گوشی های قدیمی یک اتصال کوتاه درست می شود که همرا یک جرقه است در ضمن بقیه قسمت های تلفن مثل زنگ و جراغ ها خود موجبات جرقه هستند.

به علت کم بودن انرژی فعال سازی سوختن بنزین و بخارات آن و گاز طبیعی به خصوص در محل ورودی باک بنزین و کپسول گاز و در نزدیکی نازل ایجاد هر کونه جرقه باعث یک انفجار و آتش سوزی مهیب می شود.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی