تبیان، دستیار زندگی
ادبیات فارسی یكی از مهمترین حلقه ها در سلسله آثار ادبیات جهانی و گوهری ممتاز در شرق زمین و دنیای اسلام است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زبان فارسی در جهان چه جایگاهی دارد؟

ادبیات فارسی یكی از مهمترین حلقه ها در سلسله آثار ادبیات جهانی و گوهری ممتاز در شرق زمین و دنیای اسلام است.

بخش ادبیات تبیان

زبان فارسی در جهان چه جایگاهی دارد؟

انسان، موجودی جمعی است و ارتباط داشتن با دیگران و گذراندن وقتی هر چند اندک با آن ها از نیازها و ضرورت های زندگی هر کسی است؛ چون بشر دوست دارد که تجربه ها، علاقه ها، غم ها و آلام خود را با انسان هایی از جنس خود شریک شده و اطلاعات زندگی اش را با دیگران به اشتراک بگذارد.
 
این برقراری رابطه از طریق زبان هموار می شود و زبان عامل انتقال اطلاعات از یک فرد به شخصی دیگر محسوب شده و مردم در قالب کلمه و جمله، افکار خود را به هم شناسانده و به فریاد درد های مشترکشان بر می خیزند.

با پیشرفت تکنولوژی و علم کامپیوتر و شکل گیری عالمی دیگر با عنوان دنیای مجازی، نیاز انسان به برقراری رابطه با دیگران از گذشته پیشی گرفته و اگر در زمان های قبل رابطه برقرار کردن محدود به آشنایان و اطرافیان هر فردی بود، این روزها دایره ارتباطات هر فرد به همه انسان هایی که در زمین زندگی می کنند، محدود می شود.

اما افرادی که این روزها در پنج قاره مختلف به هم پیوند خورده اند، از زبانی مشترک برخوردار نیستند و به گویشی واحد نیاز است تا مردم دنیا در قالب کلمات آن زبان خاص به معاشرت با هم پرداخته و در جهت نیل به اهداف مشترکشان پیش روند.
 
زبان جهانی، به زبانی اطلاق می شود که در بیشترین کشورهای جهان صحبت و فهمیده شود، البته عوامل زیادی در میزان محبوبیت یک زبان خاص در میان جهانیان مهم است و این عوامل باعث شده تا ابتدا انگلیسی و سپس اسپانیایی با عنوان زبان های بین المللی شناسانده شوند. اما جایگاه زبان فارسی در میان این حجم عظیم از زبان ها کجاست؟

غنای ادبیات فارسی  كه مملو از تلمیحات، تعابیر و ظرایف شوق انگیز و منطبق و سازگار با فطرت انسانهاست، در دنیای امروز، همچنان جان و روان مخاطبان و علاقه مندان خود را تحت تاثیر قرار می دهد و بدون شک زبان فارسی یکی از خوش آهنگ ترین زبان هاست که گوش کسانی را هم که به این زبان مسلط نیستند، می نوازد.

بدون شک می توان گفت ادبیات فارسی یكی از مهمترین حلقه ها در سلسله آثار ادبیات جهانی و گوهری ممتاز در شرق زمین و دنیای اسلام است كه در واقع محصول فرایندی عظیم از برخوردها و تاثیرپذیری های متقابل است كه در طول قرن ها انجام پذیرفته و آن را به یكی از بزرگترین میراث فرهنگی بشریت تبدیل كرده است.

در حال حاضر در بسیاری از كشورهای اروپایی و آمریكا، زبان فارسی آموزش داده می شود که این خود گواهی بر غنای ادب فارسی و جایگاه والای آن در میان دیگر زبان های ملل است که منشا این اهمیت هم به دانش و بینش و فرهنگ بالای مردم ادیب این مرز و بوم، از گذشته تا حال باز می گردد.

این حجم از خوش آهنگی و انسجام در ادب پارسی باعث شده که در سال های ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۱ ، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب جایگاه زبان فارسی به رتبه های ۲۹ ، ۲۴ ، ۲۲ و ۱۷ ارتقا یابد. همچنین در سال ۲۰۱۴ زبان فارسی از این حیث رتبه ۱۷ دنیا را در اختیار دارد.
 
شاید زبان پارسی، زبانی جهانی نباشد و مردم دنیا با آن روز خود را نگذرانند اما به جرات می توان گفت که نوای گوش نواز این زبان در جهان طنین انداز است و فارسی از جمله زبان هایی است که در فرایند پیشرفت جوامع و علم، برقراری ارتباط و مطالعه تاریخ پیشینیان به کار کارشناسان می آید.
 
به هر حال ایران مهد پرورش شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا و ... است و وقتی زبانی این تعداد شاعر پر آوازه  داشته باشد، بدون حتم زبانی خوب و باحجم  قابلیت های بالا است که باید قدر آن را دانسته و در حفظ و نگهداری آن اهتمام ورزید. باشد که زبان پارسی تا ابدیت جاودانه بماند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان - ملیکا نصیری
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .