تبیان، دستیار زندگی
کتاب «آلرژی (علائم، پیشگیری، درمان)» نوشته صدیقه فلاح از سوی انتشارات «اسماء الزهرا» منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«آلرژی» خواندنی شد

کتاب «آلرژی (علائم، پیشگیری،  درمان)» نوشته صدیقه فلاح از سوی انتشارات «اسماء الزهرا» منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

کتاب آلرژی

کتاب «آلرژی (علائم، پیشگیری، درمان)» نوشته صدیقه فلاح از سوی انتشارات «اسماء الزهرا» منتشر شده است.

«آلرژی چیست؟»، «پیشگیری از آلرژی»، «رژیم غذایی مناسب» و «درمان» محور مطالب این کتاب هستند. در تعریف آلرژی در صفحه 12 کتاب می خوانیم: «آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است و هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی، ماده ای را که معمولا برای بدن بی ضرر است اشتباها به عنوان ماده ای زیان آور شناسایی می کند و بر علیه آن وارد عمل می شود.» کهیر، ضایعات خارش دار پوست، التهاب تماسی پوست، در اثر تماس با ماده به خصوصی، تحریک و خارش به عنوان علائم آلرژی معرفی شده اند.
 
در مطلبی با عنوان آلرژی ها چطور عمل می کنند؟ در صفحه 23  آمده است: «آلرژی ها عکس العمل هایی حساس در برابر موادی هستند که حتی ممکن است کاملا بر ضرر باشند. و ربطی هم به جنسیت و سن و نژاد ندارد. در عملیاتی که حساس سازی نامیده می شود، بدن فرد در مقابل یک ماده خاص پادتن می سازد که به آلرژی تبدیل می شود. در نتیجه هرگاه فرد با آن ماده خاص تماس می یابد، این سیستم دفاعی در مقابل آن واکنش منفی ایجاد می کند. ضد آلرژی ها در خون بدن، هیستامین آزاد می کنند که آن هم مسائل جانی دارد. به طور مثال، هیستامین غشای مخاطی بینی و چشم ها را آبدار و خارش آور می کند.»
 
در صفحه 33 کتاب نویسنده درباره تاثیر برنج سیاه در درمان آلرژی آورده است: «برنج سیاه که ماده غذایی بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهد سبب تسکین تورم در بیماری آلرژی، آسم و بیماری های دیگر می شود. سبوس گندم، پوسته خارجی گندم است که به هنگام پردازش برنج قهوه ای، برای تولید برنج سفید برداشته می شود. سبوس برنج سیاه از تولید هیستامین که باعث تورم در این بیماران می شود پیشگیری می کند.»

مولف در پاسخ به پرسش «چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟» در صفحه 49 آورده است: «اگر زمان کوتاهی، بعد از خوردن یک غذا علائم آلرژی در شما بروز کرد، به یک پزشک و یا متخصص آلرژی مراجعه کنید. اگر برای تان میسر است در زمان ظهور پاسخ آلرژیک به پزشکتان مراجعه کنید و علائم را به وی نشان دهید؛ این کار می تواند به پزشکتان در تشخیص بیماری کمک کند.»
 
برای تشخیص ابتلا کودک به آلرژی نویسنده در صفحه 56 به مخاطب توصیه می کند که «در سنین پایین تر، با آزمایش خون، تا حدودی می شود فهمید که کودک به چه ماده ای آلرژی دارد و بعد از 8 تا 9 ماهگی با آزمایشات پوستی دقیقا مشخص می شود کودک به چه موادی آلرژی دارد. در ادامه این مبحث می خوانیم: «والدین کودکانی که نسبت به مواد افزودنی آلرژی دارند به جای شربت های دارویی، از قرص استفاده کنند.»
 
19 راه برای مقابله با آلرژی در صفحه 77 کتاب فهرست شده است. نویسنده به مخاطب توصیه می کند به عنوان مثال هر روز صبح بعد از مسواک زدن یک قرص روغن خاص بخورید. برای خانه هواکش نصب کنید تا هوا را به جریان بیندازد و هوای ساکن را جا به جا کند. به جای گوشت قرمز ترجیحا گوشت مرغ بخورید. خانه را مرتب گردگیری کنید. از جارو کشیدن فرش و مبلمان برای گرفتن گرد و خاک روی آن ها غافل نشوید. آب تازه و تصفیه شده بنوشید. در حمام هواکش روشن کنید تا بخار آب آزارتان ندهد و پس از حمام نیز پنجره یا در را باز بگذارید تا هوای تازه جانشین هوای بخار آلوده حمام شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «آلرژی» با شمارگان پنج هزار نسخه در 112 صفحه به بهای چهار هزار و 500 تومان ازسوی انتشارات «اسماء الزهرا» به بازار نشر عرضه شده است.


منبع: ایبنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .