تبیان، دستیار زندگی
بیست و خرده ای سال پیش بود که تازه به سن تکلیف رسیده بودم و می خواستم با حجاب باشم، اما یک حجاب زیبا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسی دلش برای دختران محجبه سوخت!

بیست و خرده ای سال پیش بود که تازه به سن تکلیف رسیده بودم و می خواستم با حجاب باشم، اما یک حجاب زیبا.

فرآوری: زینب عشقی - بخش زیبایی تبیان

خیلی از همسن و سال هایم، بی حجاب بودند و هنوز با بلوز و شلوار به خیابان می آمدند، خیلی ها هم از همان هشت، نه سالگی، مادرشان چادر مشکی به سرشان کرد، تا آنجایی که حتی با چادر، سوار تاب و سرسره می شدند...
هر کس سلیقه ای دارد، ولی من نُه ساله هیچکدام از این دو پوشش را دوست نداشتم، دلم پارچه های رنگی می خواست، دامن های بلند و چین چینی، دوست داشتم با حجاب باشم، اما نه مثل بزرگترا، مثل سن خودم.
به مانتو و لباس فروشی های سطح شهر که سر می زنی، جای لباس های مناسب برای دختران محجبه خالیست، مانتو ها یا مناسب بزرگسالان هستند و یا بدون هیچ رنگ و مدل جالبی برای دختران.
در این میان بالاخره کسی دلش به حال دختران نه ساله سوخت، دخترانی که می خواهند مثل سن خودشان، با حجاب باشند، یک فرشته ی کوچک زیبا و آسمانی.

مانتو دخترانه

لیلا بوستانی؛ طراح برند «چین چینی» که به تولید محصولات ویژه حجاب برای نوجوانان می پردازد بر این باور است که وقتی با گروهی از خانم ها مواجه می شویم که اصلاً گرایشی به سمت حجاب و عفاف ندارند و برمی گردیم به عقب و این موضوع را واکاوی می کنیم، می رسیم به سنینی که این مسأله برای آن ها شروع شده و زمانی که باید یک دختر 9 ساله حجاب می گذاشت. انواع دلایل برای عدم تمایل به حجاب در آن سن وجود دارد؛ به اضافه این که بازار برای دختری در این سن خالی است و نیاز او به پوشش مناسب نادیده گرفته شده است. به طورکل دخترهای این سن در خرید لباس مشکل دارند، چه برسد به دخترانی که مقید به حجاب هم هستند. یک دختر با همه حس زیبایی شناختی خود وقتی می خواهد محجبه شود اختلاف فاحشی با هم سن وسالان خود پیدا می کند و خیلی سخت لباس هایی با این معیارها پیدا می کند. بعضاً می بینیم تونیک مادر به اسم مانتو تن بچه می شود و همین مسایل است که بحران را به وجود می آورد.
بوستانی خاطرنشان کرد: اگر مادرها اهل خیاطی باشند، فکری برای دخترشان می کنند، اما سایر دخترها خیلی به سختی و معمولاً با اختلاف فاحشی در ظاهر نسبت به هم سن و سال های خود حجاب را حفظ می کنند. من خودم دختر دارم و این انگیزه کاملاً برای من ملموس بود که باید در این زمینه برای این گروه سنی کاری انجام داد. به همین دلیل شروع به طراحی هایی با یک سری از اصول کردم.

مانتو دخترانه

او با اشاره به در نظر گرفتن ذائقه دخترانه در طراحی های خود بیان داشت: ما اسم برندمان را چین چینی گذاشتیم که اشاره به نوستالژی دخترانه لباس های چین چینی دارد. داشتن طرح دخترانه و شادبودن طرح ها نکته بسیار مهمی برای ما بود. از سوی دیگر، راحت بودن دخترها در حفظ حجاب را هم در طرح ها لحاظ کردیم. به این معنا که در طراحی ها فضای رئال زندگی یک دختر را در نظر گرفتیم. دختر بچه ای که می خواهد پرحرکت و پرهیجان باشد و کارهای مختلفی انجام دهد، باید در حفظ حجابش راحت باشد. به این معنا که این حجاب اصلاً نباید فانتزی و غیرعملی باشد. بعضی وقت ها طراحی هایی مانند چادرهای ویژه و... می بینیم که به لحاظ بصری زیبا هستند، اما عنصر راحتی و قابل استفاده بودن در فضاهای معمول زندگی برای آن ها در نظر گرفته نشده است.
بوستانی در ادامه گفت: حجابی که ما طراحی کردیم، حجابی راحت است؛ به این معنا که یک دختر با هر شکلی که سلیقه او باشد و بخواهد روسریش را ببندد، نگران این نیست که گردن و سینه اش بیرون باشد و هر جوری که بخواهد بازی و ورزش کند، نگران این نیست که آستینش گشاد یا کوتاه است یا بالا می رود و پایین می آید. در واقع، برش ها اصلاً اندامی و تنگ نیستند. با وجود تنوع زیادی که طرح ها دارند، در تمام آن ها این موارد لحاظ شده است.
امید داریم این بانوی دلسوز و مبتکر ایرانی، با حمایت سازمان های مربوطه بتواند خاطره ی خوشی را از حجاب های زیبا، در ذهن کودکان این مرزو بوم، بسازد.

مانتو دخترانه

مانتو دخترانه

مانتو دخترانه


منابع: مهرخانه، کانال تلگرامی حجاب چین چینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.