تبیان، دستیار زندگی
شرکت گوگل برنامه کیبورد انحصاری برای اپل ساخته است، که از برنامه پیشفرض آیفون بسیار بسیار بهتر است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوگل بهترین کیبورد iPhone را می سازد!


شرکت گوگل برنامه کیبورد انحصاری برای اپل ساخته است، که از برنامه پیشفرض آیفون بسیار بسیار بهتر است...


سید محمد امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

گوگل کیبورد

برنامه های کمی نیستند که صرفاً برای ios عرضه می شوند، و کاربران گوگل و اندروید از استفاده آنها محروم هستند. اما در مقابل برنامه های انحصاری اندروید نیز ساخته می شوند. برای مدت های طولانی، این مورد شامل کیبورد می شد؛ که اپل برنامه جداگانه برای کیبورد نمی ساخت. این یعنی ابتکار عمل در دست سیستم عامل اندروید بود.

اما با عرضه ios8 ، اپل درب ساخت برنامه های کیبورد جانبی را برای گسترش دهندگان باز کرد، که شامل Swiftkey و Swype و بسیاری دیگر می شود. چه کسی فکرش را می کرد روزی اپل درب برنامه هایش را به روی رقبای اندرویدی اش بگشاید؟

در همین راستا گوگل کیبورد جدیدی را برای آیفون بوجود آورده است. Gboard برنامه ای است که تا حدودی دارای همان ویژگی های Google Keyboard می باشد؛ امّا تفاوت های زیادی دارد و به نوعی منحصر به فرد است. اینکه گوگل برای آیفون برنامه ای انحصاری بسازد، آن هم برنامه ای که بسیار بسیار از کیبورد دائمی آیفون است، حرف های ناگفته زیادی دارد. نکته ای که در ابتدا لازم به ذکر است، این است که این برنامه فعلا در حال حاضر تنها شامل زبان انگلیسی می شود. البته قرار است که در زمان نه چندان دور زبان های دیگر نیز اضافه شوند.


جی بورد چیست؟


در نگاه اول همان کیبورد آیفون است. شما تفاوت، حضور لوگوی کوچک گوگل یا همان حرف G رنگارنگ در بالا سمت چپ پنجره کیبورد است. اما دقیقاً همین لوگوی کوچک است که آن را خاص  می کند! با ضربه زدن روی لوگو، موتور جستجوی گوگل به صورت مینیاتوری ظاهر می شود. در این قسمت می توانید هرچه می خواهید جستجو کنید، بدون اینکه از برنامه اصلی یا پنجره کیبورد خارج شوید. به عبارت دیگر، جی بورد همان جستجوگر گوگل است که درون یک کیبورد ساخته و پرداخته شده است. توجه داشته باشید که شما نمی توانید لینک های نمایش داده شده در جستجو را باز کنید. تنها این قابلیت وجود دارد که آنها را ببینید یا به اشتراک بگذارید. بطور مثال، می توانید آدرس یک رستوران یا کافه را در بسته نقشه گوگل (Google Map) برای مخاطبتان ارسال کنید.

گوگل کیبورد

جی بورد نیاز به Malti- Tasking را مرتفع می کند


با قابلیتی که پیش تر گفته شد، دیگر نیازی نیست برای جستجوی ساده وقتی در برنامه ی دیگری هستید، از برنامه خارج شده، وارد مرورگر شوید و پس از جستجو مجدداً به برنامه باز گردید.
اگر در کامپیوتر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، وقتی در برنامه دیگری باشید و بخواهید مطلبی را سرچ کنید، با یک یا دو کلیک وارد مرورگر شوید، مطلب تان را سرچ کنید و با یک کلیک راست و کپی ساده، مطلب را برای مخاطبتان بفرسید.
اما در گوشی موبایل با صفحه نمایش کوچک اوضاع به همین راحتی نیست. و گوگل با برنامه ی خاص خود این دشواری را بر طرف کرده است.


و اما کیبورد...


خب اجازه دهید به بررسی ماهیت اصلی برنامه بپردازیم . کارایی بسیار مطلوب این برنامه که کاربر را از استفاده کردن آن خسته نمی کند؛ بعلاوه قابلیت های جذاب دیگر.
در رابطه با موضوعات ابتدایی، تصحیح خودکار کلمات به خوبی کیبورد اصلی آیفون عمل می کند. میانبرهایی که با Long- Press یا لمس کردن طولانی مدت هم در همان جای همیشگی قرار دارند.
این برنامه همانند Swiftkey و Swype قابلیت تایپ کلمات با حرکت دادن انگشت روی حروف را نیز دارد.
از دیگر ویژگی های فوق العاده جی بورد، امکان جستجوی داخلی برای عکس های متحرک GIF و شکلک ها و  Emoji ها است. برای مثال شما کلمه Happy را تایپ می کنید، گزینه GIF را انتخاب می کنید، و سپس عکس های متحرک متناسب برایتان آورده می شود.

گوگل کیبورد

معایب جی بورد


نبود قابلیت تبدیل گفتار به متن: اگر شما نیاز به این قابلیت دارید، جی بورد مناسب شما نیست. البته این مسئله ربطی به شرکت گوگل ندارد، و این اپل است که این محدودیت را در رابطه با برنامه های خارجی اعمال کرده است.
محدودیت زبان: در حال حاضر، جی بورد تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می کند. البته در آینده قرار است زبان های  دیگر نیز اضافه شوند.


کدام کیبورد؟ اپل یا گوگل؟


جی بورد ترکیبی است از مجموعه ای از GIFهای فوق العاده، بعلاوه برنامه ای مانند Swiftkey که برای اپل ساخته شده است. از طرف دیگر کیبورد آیفون هم بسیار ساده و بی روح است. و به عبارت دیگر، جی بورد حس لمس آینده را به ما می دهد. جای دادن موتور جستجو در یک کیبورد واقعاً هوشمندانه است.


آیا گوگل به اپل لطف می کند؟

مدیر تولید گوگل، بری کانلی گفته که هم اکنون در حال کاربر روی ساخت جی بورد مخصوص اندروید است، که این برنامه مانند  Google Keyboard از چندین زبان مختلف پشتیبانی می کند.
اما اینکه اولین بار گوگل این برنامه را برای رقیبش ساخته است، یک عمل سورپرایز کننده به حساب می آید! شاید گوگل قصد به رخ کشیدن ناکارآمدی در یک بخش جزئی در آیفون را داشته؛ و یا اینکه خواسته هوشمندی خود را درون آیفون به نمایش بگذارد، و یا حتی به درون آیفون انحصاری و طرفداران آیفون و به عبارتی «آیفون باز» ها نفوذ کند!