تبیان، دستیار زندگی
از 127 شهید فقط 9 نفر آنها دارای اسکلت کامل داشتند و از طرف جمهوری اسلامی سفیر و رایزن فرهنگی و سایر مقامات سفارت حضور داشتند و با تقدیم شاخه گلی یاد و خاطره شهدای سربرنیتسا را گرامی داشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک جنایت در قلب اروپا

از 127 شهید فقط 9 نفر آنها دارای اسکلت کامل داشتند و از طرف جمهوری اسلامی سفیر و رایزن فرهنگی و سایر مقامات سفارت حضور داشتند و با تقدیم شاخه گلی یاد و خاطره شهدای سربرنیتسا را گرامی داشتند.

بخش سیاست تبیان

اروپا، سفارت، سفیر ایران، رایزن فزهنگی، صربستان، قلب اروپا، جمهوری اسلامی، شهدا، جنایت

هر سال به یاد این نسل کشی مردم مسلمانان بوسنی از اقصا نقاط کشور با 3 روز پیاده روی از مسیر جنگلی به شهر سربرنیتسا می رسند. شهری که سازمان ملل آن را شهر امن اعلام کرده بود برسند.

11 جولای سالروز کشتارجمعی 8372 مرد مسلمان بوسنیایی توسط صرب ها در شهر سربرنیتسا است. صرب ها در جریان این قتل عام، هزاران زن را نیز مورد تجاوز وحشیانه و آزار و اذیت قرارگرفته و مأموران سازمان ملل برخلاف وعده هایشان مسلمانان بی سلاح را تنها گذاشتند.

صرب ها با هدف از بین بردن اثر جرم در هنگام کشتار دسته جمعی چندین بار محل دفن قربانیان را تغییر داده بودند.

هرسال به یاد این نسل کشی مردم مسلمانان بوسنی از اقصا نقاط کشور به یاد این کشته شدگان در طی 3 روز پیاده روی از مسیر جنگلی آن زمان عبور می کنند تا به شهر سربرنیتسا برسند همان مسیری که مردم جنگ زده در سال 1995 طی کردند تا به شهری که سازمان ملل آن را شهر امن اعلام کرده بود برسند.جنازه های کشف شده از گورهای دسته جمعی در طول سال در این روز به خاک سپرده می شوند.

امسال نیز تعداد 127 اسکلت شناسایی شده را به خاک سپرده شدند. تعداد قابل توجهی از انحا بچه های کوچک بودند و خیلی از تابوت ها حاوی فقط یک استخوان بودند که با رضایت خانواده به خاک سپرده شدند.

همچنین در مواردی پس از چند سال دوباره نبش قبر کردند و بقایای استخوان های پیداشده را مجدداً به خاک سپردند. دلیل این اتفاق دردناک این است که صرب ها باهدف از بین بردن اثر جرم در هنگام کشتار دسته جمعی چندین بار محل دفن قربانیان را تغییر داده بودند. به همین دلیل مواردی وجود داشته است که استخوان یک شهید را در پنج نقطه مختلف پیداکرده اند.

دیروز از 127 شهید فقط 9 نفر آنها دارای اسکلت کامل بودند. از طرف جمهوری اسلامی سفیر و رایزن فرهنگی و سایر مقامات سفارت حضور داشتند و با تقدیم شاخه گلی یاد و خاطره شهدای سربرنیتسا را گرامی داشتند.


منبع : خبرگزاری مهر