تبیان، دستیار زندگی
وزیر دفاع امریکا در یک سفر نامنتظر روز سه شنبه ۲۲ سرطان وارد افغانستان شد و با رئیس جمهور غنی دیدار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر نامنتظر وزیر دفاع امریکا به افغانستان

وزیر دفاع امریکا در یک سفر نامنتظر روز سه  شنبه 22 سرطان وارد افغانستان شد و با رئیس  جمهور غنی دیدار کرد.

سفر نامنتظر وزیر دفاع امریکا به افغانستان


«اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا در یک سفر نامنتظر روز سه  شنبه 22 سرطان وارد افغانستان شد. وی هدف از سفرش به افغانستان را دادن صلاحیت های بیشتر به جنرال نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، اعلام تعهد مالی آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان و ادامه  حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اعلام کرد.
کارتر برای سومین بار به افغانستان سفر می کند. او در این سفر با رئیس  جمهور، رئیس اجراییه، وزیران داخله و دفاع دیدار کرد. کارتر می گوید، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مقابل دشمن از خود توانایی و شجاعت زیادی نشان می دهند و به توانایی آنها برای تامین ثبات افغانستان باورمند است.
کارتر همچنین گفت: 8400 نظامی آمریکایی که در افغانستان مانده اند، در زمینه  مشوره  دهی و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک خواهند کرد و مشترکا با آنها در عملیات مبارزه با تروریسم سهم خواهند گرفت.
او افزود: «با افزایش صلاحیت های جنرال نیکلسون، نیروهای آمریکایی می توانند با همکاران افغان شان، نیروهای موجود را پیش بینی کنند، وضعیت را تحت کنترل قرار دهند و از حمله  پیش گیرانه  دشمن جلوگیری نمایند. آنها قبلا انتظار می کشیدند، وضعیت انکشاف کند و بعدا اقدام می  کردند، اما حالا از قبل عمل می کنند».
رئیس  جمهور غنی با استقبال از افزایش اختیارات و صلاحیت های جنرال نیکلسون گفت: تصمیم آمریکا برای کشور و نسل های آینده  ماست و همچنان پیام واضح به گروه هایی است که خواهان صلح نیستند، اینکه آنان نمی توانند، اهدافشان را در میدان جنگ به  دست آورند.
غنی درباره پاکستان گفت: مناسبات ما با پاکستان خراب نشده، بلکه روشن تر شده است. غنی با بیان اینکه تاکنون مشکل افغانستان و پاکستان روی تعریف تروریسم بوده، افزود: در جریان سفرهایش در اوایل حکومت، به پاکستان گفته که دو کشور در جنگ اعلام ناشده قرار دارند.
آقای غنی خطاب به پاکستان گفت: نتیجه  مذاکرات چهارجانبه و مناسبات ما این است که پاکستان مقابل تصمیمی قرار دارد و باید تصمیم خوب بگیرد و بداند، تروریسم خوب و بد وجود ندارد.
وزیر دفاع آمریکا نیز درباره  پاکستان گفت: واشنگتن و اسلام آباد در بخش های مختلف از جمله امنیتی کار کرده و آمریکا باور دارد، بزرگترین تهدید برای پاکستان دهشت افکنی است.
کارتر گفت: همسایه ها برای پاکستان تهدید نیستند، بلکه بزرگترین تهدید برای اسلام آباد تروریسم است و آمریکا پاکستان کار می کند تا مقابل تروریسم بجنگند و با هر نوع دهشت افگنی که از پاکستان سرچشمه بگیرد و بالای آن کشور تأثیر داشته باشد، مبارزه کند.
غنی درباره تعهدات تازه  آمریکا و ناتو در قبال افغانستان گفت: افغانستان براساس تعهداتش از هر افغانی و دالر کمک شده به  صورت شفاف حساب می دهد.
وی افزود: افغانستان مصمم است، سهم خود را برای برآوردن ضروریات نیروهای امنیتی و دفاعی بیشتر سازد و تعهد ما به مردم به اساس شفافیت، مبارزه سرتاسری با فساد اداری، تنظیم منابع بشری، تأمین حقوق بشر سرتاسری است.
کارتر در همین حال به تداوم حمایت نظامی آمریکا از افغانستان اطمینان داد و گفت: اکنون ماموریت پایان  یافته ما دوباره شروع شده و مردم و دولت آمریکا تا هنگامی که نیاز باشد به حمایت از مردم و دولت افغانستان ادامه می دهند.
کارتر در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا رهبران شورشیان را در خاک پاکستان هدف قرار خواهد داد؟ گفت: «هرجا که آنان منافع آمریکا و دوستانش را تهدید کنند، هدف قرار می گیرند».

طلوع نیوز