تبیان، دستیار زندگی
آموزش و پرورش همواره در تلاش است که به شکل مطلوب و موثری در فرایند رشد همه جانبه دانش آموز اقدام های موثری را در طول سال و به ویژه فصل تابستان انجام دهد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیازسنجی اولویت اصلی آموزش و پرورش در تدوین برنامه های اوقات فراغت می باشد

آموزش و پرورش همواره در تلاش است که به شکل مطلوب و موثری در فرایند رشد همه جانبه دانش آموز اقدام های موثری را در طول سال و به ویژه فصل تابستان انجام دهد.

نیازسنجی اولویت اصلی آموزش و پرورش در تدوین برنامه های اوقات فراغت می باشد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، تقی ابوطالبی احمدی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر نیازسنجی و نیازآفرینی در تدوین برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاه تعلیم و تربیت براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان سند راه که مورد تایید رهبر معظم انقلاب و متخصصان امر است، همواره در تلاش است که به شکل مطلوب و موثری در فرایند رشد همه جانبه دانش آموز از جمله رشد شناختی، عقلانی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اعتقادی، زیبایی شناختی، هنر، اقتصاد، تربیت سیاسی دانش آموزان، کسب ارزش، باورها و هیجانات برای زندگی انسانی و برای ورود به حیات طیبه اقدام های موثری را در طول سال و به ویژه فصل تابستان انجام دهد.

تقی ابوطالبی احمدی آموزش و تربیت همه جانبه، توجه به مهارت های فردی و اجتماعی، تلفیق و درهم تنیدگی با امور تربیتی، توسعه و مشارکت اولیا و دستگاه های رسمی و سازمان های مردم نهاد در موضوع اوقات فراغت و شناسایی و رصد امکانات، ظرفیت ها و توانمندی های درون و برون سازمانی را از اصول حاکم بر اوقات فراغت مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تنوع در شکل و اجرای برنامه ها، ایجاد فضای شاداب و با نشاط را از دیگر اصول حاکم بر اوقات فراغت مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد و گفت: برنامه های اوقات فراغت باید مطابق با سن، جنس و توان دانش آموزان و معقول و مشروع، مطابق با ارزش های و فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.

تقی ابوطالبی احمدی با بیان اینكه برنامه های اوقات فراغت باید به گونه ای باشد که دانش آموزان آنها را به طلبند افزود: براین اساس در کارگروه های تخصصی اوقات فراغت متشکل از مشاوران، مربیان و نیروهای متخصص و کارشناسان، توسط اولیای مدرسه و کارشناسان طرح نیازسنجی از دانش آموزان در تمامی دوره های تحصیلی انجام می شود.

وی گفت: براساس نظرسنجی های انجام شده و با توجه به منابع انسانی، توانایی، امکانات، زمان، فضایی که در آموزش و پرورش شهر تهران در اختیار داریم و با توجه به محدودیت های مالی، برای گروه های سنی برنامه ریزی می کنیم سپس پایگاه ها، کانون ها و مراکز آموزش و پرورش شهر تهران برنامه هایی را در این راستا تدوین می کنند.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت هیچ ادعایی ندارد که به تنهایی بتواند امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را که آینده سازان کشور هستند، به عنوان فرزند خانواده، شهروند اجتماع و دانش آموز مدرسه انجام بدهد، افزود: آموزش و پرورش برای تدوین برنامه های آموزشی خود ضمن بهره مندی از نظرات اولیای مدرسه، مربیان تربیتی، مشاوران، معاونان پرورشی و آموزشی، قطعا از نهادها و سازمان های مسئول و موثر نیز استفاده می کند.

ابوطالبی احمدی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه دوره مدارس مهم تر از دانشگاه است زیرا رشد عقلی افراد، در این دوره شکل می گیرد گفت: در این رابطه نیز رهبرمعظم انقلاب می فرمایند که اساس هر گونه تحول در کشور نیز تعلیم و تربیت است که با توجه به این سخنان و آگاهی از آسیب ها، مسایل و مشکلاتی همچون شکاف عاطفی بین خانواده ها و بین نسل ها، افزایش آمار استفاده از ماهواره، اینترنت، بازی های موبایلی که امروزه به عنوان دغدغه انسان دوستان و مسئولان آموزش و پرورش مطرح شده، در تلاشیم برنامه های مناسب و ارزشمندی را برای دانش آموزان تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان آموزش و پروش تعطیلی نداشته و آغاز فعالیت های غیررسمی و غیرسازمانی این نهاد است افزود: در فصل تابستان، دانش آموزان به دور از هر دغدغه، مشغله و برنامه ای، بهترین و لذت بخش ترین اوقات خود را سپری می کنند و آموزش و پرورش شهر تهران نیز به واسطه وجود 21 کانون و 22 اردوگاه و مراکز تفریحی در سطح مناطق و بهره مندی از ظرفیت سازمان ها و نهادهای مرتبط تلاش می کند که خدمات پیشبرنده و موثری را در اوقات فراغت تابستان به دانش آموزان ارائه کند.

ابوطالبی احمدی با بیان اینکه اوقات فراغت مفهومی فرهنگی است افزود: اوقات فراغت هنگامی معنا پیدا می کند که انسان با میل و اختیار، زمان خاصی را در اختیار دارد و می خواهد نهایت بهره برداری و لذت معقول، مشروع و مقبول را از این اوقات داشته باشد.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر نقش بازی و اوقات فراغت به خصوص در سنین کودکی و نوجوانی در شکل گیری شخصیت انسان گفت: امروزه به جهت پیشرفت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دیگر بچه ها با ابزار و اسباب بازی گذشته اقناع نمی شوند و باید تنوع این بحث را در برنامه ریزی های مورد توجه قرار دهیم که ما در تلاشیم با همکاری کارشناسان در این رابطه فرصت های مناسبی را برای گذران اوقات فراغت مطابق با میل فرزندانمان آنگونه که مطلوب رضای خدا، صلاح بچه ها و نیاز جامعه است، فراهم کنیم.

*برگزاری برنامه های اوقات فراغت برای 500هزار دانش آموز تهرانی

تقی ابوطالبی احمدی بهبود اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان، تداوم فعالیت های فرهنگی، ورزشی و آموزشی را از جمله اهداف کیفی برنامه های آموزش و پرورش تهران برای اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد و گفت: 500 هزار دانش آموز به صورت حضوری و غیرحضوری از برنامه های اوقات فراغت آموزش و پرورش بهره مند خواهند شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت 940 پایگاه تابستانی در شهر تهران افزود:680 باب مدرسه، 137 باب مرکز و 123 پایگاه ناحیه ای با حمایت شهرداری تهران برای اوقات فراغت دانش آموزان شهر تهران آماده سازی شده است.

وی گفت: 22 کانون فرهنگی تربیتی، 19مدرسه تخصصی قرآن کریم، 60سالن ورزشی، 10 استخر سرپوشیده، 9اردوگاه دائمی و موقت، 19پژوهش سرای دانش آموزی، 23 مرکز مشاوره و تعدادی از هنرستان های کار و دانش و فنی حرفه ای به عنوان مراکز و کانون های اوقات فراغت دانش آموزان شهر تهران در نظر گرفته شده است.

ابوطالبی احمدی افزود: در این پایگاه ها مربیان و معاونان تربیتی، مدیران مدارس، 411 مربی قرآن، روحانیان و مروجان حوزوی، نیروهای فنی و متخصص هنرستان ها و دبیرستان ها،مشاوران تربیتی و تحصیلی و اولیای علاقه مند در اجرای برنامه های اوقات فراغت مشارکت دارند.

وی برگزاری 16 دوره اردویی متمرکز به اردوگاه های استانی با پوشش هشت هزار نفر در رامسر، چهارهزار نفر در ماهدشت، چهارهزار نفر در شهر تهران، برگزاری محافل انس با قرآن کریم( به صورت منطقه ای و استانی)، برپایی غرفه ویژه آموزش (نمایندگی وزارت آموزش و پرورش در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم) و برگزاری کلاس های آموزشی مقدماتی و تکمیلی در 20 رشته مختلف در کانون های فرهنگی و تربیتی و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای این کانون ها در پایان تابستان را از جمله برنامه های آموزش و پرورش شهر تهران در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به برگزاری 19 دوره آموزشی با عنوان تربیت اجتماعی ویژه دانش آموزان تشکل ها در طول تابستان افزود: اجرای طرح شاداب سازی مدارس با مشارکت دانش آموزان و اولیا در قالب اردوهای جهادی هجرت 3، برگزاری اردوهای زیارت اولی برای دانش آموزان محروم به مشهد مقدس با حضور یک هزار نفر از دانش آموزان دختر و پسر از دیگر برنامه های آموزش و پرورش شهر تهران برای دانش آموزان تهرانی است.

ابوطالبی همکاری در اجرای طرح «کانون محله» انجمن اسلامی دانش آموزان شهر تهران در 19 منطقه به مدت هفت هفته فعال و همکاری در برگزاری اردوهای «یاوران ولایت» حلقه های صالحین در اردوگاه های استانی به تعداد یکهزار و 500 نفر را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش شهر تهران برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد.

وی با اشاره به همکاری آموزش و پرورش شهر تهران با سایر نهادها و سازمان های مرتبط در اجرای برنامه های اوقات فراغت گفت: تاکنون 123 مدرسه هیات امنایی در طرح بهبود توسط شهرداری تهران در هر ناحیه، به عنوان پایگاه های تابستانی تجهیز شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این اداره کل از ظرفیت سازمان ها و نهادهای دیگر از جمله انجمن اولیا و مربیان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه ها، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج دانش آموزی اتحادیه انجمن های اسلامی، هلال احمر، مراکزو جاذبه های دیدنی و اردویی طرف قرارداد سازمان دانش آموزی، فضا و برنامه های اداره کل ورزش و جوانان، شهرداری تهران، خانه های فرهنگ و سرای محلات تهران، اردوگاه های کمیته امداد امکانات طرح نشاط(کارت های تخفیف دانش آموزی) و بسیج برای برگزاری برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان استفاده می کند.

ابوطالبی احمدی با اشاره به برگزاری برنامه های با موضوع گسترش فرهنگ مهدویت با همکاری بنیاد مهدویت قم و موسسه مهدی موعود(عج) و برگزاری اردوهای راهیان نور غرب کشور با همکاری سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) گفت: پس از ماه مبارک رمضان بیش از هشت هزار نفراز اردوهای راهیان نور استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امکان تعیین اعتبار دقیق برای برگزاری برنامه های اوقات فراغت آموزش و پرورش شهر تهران وجود ندارد افزود: آموزش و پرورش متولی اصلی برگزاری برنامه های اوقات فراغت است اما همه کاره نیست و برای برگزاری این برنامه ها از حمایت های مالی و برنامه ای نهادها و سازمان های دیگر بهره مند می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به آمار استقبال دانش آموزان شهر تهران از برنامه های این نهاد در تابستان سال گذشته گفت: در دوره دبیرستان به دلیل کنکور پیش روی دانش آموزان، آنان کمتر از برنامه های اوقات فراغت استفاده می کنند اما سال گذشته استقبال دانش آموزان دوره های ابتدایی، راهنمایی و اول متوسط از برنامه های اوقات فراغت قابل توجه بود.

منبع: اداره آموزش و پرورش شهر تهران