تبیان، دستیار زندگی
مراسم تشییع پیکر زنده یاد مرحوم دکتر مهدیه الهی قمشه ای با حضور اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدرقه بانوی ادب و عرفان به سوی خانه ابدی

مراسم تشییع پیکر زنده یاد مرحوم دکتر مهدیه الهی قمشه ای با حضور اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد.

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش ادبیات تبیان

بدرقه بانوی ادب و عرفان به سوی خانه ابدی

آئین تشییع پیکر زنده یاد مرحوم دکتر مهدیه الهی قمشه ای پیش از ظهر امروز دوشنبه 21 تیرماه با حضور دوستداران این بانوی ادیب و عرفان پژوه در محوطه تالار وحدت در تهران برگزار شد.

احمد مسجدجامعی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی، محسن مومنی شریف، حسام الدین سراج، عبدالحسین مختاباد، حمید شاه آبادی، عبدالجبار کاکایی، افشین علا، ساعد باقری، سهیل محمودی و... از جمله چهره های فرهنگی و ادبی بودند که برای آخرین دیدار با زنده یاد الهی قمشه ای آمده بودند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین این وزارتخانه به دلیل حضور در جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نتوانسته بودند به آئین تشییع این بانوی قرآن پژوه بیایند.

احمد مسجدجامعی در این مراسم گفت: ایشان از خاندان وتبار نیکویی بودند و این خاندان بر گردن فرهنگ  بخصوص فرهنگ دینی و آیینی ما حق دارند. کمتر خانه ای است که با ترجمه قرآن الهی قمشه ای مزین نشده باشد.

خدا به مرحومه الهی قمشه ای توفیق داد تا با زبانش بر قلوب مخاطبان تاثیر بگذارد و همه کسانی که در پای درس او می نشینند از او درس می گرفتند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مرحوم قمشه ای دریادل بود اظهار کرد: من زمانی به دریادل بودن ایشان پی بردم و فهمیدم که ایشان را از نزدیک شناختم. در دل دریا همه چیز یافت می شود اما به هیچ چیز آغشته نمی شود. هیچ چیز دل ایشان را کدر نمی کرد.

مسجدجامعی درباره اخلاق آن مرحوم بیان کرد:  یکی از مراجع می خواست کلاس اخلاقی در حوزه عملیه برگزار کند. به ایشان گفته شد کسی را برای این کار انتخاب کنند که اخلاق نیکی در رفتارش باشد و اخلاق فروش نباشد. مرحوم مهدیه الهی قمشه ای به این شکل بود.

وی گفت: خانم قمشه ای از کلام  پیشینیان روایت امروزی مطرح می کردند. معتقد بودند باید ببینیم چه چیزی از گفته گذشتگان به درد ما می خورد و می گفتند باید ببینم مولوی چه مشکلی از ما را حل می کند و پاسخ گوی چه چیزی است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: جامعه ما به چنین زنانی نیاز دارد که بر همه تاثیرگذارند و دریایی از علم هستند؛ اما متاسفانه در جامعه امروز ما چنین زنانی کمتر معرفی می شوند. امیدوارم ما هم همچون ایشان و برادرشان در راه معارف ایران و اسلام تلاش کنیم.

ساعد باقری شاعر و نویسنده معاصر نیز که اجرای مراسم را برعهده داشت، پس از قرائت غزلی از مولانا گفت: امروز همه ما غمی سنگینی از این جهت که کسی را از دست داده ایم که در نوع نگاه به جهان شناسی، رفتار و اخلاق و مهرورزی مانند بزرگانی بود که در ادب می شناسیم.
وی گفت: مرحومه مهدیه الهی قمشه ای علیرغم دو مصبیت جانکاهی که دید شادمان زیست، از آن نوع شادمانی های که حاصل زیست حیات است و کسی نمی تواند آن را از آدم بگیرد.

مهدیه الهی قمشه ای

افشین علا شاعر و داماد زنده یاد مهدیه الهی قمشه ای هم در سخنانی این بانوی قرآن پژوه را یک معلم اخلاق توصیف کرد که به ما یاد می داد که ما در این دنیا مسافریم و برای توقف کوتاهی به این خاکدان آمده ایم و به زودی باید در جای برازنده تری دور هم جمع شویم.

آنچه که مرحومه الهی قمشه ای گفت، سرود و نوشت، همه در خدمت وحی بود.افشین اعلاء گفت: خدا به مرحومه الهی قمشه ای توفیق داد تا با زبانش بر قلوب مخاطبان تاثیر بگذارد و همه کسانی که در پای درس او می نشینند از او درس می گرفتند.

مراسم یادبود این بانو که روز جمعه ساعت 10 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.

این شاعر تصریح کرد:  مرحومه الهی قمشه ای در دو مصیبت طاقت سوز فرزندانش جزء لبخند چیزی ارائه نداد و تخلص او به آتش در واقع نوری که جان او را می سوزاند و به دیگران روشنایی می داد.اعلاء گفت: اگر قرار بر سوگواری بود من گریبان می دریدم چون فراغ را نمی توانم باور کنم.


وی با بیان اینکه مراسم تدفین مرحومه مهدیه الهی قمشه ای بصورت خصوصی در لواسان برگزار می شود، از مردم دعوت کرد تا در مراسم یادبود این بانو که روز جمعه ساعت 10 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود، حضور یابند.

در این آئین همچنین حسام الدین سراج خواننده در سخنان کوتاهی گفت: این روزها که متاسفانه مذهب ستیزی و مذهب گریزی مد شده است، وجود خانم الهی قمشه ای غنیمتی بود برای جوانان.

وی سپس غزلی از زنده یاد مهدیه الهی قمشه ای و یک رباعی از ابوسعید ابوالخیر را با آواز خواند و آن را تقدیم به روح آن مرحوم کرد.

مهدیه الهی قمشه ای - شاعر، محقق و مولوی پژوه - پس از مدت ها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات تنفسی و ریوی، عصر شنبه (19 تیرماه) دار فانی را وداع گفت. از او «بهار عشق؛ منتخب اشعار»، «معبد عشق؛ مجموعه اشعار»، «کربلا وادی عشق؛ سروده مهدی الهی قمشه ای، بازسرایی مهدیه الهی قمشه ای» و «خاطرات من با پدرم» به جا مانده است.


منابع:
مهر
ایرنا
ایسنا