تبیان، دستیار زندگی
محتوای یادگیری های میکرو بر سرعت و سهولت استوار است و اساسا این دوره ها به دلیل عدم وجود زمان کافی برای صرف آموزش تعریف می شوند! قصد بر این است تا 7 مورد برای طراحی دوره های میکرو عنوان شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (3)
متقاضیان micro learning  بخوانند !

خلاصه:  محتوای یادگیری های میکرو بر سرعت و سهولت استوار است و اساسا این دوره ها به دلیل عدم وجود زمان کافی برای صرف آموزش تعریف می شوند! قصد بر این است تا 7 مورد برای طراحی دوره های میکرو عنوان شود ...

در مطالب قبلی تحت عناوین:

7 روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (1)  و (2) 4 مورد مطرح گردید که شامل:

استفاده از نرم افزارهای (RDT) 
خلق ویدئوهای آموزشی آنلاین
تمرکز تنها بر یک موضوع یا مهارت
استفاده از اینفوگراف

بود در ادامه سه نکته نهایی مطرح می گردد:

5. تکرار همیشه پاسخ نمی دهد!

تکرار همیشه در آموزش های آنلاین تاثیر گذار است و این موضوع در آموزش های میکرو نیز صحت دارد. اما به خاطر بسپارید که محتوای یادگیری های میکرو بر سرعت و سهولت استوار است و این دوره ها را برای مخاطبان خود تعریف می کنید چون آنها زمان ندارند که پشت سیستم بنشینید و به یک سناریوی 15 دقیقه ای بپردازند تا یاد بگیرند!

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (3)

و حالا تصور کنید که این سناریوی 15 دقیقه ای یک فرایند را سه بار تکرار کند تا موضوع برای افراد خوب جا بیفتد! تکرار در آموزش مفید است ولی به راحتی فرد می تواند فیلم یا مالتی مدیا را تکرار کند! و این زیبایی این نوع آموزش است. آموزش میکرو به واقع آموزش بیت- سایز است بنابراین کارکنان شما می توانند از چندین بیت- سایز استفاده کنند اگر برای فهم موضوع به مطالب بیشتری نیاز داشتند.

به خاطر بسپارید که محتوای یادگیری های میکرو بر سرعت و سهولت استوار است و این دوره ها را برای مخاطبان خود تعریف می کنید چون آنها زمان ندارند که پشت سیستم بنشینید و به یک سناریوی 15 دقیقه ای بپردازند تا یاد بگیرند!

6. هر چیزی را با طرح یک داستان عنوان کنید.

مخاطبانی که قصد یادگیری دارند در حقیقت تمایل به ثبت اطلاعات در ذهن خود دارند. حال اگر این اطلاعات در قالب یک داستان واقعی بیان شود مطمئنا تاثیرگذاری آن در ذهن افراد بیشتر خواهد بود. داستان ها و مثال ها قدرت فوق العاده ای به منظور برجسته کردن کاربردها و مصالح دارند که می تواند مخاطبان را در جهت برقراری ارتباط عمیق تر با موضوع تشویق کند.


تجارب مثبت آموزش الکترونیک باعث می شود که اطلاعات در خاطر افراد بیش از حالت های معمولی باقی بماند و این موجب ایجاد یک راه ارتباطی بین افراد و اطلاعات دریافت شده است و در حقیقت مغز می تواند اطلاعات کسب شده را با احساس خوب پیوند بزند.

وقتی افراد از یک دوره لذت می برند راحت تر مطالب آن را به خاطر می آورند، در حقیقت یک راه ارتباطی بین افراد و اطلاعات دریافت شده به وجود می آید و مغز می تواند اطلاعات کسب شده را با احساس خوب پیوند بزند.

زمانی که می خواهید برای ارائه یک آموزش، داستانی را ایجاد کنید به کوتاه بودن و در عین حال تاثیرگذار بودن آن توجه کافی را داشته باشید.این موضوع سبب می شود تا مخاطب داستان ارائه شده را بارها مطالعه کرده و اطلاعات را به ذهن خود بسپارد. مطمئنا همراهی داستان شما با تصاویر، موسیقی و ... به جذابتر شدن آن کمک خواهد کرد.

7. با ایجاد یک نسخه نمایشی آنلاین، تاثیرگذار و تعاملی، امکان کسب دانش را افزایش دهید.

افراد با در اختیار داشتن نسخه های نمایشی تعاملی می توانند آموخته های خود را به حافظه بلند مدت بسپارند.. به جای آن که تنها متنی را ارائه دهید و یا فقط فیلم آموزشی برای مخاطبان خود پخش کنید، می توانید از نسخه نمایشی تدوین شده استفاده کنید و از این طریق آنها را وادار به برقراری تعامل کنید. تمامی این نسخه های نمایشی تعاملی به عنوان یک فرم فعال آموزشی آنلاین محسوب می شوند.

روش هایی مانند شبیه سازی، تعاملات Drag&Drop ، بازی های آموزش الکترونیک و تکمیل فرم ها با قابلیت کلیک این فرمت را در اختیار یادگیرندگان می گذارد تا دانش و مهارت های خود را به حیطه عمل وارد کنند. هچنین امکان بازخورد سریع برای مخاطبان را فراهم می آورد تا بتوانند به تصحیح عملکرد خود پرداخته و یک سری از رفتارهای خود در شرایط ویژه را اصلاح کنند. همچنین با شرکت در دوره های آموزشی تعاملی، امکان تکرار برخی از فعالیت های مورد نیاز را کسب می کنند تا در ذهن آن ها باقی بماند و بتوانند روش های حل مسئله را کامل کنند.

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی (3)

Micro learning برای مخاطبانی که روزمره پر مشغله ای دارند، بسیار مناسب است و فرصت بالا بردن دانش را در شرایطی که مناسب حالشان است، در اختیارشان می گذارد. Micro learning می تواند برای هر عضوی از کارکنان شما مفید واقع شود و منابعی که در این نوع از آموزش در اختیار افراد قرار می گیرد، برای همه موثر است آنها می توانند همواره به اطلاعات مورد نیاز خود در جلسات آموزشی آنلاین دسترسی داشته باشند، بدون آن که نیازمند صرف زمان زیادی باشند.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان
تهیه: سید خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  1

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  2

هفت روش برای ایجاد یک دوره آموزشی به یاد ماندنی  3

منابع:
7 Tips To Create Memorable Microlearning Online Training
http://elearningindustry.com
17 Awesome Resources on Micro-Learning" Ravi Pratap Singh "